Er zijn al vaak pogingen gedaan om het RTS genre met een ander genre te combineren. Zo werden er in de beginjaren van de 3D RTS pogingen gedaan het genre te mixen met de First Person Shooters (Uprising, Machines) maar echt succesvol was dit niet te noemen. Tegenwoordig heeft men echter heil gezien in de combinatie met de RPG en er zijn reeds een aantal goede pogingen gedaan, waaronder Warcraft 3, en in de toekomst komt er nog een groot aantal andere spellen aan die dit ook zullen gaan proberen.

ToTheGame had een interview met de makers van Battle Mages, één van de vele spellen die RTS en RPG door elkaar gegooid hebben. In Battle Mages heeft men dan ook meteen maar afstand gedaan van basebuilding en resource gathering en ligt de nadruk op het ontdekken, vechten, quest oplossen en experience op doen. Het RTS gedeelte zit hem in het feit dat de landschappen en gevechten groots zijn opgezetWhat, in your opinion, makes Battle Mages differ from titles like Warcraft 3 and Warrior Kings? What makes it unique ?

In Battle Mages the player does not control the economic part of the strategy - construction of buildings, mining, agriculture, etc. All this is done automatically by the AI. The player concentrates on exploration, “experiencing” hisher units, performing quests. In Battle Mages, the player is not positioned as some "god" in control of a crowd of fussing featureless and brainless units, but as one of those, who inhabit the game world, which only has a bit more magic skills than any ordinary inhabitant. We hope that it will allow the player to fully immerse themselves into the world, to see and feel its beauty, and to make its problems hisher own – we often see all this in RPGs, but very rarely in RTSs. Battle Mages maakt gebruik van een zelf ontwikkelde engine die redelijk sfeervolle plaatjes weet te leveren en dat voor een team dat aan haar eerste spel bezig is. De releasedatum staat pas voor het vierde kwartaal van 2003 vastgesteld dus we zullen er nog even op moeten wachten. Lees het volledige interview hier.