"We hadden verwacht dat het een hel zou zijn, en dat was het ook. Slechts beeld op het scherm krijgen, zelfs een inferieur beeld met gebroken schaduwen, gebroken lichteffecten en eentje die elke dertig seconden crasht... dat duurde al lang," zegt Druckmann. Hij beschrijft hoe de engineers stoeide met het verkrijgen van dezelfde optimalisatie die het bereikte op de PlayStation 3 en ondertussen geen enkel foutje mochten maken. "We speelde de twee versies naast elkaar om zeker te zijn dat we niet iets verpest hadden in het proces, zoals physics die net anders liepen, waardoor heel de balans weg is, of lichteffecten die verschoven zijn, waardoor het spel er drastisch anders uit ziet."

Volgens Druckmann draait het spel nu op een resolutie van 1080p en draait de game op zestig frames per seconde. "Wanneer je het spel ziet op je grote televisie en je ziet alle hoge resolutie-assets soepel draaien, wordt het moeilijk om terug te gaan naar de vorige versie."

Inmiddels werkt Naughty Dog weer aan twee nieuwe projecten. The Last of Us voor PlayStation 4 verschijnt deze zomer.