Electronic Arts ondervond dit jaar met haar sportgames opvallend meer last van de concurrentie dan voorgaande jaren. Dit kwam vooral door een slimme zet van Sega en Take 2 Interactive, die de kwalitatief minstens zo goede ESPN reeks voor minder dan de helft van de prijs van EA's eigen sportgames, op de markt bracht. De keus tussen ESPN NFL 2005 voor 20 dollar of Madden NFL 2005 voor 50 dollar, was dan ook snel gemaakt. Het duurde slechts een paar maanden totdat Electronic Arts de prijs van haar sportgames ook oplaag gooide, om zo nog enigszins terrein te winnen van de concurrentie.Electronic Arts zag echter de bui voor het komende jaar al hangen. Wanneer Sega immers hetzelfde weer zou doen met ESPN NFL 2006, dan zou men opnieuw de prijs moeten verlagen en heel wat centjes mislopen. De slimme mensen bij Electronic Arts maakten een rekensom en kwamen tot een veel betere strategie. Men leverde een flinke zat duiten aan bij de NFL om zo voor vijf jaar de exclusieve rechten te verkrijgen om de National Football League, dus alle teams, stadions en spelers.

Op deze manier zet men de concurrentie op een heel smerige manier buiten spel. De enige reden waarom veel mensen een geupdate versie van een sportreeks kopen, zijn namelijk de up-to-date spelersnamen en andere gegevens. Wanneer de concurrentie nu is aangewezen op fictieve namen en stadions, lijkt het spel haast bij voorbaat al gespeeld. Eerder flikte Sony trouwens hetzelfde grapje met de Formule 1 licenties, toen was Electronic Arts het slachtoffer. Wanneer je het niet kunt winnen op de kwaliteit van je games, dan kiest men blijkbaar liever voor dit soort smerige tactieken. Vanuit zakelijk oogpunt is het geniaal, maar de kritische consument wordt de dupe.

De NFL games zijn in de VS veruit de populairste sportgames, maar in Europa zullen niet veel mensen erom treuren. Gelukkig steekt het systeem van de voetbalrechten net iets ingewikkelder in elkaar, want van één allesbepalende 'league' is niet echt sprake en voor de exclusieve rechten op alle nationale competities, heeft Electronic Arts hopelijk net niet genoeg centjes in huis.