Nieuws
The Last of Us Part II

Neil Druckmann praat over PlayStation 5 en haat op The Last of Us: Part 2

Team gaat voor nu rust nemen

Geschreven door Jolien Mauritsz op
Neil Druckmann, creative director van The Last of Us: Part 2, heeft gesproken over de haat die het vervolg heeft gekregen van mensen. Ook stipte hij games ontwikkelen op de PlayStation 5 aan. Dit deed hij in de laatste aflevering van de podcast, Talking Games with Reggie & Harold.

In de podcast zegt Druckmann dat met de nieuwe SSD van de PlayStation 5 laadtijden sterk verminderd worden. Hij gaf aan dat Naughty Dog met The Last of Us: Part 2 moeite had met de limieten van de PlayStation 4. “Aan het einde van een console-generatie voel je altijd de beperkingen. Je hebt constant het gevoel dat je tegen een stel muren duwt en de kleine scheurtjes moet vinden waarmee je iets verder kunt gaan, of het nu gaat om geheugen of CPU of de snelheid van de harde schijf. Als een nieuwe generatie start, is het een tweesnijdend zwaard", zei Druckmann.

"Enerzijds moet je nieuwe technologie bouwen voor de nieuwe hardware en dat kan veel werk zijn", vervolgde hij. "Maar aan de andere kant voel je ineens deze vrijheid van: 'Oh mijn god, we kunnen weer ademen! We hebben geen last meer van de eerdere beperkingen!' En een van de dingen waar we enthousiast over zijn, is de solid-state harde schijf en dus bijna geen laadtijden”, aldus Druckmann.

Tijdens de podcast kreeg Druckmann ook de vraag hoe hij omgaat met de haat die zijn laatste game, The Last of Us: Part 2, heeft gekregen na diens release. Hij gaf aan dat hij kritische meningen begrijpt, maar de harde haatreacties moeilijker vindt om te negeren. “Vooral als het echt gericht is op één teamlid of acteur van de game,” stelde hij. “We hebben een acteur die echt vreselijke, gemene dingen te horen krijgt vanwege een fictief personage dat ze in de game speelt", voegde hij eraan toe.

"Ik vind het gewoon moeilijk om me daar overheen te zetten. Wat ik probeer te doen, is het gewoon zoveel mogelijk te negeren. Wanneer dingen dreigen te escaleren, zijn er bepaalde beveiligingsstappen die we nemen en meld ik dit bij de juiste autoriteiten. Vervolgens probeer je je gewoon te concentreren op de positieve punten en jezelf af te leiden met andere dingen. Maar het is toch min of meer de realiteit op het moment”.

In de podcast zei Neil Druckmann ook dat hij en zijn team niet bezig zijn met een ander project. Hij zegt dat ze even een korte adempauze nemen na de release van The Last of Us: Part 2.

The Last of Us: Part 2 is nu uit op de PlayStation 4. Lees hier onze review over dit langverwachte vervolg.

Dit artikel delen:

Lees meer

Portland Trail Blazers-ster Dame Lillard op eerste cover NBA 2K21 ASTRO Gaming headsets: nu voor iedereen bereikbaar
35

Reacties op: Neil Druckmann praat over PlayStation 5 en haat op The Last of Us: Part 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Teknootje

    • 30 juni 2020 15:26
    Enige minpunt wat ik heb bij Last of Us 2, is dat het spel veels te lang doorgaat. Dat je het hele verhaal uit de doeken vanuit het perspectief van een ander personage, prima, maar dat had naar mijn idee veel korter kunnen zijn.

    Daarnaast vond ik het hele laatste stuk ook totaal overbodig en dat al uren eerder in de verhaallijn verwerkt kunnen worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • controvi

    • 30 juni 2020 16:50
    @Teknootje ben ik het totaal niet mee eens.
    Heb gister avond na 31 uur de game uitgespeeld.
    En heb daarna wat internviews tussenreviewers en developers gezien.

    De game verteld een verhaal dat niet gemaakt is voor jou als de gamer maar voor de game zelf en het verhaal.
    Er was 1 plek waar ik moeite had om erdoor te komen maar dat had te maken met de layout van de map en niet zozeer de pacing van de game.

    Ik heb gister nog 2 uur zitten malen in mijn hoofd hoe personages geworden zijn zoals ze geworden zijn.
    de beslissingen die ze gemaakt hebben en de impact van bepaalde dingen op een personage.

    Vooral het tweede gedeelte van de game sprak mij nog meer aan dan het eerste.

    Misschien is dit een leuke video om te kijken als je tijd hebt.

    https://www.youtube.com/watch?v=Bat38vErWr4
    In die video zie echt waarom het tweede deel zo goed is.
    Tenminste dat vind ik :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Teknootje

    • 30 juni 2020 17:13
    @controvi het kwam bij mij meer over van herhaling van zetten. heel dat stuk met Abby, snap ik verhaalgewijs wel, waarom dat erin zit. Maar heel dat laatste stuk, had wat mij betreft gewoon in dat stuk van het theater afgewikkeld kunnen worden.

    maar zal je YT link eens gaan bekijken, wie weet kom ik dan tot een andere visie :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cocabeer

    • 30 juni 2020 16:25
    Mensen lijken steeds dommer te worden. In de Middeleeuwen werden acteurs na een toneelspel ook wel eens in elkaar geramd omdat de mensen de realiteit en fantasie niet uit elkaar konden halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 30 juni 2020 19:42
    @Cocabeer Domheid is van alle tijden. Het gebeurt nog steeds dat acteurs die de slechterik spelen in het echte leven met doodsbedreigingen en fysiek geweld te maken krijgen. Tot flutsoaps als Goede Tijden Slechte Tijden aan toe. Er zijn nou eenmaal veel meer lui met een laag IQ dan hoog helaas. Dan wordt fictie en entertainment verward met de realiteit, zowel in films, toneel, muziek en andere mediavormen. Sad but true.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 30 juni 2020 16:35
    De "haat" die dit spel de afgelopen weken, maanden te voorduren gekregen heeft is in mijn ogen totaal onterecht en totaal uit zijn verband gerukt, super overdreven en opgehitst door social media, geen enkel spel is perfect en of je TLOU2 nou leuk vind of niet, de afgelopen weken ben ik gebombardeerd op youtube en fora dat TLOU II kut dit en kut dat is, oproepen tot een totale ban van de game oproepen tot review-bombing op metacritic, dat alles woke is en dat het enkel maar over LGBQT whatever gaat.

    Nu heb ik de game nog niet uitgespeeld zit er pas 17 uur in nu, en ik heb eerlijk waar geen idee waar iedereen zo over valt, het lijkt wel of de algehele game-wereld knettergek aan het worden is met hun issues met games, de combat en exploration is zoveel verbeterd tegenover deel 1 en ik heb er zoveel plezier mee, dat ik het idee begin te krijgen om social media maar in zijn geheel af te sluiten, als ik YT of facebook open is het net alsof ik opgesloten zit in een kamer met conspiracy gekkies die elkaar alleen nog maar gekker maken met hun theorieën en eindeloos doorzeurende filmpjes over TLOU 2 waarom dit en waarom dat… Ik ben geen aanhanger/fanboy/verdediger van Druckmann of zo maar damn ik kan begrijpen als hij zich goed kut zou voelen hierover.

    Maar goed de game verkocht 4 miljoen exemplaren de eerste dag en het blijkt maar weer dat een kleine vocale groep het goed voor een ander kan verpesten, ik heb echt medelijden met dat soort mensen, haters en fanboys die willen dat je de game haat , en owee als je dat niet doet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • controvi

    • 30 juni 2020 16:53
    @ali3n8tor Grappige is dat ik precies hetzelfde voelde toen ik begon.
    Na 12 uur dacht ik echt van "spelen die gasten allemaal wel dezelfde game of praten we over iets totaal anders?"

    De game is niet geschreven voor het plezier van de gamer maar voor het verhaal dat er in zit.
    En in een verhaal dat geschreven is voor het verhaal en niet de gamer betekend dat ook dat je keuzes maakt in de game waar je het misschien zelf niet mee eens bent.
    Your just there along for the ride.
    om het maar zo te zeggen.

    In ieder geval nog veel plezier met spelen.
    Ik heb hem gister avond uitgespeeld en wat een verhaal.
    Also je er maar voor openstaat een stap terug te doen en het complete plaatje te bekijken :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GWO

    • 30 juni 2020 17:53
    @ali3n8tor Helemaal met je eens… Ik zei net tegen een vriend, als er mensen zijn die de game haten voor het verhaal, dan snappen ze de psychologie en complexiteit achter het verhaal niet of willen ze het niet snappen. Dat kan ook.
    Maar dat er dan mensen zijn die hate-reacties plaatsen; wordt effe wakker in de echte wereld en ga wat doen met je leven…

    Voor mij was deze game een hele nieuwe ervaring hoe ik een game speelde - wow - echt een geweldige 'mindfuck'.

    Je gaat nog met veel plezier veel uurtjes spelen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Phobia

    • 30 juni 2020 18:01
    @GWO Dus als je een verhaal niet goed vind, snap je het niet…. juist ja. Helder licht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GWO

    • 30 juni 2020 19:22
    @Phobia Heb geen problemen met een tegenreactie/mening, maar de laatste 2 woorden van je opmerking is natuurlijk niet nodig.

    "Dus als je een verhaal niet goed vind, snap je het niet"
    Dat zei ik dus niet, ik bedoel dat het verhaal psychologisch complex is en dat sommige dat niet snappen of willen snappen. Maar ik vind dat je skills in 'uit verband trekken' net als de game een dikke 10 verdient.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Phobia

    • 30 juni 2020 21:55
    @GWO Er word helemaal niks uit verband getrokken. Je zette een heleboel mensen weg in een hoekje omdat jij denkt dat jij het wel snapt en al die andere niet. Je kan ook een verhaal wel snappen en de psychologie er achter en dan het verhaal nog steeds haten.

    Ik heb overigens tlos 2 niet gespeeld dus heb hier dan ook geen mening over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodieman

    • 30 juni 2020 18:28
    @GWO Ik snap de haat richting de game ook niet. Maar ik denk dat ik het verhaal wel degelijk begrijp en dat niet 'het verhaal' 60 euro heeft gelapt voor deze game, maar ik. In deel 1 stierven er ook geliefde personages, maar op een plausibele manier. En dat verstrekte de totale ervaring. Ze zijn bij deel 2 gewoon te ver doorgeschoten en gegaan voor de shock value. Dat is bij een grote groep gamers volledig verkeerd gevallen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GWO

    • 30 juni 2020 19:28
    @Goodieman Ik vond juist die shock value bijdragen aan de realiteit van die wereld die ze gecreëerd hebben. Maar ik denk ook dat de verwachtingen van deze game zo hoog waren, dat er een kleine groep is die zwaar teleurgesteld is. Ik ben echt buitengewoon verrast in deze game in ieder geval. Ik snap wel dat sommige mensen het een te lange game vonden. Voor mij was het dan weer het glas half vol en zo van; "oh beter! Er komt nog meer"

    En deel 1 - ook een Masterpiece - helemaal met je eens

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 30 juni 2020 19:09
    Ik kan alleen maar praten over de dingen die ik heb gezien, uiteindelijk heb ik de game niet gespeeld en het verhaal voorledig doorlopen dus ik zou mogelijk allerlei dingen kunnen missen. Het lijkt mij een mooie game kwa graphics en gameplay, het verhaal echter.. wellicht als ik de game doorspeel dat ik alles begrijp en van gedachte verander. Hoe dan ook op den duur ga ik de game zeker spelen.

    Ik snap de ophef gedeeltelijk en zet ook vraag tekens bij sommige dingen maar dat maakt het niet nodig om de mensen die de game hebben gemaakt daadwerkelijk te bedreigen. Kritiek is prima.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 juni 2020 21:34
    Het mooie is dat veel van de negatieve reviews en ook een maat van mij had dat mis is dat ellie dood gaat. En dat Abby geen back story heeft wat ze wel had. Voor mij was de game heel goed en heb ik er heerlijk van genoten. Zat 1 scene in wat van mij er uit had gemogen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jorn6810

    • 1 juli 2020 08:47
    @hulstpower Toch benieuwd welke scene dat is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 juli 2020 11:21
    @Jorn6810 voor mij was dat de sex scene. Had er voor mij niet ingehoeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jorn6810

    • 1 juli 2020 13:58
    @hulstpower van A&O of E&D?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 juli 2020 14:30
    @Jorn6810 a&o die van e&d vind ik niet zo sex scene, kan me die niet eens herinneren misschien dat ik die even gemist had en even wat moest doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jorn6810

    • 1 juli 2020 14:48
    @hulstpower Nee klopt. Ik verwachtte ook dat je die bedoelde, maar toch even checken. Had er zelf niet de grootste moeite mee, maar ieder zijn mening. Ben nu met mijn tweede playthrough bezig en verzamel de collectibles die ik nog niet had. Het leuke is wel dat je tijdens je tweede speelsessie achter dingen komt (tijdens je eerste 3 dagen) die je eerder nog niet echt in perspectief kon plaatsen.