Newell verklaart dat Valve in het verleden meerdere filmmakers die van Half-Life een film wilden maken, heeft afgewezen. "We hebben een grote hoeveelheid bijeenkomsten gehad met mensen uit Hollywood. Producenten wilden een film gebaseerd op Half-Life maken, dus zij of een agentschap schoven schrijvers naar voren, en dan pitchten zij hun verhaal. En hun verhalen waren slecht, echt heel slecht. Ze begrepen niet wat van het spel een goed spel maakte, of wat het merk interessant maakte voor de fans."

Meet The Team

Hierop besloot Valve het maken van films te verkennen binnen hun eigen studio, waarbij zij begonnen met een aantal korte, geanimeerde advertenties welke de verschillende personages uit Team Fortress 2 introduceerden, voordat het spel uitkwam. "Toen begonnen we te zeggen: 'Wauw, het beste wat wij ooit kunnen doen is hier gewoon geen film van te laten maken, of we moeten dat zelf doen.' En ik had zoiets van: 'Het zelf maken? Dat is onmogelijk. Maar met de Meet The Team-filmpjes voor Team Fortress 2 hebben we dit verkend."

Newell stelt dat ontwikkelaars zelf het beste in staat zijn om van een game een film te maken. "Als World of Warcraft-speler zou ik veel liever willen dat het WoW-team de film maakte, dan iemand anders", zei Newell, refererend aan de nog te verschijnen film van de MMO, waarvan Sam Raimi de regisseur is. "Ik vind Sam Raimi goed, ik ben een fan van hem sinds Evil Dead, maar ik zou liever zien dat Blizzard de film maakte. [...] Ik denk dat de mensen die deze situatie zullen verbeteren, beloond worden", aldus Newell.