De Overrun-modus combineert de twee oude Horde- en Beast-modi en maakt gebruik van een klassensysteem. De CoG-klassen worden vertegenwoordigd door de hoofdpersonages uit de singleplayer. Zo vervult Baird de rol van Engineer, Cole die van Soldier en zullen de twee nieuwe personages Sofia en Garron respectievelijk de Medic- en Scout-klassen op zich nemen. Ieder personage heeft daarbij een eigen wapenarsenaal, variërend van een Lancer-machinegeweer en Boomshot (granaatwerper) voor de Soldier tot een Longshot-sluipschuttersgeweer voor de Scout.

Ook kent iedere klasse in de multiplayer aparte mogelijkheden. Zo kan Cole ammunitie geven aan zijn teamgenoten, repareert Baird als Engineer barrières, geneest de Medic gewonde teamgenoten en kan de Scout naar hoger gelegen plekken klimmen voor beter overzicht. De Locust-zijde krijgt een soortgelijke klassenverdeling. Het is niet duidelijk of enkel Overrun gebruikmaakt van de klassen of dat de gehele multiplayer een soortgelijke opzet kent.

People Can Fly

Gears of War: Judgment wordt ontwikkeld door het Zweedse People Can Fly, dat voor Epic ook Bulletstorm ontwikkelde. De singleplayer van het spel speelt zich vijftien jaar af voor de eerste Gears of War. Eerder gelekte informatie uit het GameInformer-artikel bevestigde een meer 'first person shooter'-achtige besturing. Zo gooit de speler nu granaten met de linkerschouderknop.