Centraal staat free-to-play als betaalmodel, waarbij voor- en tegenstanders uit de Nederlandse game-industrie hun zegje doen over de zin en onzin ervan. Het ruim twee uur durende debat vond 17 april plaats en werd georganiseerd door Control Magazine, ondersteund door Pakhuis de Zwijger en Hogeschool van Amsterdam.
Onder de sprekers bevonden zich onder meer Rami Ismael van Vlambeer, Rik Haandrikman van GamePoint en Joost van Dongen van Ronimo Games.
Reacties op: Nederlandse paneldiscussie over free-to-play online te kijken
Caddoc
FrankMVenlo
Dus gratis en microtransacties of full price en geen gezeik meer.
De hele reden dat free to play zo populair is omdat als de game makers mensen eenmaal verslaafd aan een game hebben gemaakt ze letterlijk slapend rijk worden. Denk aan Farmville
Howdy
Panzermeister
Melkunie
Melkunie
Je hebt het trouwens over Joost van Dongen, van Ronimo Games ;)
Caddoc
Wake up and smell the coffee free to play does not exist
Zolang dergelijke games volgepropt worden met microtranacties
En/of spyware
Maar schijnbaar zijn er genoeg "dromers" waardoor dit door blijft gaan
owino
geert1
Het echte probleem met F2P voor mij is dat het veel te ver doorschiet: We zien vooral op de mobiele platforms dat de verhouding tussen F2P en betaalde games helemaal zoek is. De traditionele, vooraf betaalde games worden op deze platforms uit de markt gedrukt, waardoor mobiel gamen voor core gamers heel beperkt is geworden. Wie een hekel heeft aan "diamantjes kopen of wachten" hoeft de app stores bijna niet meer te bezoeken, want er zijn misschien 5 games per jaar die de moeite waard zijn en geen microtransacties bevatten. De verhouding is weg en dit is schadelijk voor traditionele core games. In elk geval op de mobiele platforms.
Op PC en consoles is het gelukkig nog een stuk beter gesteld over het algemeen. Op deze platformen zie je een stuk meer core gamers, en die hebben over het algemeen een vurige hekel aan microtransacties (zoals je leest in de reacties op sites als Gamer en Tweakers). Vandaar dat microtransacties op deze platformen wat beperkter aanwezig zijn; er is hier een stuk meer balans dan op de mobiele platformen. Het F2P-model wordt hier ook vaak beter toegepast, zoals we zien in League of Legends en Team Fortress 2.
Ik vind het prima dat er wat Farmville / Clash of Clans achtige spellen bestaan, voor wie daar behoefte aan heeft (casual gamers die af en toe even spelen, of tragisch rijke jongeren met de creditcard van hun ouders). Maar ik hoop dat uitgevers en ontwikkelaars een betere balans gaan vinden tussen beide modellen en niet alles altijd maar richting de microtransacties gaan drukken.
SuperG
Indiaan met pijl en boog tegen AK47 dan wordt er massaal gehuild om p2w en overpowerd. En massa rent weg van de game.
.408 of .416 vs .50 bMG.
.50 is gratis vrij te spelen of je kan exclusief een cheytac intervention kopen.
Er is groot verschil F2P goed toegepast vs slecht toe gepast.
F2P als busnes model is niet slecht maar een optie.
En alle keuzes kan je mee falen.
Zelf heb ik meer iets tegen adds.
AnimalX