Nieuws

Naughty Dog-werknemers spreken zich uit over werkomstandigheden

Vinden dat het niet langer zo door kan gaan

Geschreven door Jolien Mauritsz op
Werknemers en oud-werknemers van Naughty Dog hebben zich uitgesproken over de werkomstandigheden bij de studio. Velen van hen geloven dat de huidige situatie niet houdbaar is.

Kotaku sprak dertien huidige en oud-werknemers over de ontwikkeling van The Last of Us 2. Ondanks dat de studio aangaf het zware ontwikkeltraject van Uncharted 4 niet te willen herhalen, is de crunchcultuur in de afgelopen maanden niet verdwenen.

“Ze probeerden ons goed te verzorgen met eten, drinken en aanmoedigingen om pauzes te nemen, maar uiteindelijk blijft het doel: de game moet af kostte wat het kost”, vertelt een werknemer van Naughty Dog aan Kotaku.

Volgens de anonieme betrokkenen wordt niemand verplicht om over te werken, maar is het sociaal niet geaccepteerd om vroegtijdig het pand te verlaten. “Naughty Dog zoekt bewust perfectionisten binnen de industrie, om deze werkwijze aan te kunnen”, vertelt iemand.

Dit zorgde ervoor dat werknemers sneller burn-outs kregen en uitgeput raakten door de crunch. Als gevolg verlieten veel veteranen de studio, waaronder Uncharted 4-regisseur Bruce Straley en een groot deel van de ontwerpers. Een mogelijke reden voor de burn-outs is dat de studio grotendeels zonder producers werkt die meer structuur aanbrengen in het geheel.

De werknemers vinden dat het niet langer zo door kan blijven gaan: “Naughty Dog denkt dat de huidige manier de enige manier is om succesvol te blijven, maar het heeft een grote prijs voor de werknemers,” zegt een oud medewerker. “De game wordt goed, alleen lijden de werknemers eronder.”

Naughty Dog heeft nog geen niet gereageerd op het artikel van Kotaku.

The Last of Us Part II

Dit artikel delen:

Lees meer

Blade Runner: Enhanced Edition aangekondigd voor pc en consoles Patch Pokémon Mystery Dungeon verhelpt cruciale bug
12

Reacties op: Naughty Dog-werknemers spreken zich uit over werkomstandigheden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    DevTrunks

    • 12 maart 2020 17:42
    De laatste zin: "Naughty Dog heeft nog geen niet gereageerd op op het artikel van Kotaku gegeven." loopt een beetje raar.

    Jammer dat zo'n cultuur een hardnekkig probleem blijft. Het is denk ik toch een gewoonte die er lastig uit is te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 12 maart 2020 18:57
    @DevTrunks excuus, er stond een woord te veel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sabor

    • 12 maart 2020 19:13
    @JaccoPeek
    "Naughty Dog heeft nog geen niet gereageerd op op het artikel van Kotaku."

    Nu nog steeds. 2 zelfs. (geen en op) :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 12 maart 2020 20:37
    @Sabor dank, het was een lange dag…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Humpdog

    • 12 maart 2020 18:23
    Herkenbaar. Bij ons is niet tevreden dan ga maar weg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 13 maart 2020 12:19
    Is Humpdog een divisie van Naughty Dog?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Blackdevil NL

    • 13 maart 2020 10:10
    Wel de game 3 maanden uitstellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paralize

    • 13 maart 2020 11:06
    Tja het komt ook wel een beetje door de consument van hun producten. Ze eisen het beste en het meeste en binnen een bepaalde tijd. Anders gaat dezelfde consument naar een ander of zeuren. Je kan natuurlijk niet zeuren over bugs of dat een game weer is uitgesteld aan de ene kant en aan de andere kant de ontwikkelaar in een kwaad daglicht stellen. Of je moet als consument genoegen nemen met langere ontwikkel/productie tijden. Of hogere prijzen -> Meer personeel nodig om het spel op tijd af te krijgen onder 'normale' werk omstandigheden. Maar dan zeurt de consument opnieuw. Dus ja, wat willen we nu eigenlijk?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 13 maart 2020 12:20
    Huh? Ze hoeven een game niet van tevoren aan te kondigen of een release date te geven. Dat doen ze uit marketingoverwegingen, ofwel: om zoveel mogelijk geld te verdienen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • zuipbeschuit

    • 13 maart 2020 11:27
    Ik vraag me af wat zo'n medewerker aan salaris krijgt. Als mijn werkgever mij 6000 per maand geeft wil ik ook best 60 uur pw ervoor werken. Daarnaast lijkt het mij ook als je voor een grote developer werkt, dat er dan ook dingen van je wordt verwacht. Sociaal niet verantwoord vond ik wel een mooi stukje, oftewel het word door al je collega's niet gewaardeerd dat je eerder het pand verlaat. Je kunt ook denken fuck you allemaal!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 13 maart 2020 12:21
    Als jij 60 uur per week wil werken voor € 6000 per maand, heb ik wel een baantje voor je.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RAP

    • 15 maart 2020 00:22
    Ben grote fan van Naughty Dog en de fantastische games die ze maken, maar het zou mij totaal niet uit maken als Last of Us 2 nog een jaar zou worden uitgesteld als het de werknemers en de game ten goede komt. En ook een prijskaartje van bijvoorbeeld € 100,- voor games van dit kaliber zou ik geen probleem vinden. Games van dit kaliber bepalen vaak een console generatie en worden keer op keer opnieuw gespeeld.

    Misschien wordt het wel tijd voor een totaal nieuw verdienmodel. Dat je bijvoorbeeld betaald voor iedere keer als je een game opnieuw (uit)speelt. Betaal een x bedrag en speel de game van begin tot eind. Wil je de game weer overnieuw spelen, dan weer betalen.

    Bij multiplayer games zou je misschien per sessie of per bepaalde speeltijd kunnen gaan rekenen.

    Reden voor devs om betere games te maken, bij hoge replayvalue wordt er meer verdiend en je beperkt game verslaving wat meer (hopelijk). Zomaar een gedachte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.