69 procent van de genoemde 590 miljoen euro wordt uitgegeven aan nieuwe games in fysieke en online winkels. De overige 183 miljoen euro wordt besteed aan tweedehands games, microtransacties, online abonnementen, online credits en games die direct naar PC of console worden gedownload. In de Verenigde Staten wordt nog maar 54 procent aan nieuwe verpakte games besteed, terwijl met in Frankrijk weer wat conservatiever is met 78 procent.

Sociale games

Het spelen van games op sociale netwerken (zoals Facebook en Hyves), mobiele telefoons en de iPod en iPad neemt enorm toe. Voor deze games komen er niet alleen meer spelers maar wordt er ook meer geld uitgegeven. Waar in Nederland op consoles zoals de Xbox 360 en PlayStation 3 63 procent betalende spelers betreft, daar ligt dat op mobiele apparaten op 12 procent. In alle andere landen liggen deze percentages hoger.

Toch gaan online businessmodellen volgens Peter Warman, de directeur van Newzoo, zeker aanslaan. "In de VS en het Verenigd Koninkrijk worden bijvoorbeeld op grote schaal credits in de supermarkten verkocht voor online games en virtuele werelden. Zo pakt de retail weer omzet terug waar ze het verliezen op nieuwe verpakte games.”