Nieuws
Xbox Game Pass

Nederlandse winkels zijn verdeeld over Xbox Game Pass

Is het over met fysieke games?

Geschreven door Jacco Peek op
Uit onderzoek van Gamer.nl blijkt dat Nederlandse retailers verdeeld zijn over Xbox Game Pass. Sinds de aankondiging dat nieuwe exclusieve Xbox One-games bij lancering beschikbaar worden, verwachten enkele winkels consequenties voor de afzet van fysieke games.

Zo zegt Gameshop Twente in een statement: “Xbox One loopt al sinds de release minder goed dan Playstation 4. De consequentie daarvan is dat retailers niet alles (volledig) meer op voorraad nemen omdat ze anders met voorraden blijven zitten die ze moeten afschrijven. Gameshop Twente, met het grootste fysieke aanbod in 1 winkel van West-Europa, volgt ook dit beleid.

Dat zal straks nog erger worden door de Xbox Game Pass zodra meer mensen daar gebruik van gaan maken, lijkt ons. Het is jammer dat er minder aanbod komt voor de echte gamers die echt iets in handen willen hebben, en dat ook willen ruilen of verkopen te zijner tijd.”

De retailer ziet graag een model dat vergelijkbaar is met de film- en muziekindustrie, waarbij de digitale versies regelmatig later verschijnen dan de fysieke producten in de winkel. Ook webwinkel Yourgamezone ziet Xbox Game Pass als een stap richting het einde van fysieke gameverkopen, wat gevolgen zou hebben voor "de prijsstelling van games."

Kansen

Roy Swiers, rayonmanager van Nedgame, is het hier niet mee eens. Volgens hem zullen er geen grote verschuivingen ontstaan in de afzet van games en is het een logische stap richting volledig digitale distributie van games:

“Wij nemen dan ook niet direct stelling in omtrent de beslissing van Microsoft. Realistisch gezien zal er langzamerhand een verschuiving gaan plaats vinden van fysieke naar digitale distributie, bij alle systemen en merken. Als andere retailers om deze reden besluiten minder of geen Xbox producten te voeren dat biedt dat voor gameshops als de onze alleen maar kansen.”

Ook volgens Marjolein Verkerk, woordvoerder van Bol.com, en Tom Henderikx, marketing manager bij Game Mania, is er nog geen reden om stelling te nemen. Beide winkels proberen mee te bewegen met de behoefte van gamers, waarbij Henderikx aangeeft Game Pass samen met Microsoft in het assortiment op te nemen:

“Als speciaalzaak is het belangrijk om iets als Game Pass aan te bieden voor gamers. Samen met Microsoft werken we hard om dit voor elkaar te krijgen, eveneens als een unieke versie van Sea of Thieves met een figurine. Zulke edities geven fysieke games extra waarde, naast dat je ze natuurlijk kunt ruilen of verkopen.”

Tot slot zegt geen van de retailers te willen stoppen met de verkoop van fysieke Xbox One-games vanwege Game Pass, zoals Oostenrijkse retailer Gameware claimt.

Lees hier meer over wat Xbox Game Pass voor de gamesindustrie betekent.

Bron: Gamer.nl

Dit artikel delen:

Lees meer

Cyan hint naar project om 25 jaar Myst te vieren Wat Xbox Game Pass betekent voor de industrie
30

Reacties op: Nederlandse winkels zijn verdeeld over Xbox Game Pass

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • bigds9fan

    • 8 maart 2018 09:47
    Tsja. Ik zal altijd bij voorkeur kiezen voor een fysieke versie. Daarnaast betaal ik nooit meer dan dat ik een game waard vind.

    Games waar ik de nieuwprijs voor betaal zijn dat ook gewoon waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 maart 2018 10:20
    @bigds9fan als dat jouw voorkeur is dan moet je natuurlijk zelf weten, maar ik ben wel benieuwd naar de redenen daarvan. Praktisch gezien heeft een fysieke versie geen voordelen toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 8 maart 2018 10:40
    @fonsrutte Jawel je hoeft dan niet ontiechelijk te veel gb te downloaden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 8 maart 2018 10:42
    @armilo-theus Dat is anno 2018 niet echt meer waar. Zo gebruikt mijn Call of Duty WWII installatie toch ook zo'n 50GB.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 maart 2018 10:51
    @armilo-theus Nou tegenwoordig zul je een day one patch van ettelijke GB's moeten downloaden. Echt niet alles staat nog op het schijfje dat jij hebt aangeschaft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sven

    • 8 maart 2018 13:09
    @fonsrutte De fysieke versie kan je tzt weer doorverkopen. Zodoende hoeft een full price game je uiteindelijk maar €30,- of €40,- te kosten.

    Al zal deze beredenering niet veel waard zijn wanneer je maar €10,- pm hoeft te betalen om verschillende AAA titels te kunnen spelen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • StormFox

    • 8 maart 2018 13:55
    @bigds9fan Ik heb ook liever een fysieke versie en dit voor mijn onderstaande redenen:

    - fysieke games kan ik uitlenen.
    - fysieke games kan ik doorverkopen (doe ik echter zelden).
    - fysieke(2ehandse) games zijn in praktijk goedkoper, zie marktplaats/CEX
    - fysieke versies staan mooi als zichtbare verzameling.
    - Geen afhankelijkheid van een online library/internet die beschikbaar moet zijn om het spel te kunnen spelen.

    Natuurlijk heeft een fysiek versie ook nadelen waarvan het grootste nadeel is dat je de disc kunt beschadigen of kwijtraken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 8 maart 2018 18:12
    @StormFox Precies wat jij zegt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 8 maart 2018 09:56
    "Gameshop Twente, met het grootste fysieke aanbod in 1 winkel van West-Europa, volgt ook dit beleid."

    Grappenmakers. Met afstand de slechtste gameshop uit omstreken. Amper aanbod, pre-orders onder je neus vandaan verkopen, nooit zaken als gamecards op voorraad, 5 euro verschil tussen nieuw en 2e hands en dramatische bedragen die je ontvangt voor 2e hands inleveren.

    Daarnaast kunnen ze nog amper concurreren met bv Mediamarkt, prijzen zijn daar voor nieuw standaard lager. En dat onvriendelijke personeel is de kers op de taart.

    Het zijn juist dit soort domme zaken die kapot gaan aan een gamepass. Alsof MS het ook maar iets interreseert dat zo'n kleinschalige winkel hen games niet verkoopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MaTriX

    • 8 maart 2018 12:42
    @MikkelE30

    Gamer.nl zal ongetwijfeld een kleine fooi gehad hebben omdat te vermelden :D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 8 maart 2018 13:14
    @MaTriX ja, zo werkt dat! ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 8 maart 2018 10:17
    Voor iemand zoals mij (en vele andere die fysiek verzamelen) is dit hele digitale only een vloek (en een zegen in het geval van mijn psVR verzameling :) ) Maar ms doet het op zijn minst goed door de games te laten downloaden en niet te streamen zoals sony (verschrikkelijk)

    maar de hamvraag voor mij is natuurlijk: waar vind ik over 10-15 jaar nog een digitale game als er geen physieke versies meer van bestaan dankzij digital only, en de publisher faiiliet is, en de servers down ? hoe worden deze games gepreserveerd ?

    En als je ziet hoe dat nu al gebeurd met games als PT , of enkele oudere sega titels waar de licenties zijn van verlopen ( Outrun C2C op ps3, en Afterburner Climax bv, niet meer te koop digitaal en nooit een fysieke release..)


    Aan de andere kant zie ik natuurlijk ook wel dat er een hele generatie nu opstaat die met digitaal only opgroeit en het geen ene fuck kan schelen en fysiek maar ruimte innemend en dom vinden (schijfje verwisselen lol is dit 2001 ofzo …maar dat komt wel als je ouder word en een midlife crisis krijgt haha dan wil je die oude ervaringen ineens weer herbeleven..) , maar voor mij, digital only, nee dank u.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 8 maart 2018 15:47
    @casualkiller
    Nou ik vind aan de andere kant dat GOG dat wel goed voor elkaar heeft daar zie je de good old pc klassiekers die je bij geen enkele retail winkel tegenkomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 8 maart 2018 10:35
    Wauw.. 2 stukken binnen 1 minuut over het zelfde onderwerp.. (beide met de gebruikelijke negatieve lading jegens Microsoft.. lekker bezig weer)..

    Digitale verkoop van software/games is nu eenmaal de toekomst. Of dat in directe verkoop of in abonnement vorm gebeurt is niet belangrijk. Er zijn al zoveel voorbeelden waarin dit een succes blijkt (en terecht ook, zolang er wel eerlijke prijzen worden gerekend):
    Muziek industrie (het online kopen (mp3 of fysiek) van muziek is inmiddels net zo normaal als naar de platenzaak te lopen.. misschien wel normaler.
    Film industrie (de komst van streamdiensten als Netflix betekende het einde van de videotheken.. echter de bioscopen bleven omdat zij eerste pick hebben). Het gebruikersgemak van een filmpje thuis op te zetten ipv naar de videotheek is echter door iedereen omarmt.
    Games: De PC is eigenlijk het grote voorbeeld. De PC kampte altijd veel met problemen door illegale verspreiding van software. Dat zal allicht nooit verdwijnen, maar zij hebben de drempel wel verlaagd dmv diensten als Steam en MS Store. Jullie schrijven in jullie stuk van 1 minuut geleden 'en de voor sommige gamers nog onbegrijpelijke Play Anywhere-functie met Windows 10.' Wat is hier onbegrijpelijk aan? Dit principe kent alleen maar winnaars.. Alsof ik als Xboxer nu ga roepen dat ik liever niet heb dat 'mijn' exclusives op de pc uitkomen.. Nee ik zeg: 'vet! tof dat de pc gamers ook die games kunnen spelen, fix een (eerlijke) cross-play en knallen maar!
    De schreeuw om exclusives is alleen maar egoïstisch.. Zo van kijk mij nou.. Uiteraard mag een console zijn eigen smoelwerk hebben door wat iconische games.. maar uiteindelijk is het natuurlijk cooler dat iedereen alles kan spelen. Of niet? Maar goed.. dat is een ander onderwerp..

    Oke waar waren we? .. oh ja Gamepass.. wat is er raar aan gamepass? Is het niet gewoon een uitgebreide versie van Games with Gold? Daar hoor je volgens mij niemand over. Iedere maand als je een Gold Abo hebt krijg je 4 games 'gratis' en voor niets, bovenop het feit dat je gold nodig hebt om Live te gaan. Een mooi gebaar, ik kijk er altijd naar uit, soms valt het mee, soms tegen.. it's all good.
    Nu breidt Xbox het uit. Een maandelijks abonnement waar je wel 100+ games per maand voor kan spelen. . Niks mis mee lijkt mij. Het zijn meestal de spellen die in de winkels in de budget bak liggen, sommige al met gold meegegeven zijn. Wat MS hier doet is het verlengen van de levensduur van games die anders in de vergetelheid raken.. Wederom; niks mis mee. Gamers spelen games die ze anders allicht nooit gespeeld zouden hebben en de makers krijgen nog een aandeeltje mee waar ze anders naar konden fluiten. 1op1 vergelijking met een dienst als Netflix dus..
    Dat MS nu de 1st party games toevoegt aan dit geheel is ook minder vreemd dan men denkt..
    Vergelijk dit gewoon met de Netflix original series en fillms als Breaking Bad en je bent er al..
    Die zijn ook voor het eerst te zien op hun dienst en zijn vaak de reden dat een klant voor hun dienst kiest. Daarmee onderscheid je je van de rest.. MS toont hiermee ballen.

    Ik zal niet ontkennen dat het ook mijn voornaamste reden gaat zijn om de gamepass aan te schaffen. Dus ja, het werkt (knappe strategie als je het mij vraagt). Dat ik er een hele batterij aan wat oudere games bij krijg (waar trouwens echt wel wat pareltjes tussen zitten) is alleen maar mooi meegenomen..

    Retailes moeten slim omgaan met dit concept. Allicht is het een klap op de markt, maar platenzaken bestaan ook nog, bioscopen bestaan ook nog.. een gameshop zal altijd bestaansrecht hebben. Een Oostenrijkse retailer kan nu wel stoer roepen dat ze willen stoppen met de verkoop van de Xbox.. maar dan gaat gewoon zijn naaste concurrent er meer verkopen..

    En wat nou als dit allemaal een succes blijkt? Hoe lang duurt het voordat Sony en Ninetendo mee gaan doen met een logische vergelijkbare service? Gaat meneer de Oostenrijker dan ook zeggen dat hij gaat stoppen met het verkopen van Sony en Nintendo?? Ben ik erg benieuwd wat hij dan wel gaat verkopen in zijn gamewinkeltje.. want er blijft niet veel over dan.

    Mensen, we leven in 2018.. de digitale revolutie is al gaande sinds het internet de lucht in is..
    Omarm dit soort initiatieven en surf mee op de golf.. tegen de stroom in zwemmen wordt steeds lastiger en uiteindelijk verlies je het toch wel.. Wij gamers worden er echt niet minder op , er is alleen maar een makkelijkere toenadering naar meer content… mits ze de prijzen eerlijk houden natuurlijk zal ik verdigitalisering toejuichen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 maart 2018 10:43
    @kleinekoosjer Goed verwoord, ik sluit me hier volledig bij aan.
    Gamers zijn eigenlijk maar een stel ouderwetse lullen bijelkaar, bang voor verandering. In veel andere markten, zijn ze zoals je aangeeft al veel verder en daar hoor je niemand over of wordt het zelfs toegejuichd. Maar oh jee, digitale game brrr. Steam loopt toch ook als een tiet, waarom dan niet op een console?

    Dat retailers hier negatief over zijn is begrijpelijk, wanneer Sony en Nintendo hier ook aan mee gaan doen kunnen ze wel opdoeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 8 maart 2018 10:44
    @kleinekoosjer
    Dat is potverdikkeme nog eens een uitgebreide reactie. Mooi onderbouwd! Ben het volledig met je eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 8 maart 2018 10:57
    @kleinekoosjer Sony en Nintendo hoeven hiermee nog lang niet de boot in mee te gaan. Er worden nog steeds miljoenen fysieke games gekocht. Plus Sony hoeft niet bang te zijn voor Xbox aangezien zij hun eigen launch hebben verneukt en te weinig elxclusives hebben uitgebracht.

    Kijk maar naar Nintendo en de Switch en het idee om er de oude cartridges bij te halen. Is best wel een leuk en slim idee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MaTriX

    • 8 maart 2018 12:48
    @armilo-theus

    Sony had niets anders dan eenzelfde launch in gedachten, die paste hun launch alleen maar aan op de shit storm die MS over zich heen kreeg wat uiteindelijk slimme PR was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 8 maart 2018 15:07
    @MaTriX Is niet slimme pr is slimme business set.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 maart 2018 15:50
    @hulstpower Het is beide, slimme PR