Kotaku sprak dertien huidige en oud-werknemers over de ontwikkeling van The Last of Us 2. Ondanks dat de studio aangaf het zware ontwikkeltraject van Uncharted 4 niet te willen herhalen, is de crunchcultuur in de afgelopen maanden niet verdwenen.
“Ze probeerden ons goed te verzorgen met eten, drinken en aanmoedigingen om pauzes te nemen, maar uiteindelijk blijft het doel: de game moet af kostte wat het kost”, vertelt een werknemer van Naughty Dog aan Kotaku.
Volgens de anonieme betrokkenen wordt niemand verplicht om over te werken, maar is het sociaal niet geaccepteerd om vroegtijdig het pand te verlaten. “Naughty Dog zoekt bewust perfectionisten binnen de industrie, om deze werkwijze aan te kunnen”, vertelt iemand.
Dit zorgde ervoor dat werknemers sneller burn-outs kregen en uitgeput raakten door de crunch. Als gevolg verlieten veel veteranen de studio, waaronder Uncharted 4-regisseur Bruce Straley en een groot deel van de ontwerpers. Een mogelijke reden voor de burn-outs is dat de studio grotendeels zonder producers werkt die meer structuur aanbrengen in het geheel.
De werknemers vinden dat het niet langer zo door kan blijven gaan: “Naughty Dog denkt dat de huidige manier de enige manier is om succesvol te blijven, maar het heeft een grote prijs voor de werknemers,” zegt een oud medewerker. “De game wordt goed, alleen lijden de werknemers eronder.”
Naughty Dog heeft nog geen niet gereageerd op het artikel van Kotaku.
Reacties op: Naughty Dog-werknemers spreken zich uit over werkomstandigheden
DevTrunks
Jammer dat zo'n cultuur een hardnekkig probleem blijft. Het is denk ik toch een gewoonte die er lastig uit is te krijgen.
JaccoPeek
Sabor
"Naughty Dog heeft nog geen niet gereageerd op op het artikel van Kotaku."
Nu nog steeds. 2 zelfs. (geen en op)
JaccoPeek
Humpdog
denver
Blackdevil NL
Paralize
denver
zuipbeschuit
denver
RAP
Misschien wordt het wel tijd voor een totaal nieuw verdienmodel. Dat je bijvoorbeeld betaald voor iedere keer als je een game opnieuw (uit)speelt. Betaal een x bedrag en speel de game van begin tot eind. Wil je de game weer overnieuw spelen, dan weer betalen.
Bij multiplayer games zou je misschien per sessie of per bepaalde speeltijd kunnen gaan rekenen.
Reden voor devs om betere games te maken, bij hoge replayvalue wordt er meer verdiend en je beperkt game verslaving wat meer (hopelijk). Zomaar een gedachte.