De uitbreiding laat spelers toe tot een nieuw gebied: de Maguuma Jungle. In het hart van die jungle kunnen spelers een guild hall bouwen. Daarnaast voegt de uitbreiding zogenaamde masteries toe. Dit Mastery-systeem geeft spelers boven level 80 nieuwe mogelijkheden, die onder meer invloed hebben op het nieuwe gebied. Zo kunnen spelers leren zeilvliegen in de jungle, maar ook hun personage nog meer naar smaak aanpassen. De speler ontvangt een mastery-punt wanneer hij of zij aan een in-game wereld evenement meedoet, uitdagingen voltooit, moeilijke vijanden verslaat of een nieuw gebied ontdekt.
Heart of Thorns voegt daarbij een nieuwe klasse toe, genaamd de Revenant. Dit is een heavy armour-klasse die geesten op kan roepen uit de mists, om die voor zich te laten vechten. Bestaande klasses krijgen de mogelijkheid nieuwe skills te leren door middel van profession specialisaties. Zo krijgen Rangers bijvoorbeeld de mogelijkheid om skills van Druids te leren. Klasses kunnen zo ook wapens gebruiken die zij voorheen niet konden gebruiken. De Ranger kan hierdoor bijvoorbeeld een staff gebruiken en de Necromancer-klasse een greatsword.
De uitbreiding voegt tevens nieuwe monsters, bazen, verhaallijnen en evenementen toe. Daarbij komt er een nieuwe Borderland-map in de World versus World-modus. Op deze map krijgen spelers een buff per behaald doel. De World versus World-modus wordt daarbij tevens aangepast, waardoor het behalen en behouden van objectives belangrijker wordt. Er komt een nieuwe Stronghold Game Mode, waarin spelers vechten om voorraden, die zij kunnen spenderen aan het inhuren van soldaten om de vijandelijke basis te veroveren. De missie hierbij is het doden van de vijandelijke guild-leider. De uitbreiding bevat geen verhoging voor het maximale level.
Het is nog niet bekend wanneer de uitbreiding uitkomt.
Reacties op: Nieuw gebied en klasse in Guild Wars 2: Heart of Thorns-uitbreiding
Psyed
De nieuwe skills leren gebeurt via profession specialisations: De Druid van de ranger is een voorbeeld hier van. Aan de specialisatie zit meteen gebruik van andere wapens vast, de Necromancer krijgt dus een specialisation (gister ook benoemd) waarbij deze gebruik kan maken van de Greatsword. In de trailer is ook te zien: Mesmer met schild en Engineer met hamer. Ook opvallend zijn de rondzwevende robots bij de engineer, dat is ook nieuw.
Verder roept de Revenant geen "mists" op, hij kan uit de mists (proto materiaal waaruit alles bestaat) geesten (om het maar zo te noemen) aan zich binden en zo hun krachten (skills specifiek voor de geest) gebruiken in gevechten. O.a. King Jalis Ironhammer hebben ze genoemd.
Volledige transcriptie van de livestream: http://www.reddit.com/r/Guildwars2/comments/2tjxe8/pax_announcement_wordforword_transcription_of/
Officiële website: https://heartofthorns.guildwars2.com/en
esmeeotter
Mezereon
Bioh4zard
In deze uitbreiding komt er ook een hele lange quest om een legendary te vergaren en met masteries proberen ze ook de endgame interessanter te maken. Daarnaast doen ze het WvW systeem op de schop en voegen ze nog meer mooie dingen toen. Speelde het de laatste tijd alleen maar om de living story en met deze uitbreiding is de kans groot (mits deze goed is uitgevoerd) dat ik hem ga kopen en de game weer meer ga spelen.
Psyed
De dailies hebben ze flink onder handen genomen met een nieuw systeem, en buiten dat om is genoeg te doen. Dungeons, fractals, WvW om maar een paar activiteiten te noemen. Natuurlijk moet je daar maar van houden, anders is het vervelend/saai.
Elvy-baby
Dan leer ik toch echt liever iets ècht nieuws zoals een nieuwe weapon spec of lore skills, zoals in GW2:HoT dus de bedoeling is.
En er is altijd nog Ascended gear, en straks ook de Precursor hunts voor Legendaries, als compromis voor diegenen die daar om geven.
Timhey