Mortal Kombat-maker: 'Onderschat nul-laadtijd op next gen-consoles niet'

Mortal Kombat-maker: 'Onderschat nul-laadtijd op next gen-consoles niet'

Volgens Mortal Kombat-Maker Ed Boon wordt de nul-laadtijd-mechaniek voor de next gen-consoles onderschat. Dat vertelt hij in een interview metGeoff Keighley.

Boon kreeg tijdens het interview een vraag over de impact van de nieuwe consoles op de graphics van games. Vervolgens geeft de man achter Mortal Kombat aan dat de graphics niet de grootste verbetering is van de nieuwe consoles in vergelijking met de oude. Volgens Boon gaat het om de laadtijden, die zullen het grootste verschil maken voor games.

“Ik vind het grappig dat, wanneer er een nieuwe console uitkomt, iedereen meteen vraagt naar de graphics,” begint Boon als antwoord op de graphics-vraag, “ik denk dat mensen onderschatten hoeveel impact de haast nul-laadtijd gaat hebben. Dat gaat deuren openen die we nooit hadden gedacht te openen”. Volgens Boon hebben we nog niet eens een idee over wat er uiteindelijk met de next-gen consoles gedaan kan worden.

“Het is al een gegeven dat de graphics beter zullen zijn”, legt Boon vervolgens uit. "Wat pas echt indrukwekkend en groot gaat zijn, zijn de nieuwe manieren waarop geheugen en laden aangepakt worden door deze nieuwe consoles." Het volledige interview is hieronder te bekijken.

De Xbox Series X en PlayStation 5 moeten dit najaar uit gaan komen. Lees hier de laatste feiten en geruchten over de nieuwe consoles van Microsoft en Sony.

Watch on YouTube
Playstation 5

Playstation 5 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Nu nog LAN-like verbinding voor iedereen die het online spelen! (:

0
test

@XtraLinkUK Ja maar daar kunnen de console makers weinig aan doen natuurlijk. Daar moet je ISP mee bezig.

0

"This statement was brought to you by Sony" Is inderdaad verschrikkelijk dat ik 15 seconden langer moet wachten tot het spel geladen is zonder die quantum mechanica HDD van Sony. De wereld zoals we die kenden zal nooit meer hetzelfde zijn (-_-)

0
test

@tyberium Het lijkt erop dat jij zo iemand bent die het dus onderschat ;). Als je denkt dat het alleen te maken heeft met het wachten op het starten van een level, dan denk je echt te beperkt hierin. Er zijn voorbeelden genoeg waar je aan kan denken. Bij de Spider-Man game was de snelheid van het swingen gelimiteerd omdat als je te snel ging, de stad nog niet geladen was. Denk aan sequenties in games waar je bijvoorbeeld snel heen en weer wordt geteleport tussen werelden, wat nu niet mogelijk zou zijn maar straks wel. Denk ook aan alle gimicks die games gebruiken om laadtijden te verhullen. Liften, kleine animaties dat je langs rotswanden moet bewegen zodat je niet te snel door het level heen kan. Zie God of War ook, dat je door die blauwe wereld moet lopen totdat er een poort opent. Dat zijn trucjes die allemaal niet meer nodig gaan zijn. Zelfs Final Fantasy VII remake heeft momenten dat de game switcht naar CGI filmpjes ipv ingame rendering, omdat er zoveel snel verandert in die scene, dat in game rendering het nooit zou bijhouden, dus wordt maar een filmpje gestart omdat je dan dat gezeik niet hebt. Dus het alleen maar te noemen als '15 seconden langer wachten tot het spel geladen is' is echt te simpel en het opent wel degelijk de deuren voor compleet nieuwe gameplay of nieuwe manieren van storytelling.

0

@Castus Grappig dat je argumenten alleen maar onderschrijven dat het met name laadtijden betreft. Of ik nu 15 seconden in een lift sta te wachten, een filmpje moet kijken of in die tijd een gangetje door moet lopen: het zijn laadtijden. Maak het niet spannender dan het is. Ik kan niet zo goed tegen dat marketing gelul van Sony en MS. Er is deze generatie geen vernieuwing. Sony heeft met de PS5 het Dolby Atmos wiel opnieuw uitgevonden en kan iets sneller laden door de toverSSD. M$ kan iets meer pixels op het scherm toveren door hun Terra flops en ook iets sneller laden. Het is aan de marketing afdelingen van beide bedrijven om dit over te doen komen als revolutionair, wat absoluut in beide gevallen gewoon niet waar is. Wat is er dan wel revolutionair? Dat heeft Digital Foundry al aangetoond met de "Sony" U5 tech Demo. En ja, er staan airquotes om "Sony". De demo had niets te doen met de PS5 en liep niet eens in 4k. De naam 'engine' geeft het al aan. De Unreal engine is de daadwerkelijk motor van de console. De console waar het op draait is enkel het stuur. Ze kunnen precies hetzelfde, hoeveel marketing geld je er ook tegenaan gooit. De Engine zélf was de ster met de LOD popin eliminatie en raytrace implementaties. Het maakt dan niet uit of de marketing machine dan Epic, Ed Boon of wie dan ook voor het karretje spant om voor je console te laten prediken. Minder laadtijden, leuk, welkom, maar niet revolutionair.

0
test

Deze gebruiker is verwijderd

0

@CroniC Fijn, handig, etc ja. Dat ik het overal tegenkom als 'revolutionair'. Nee.

0

@CroniC Inderdaad. Red Dead Redemption 2 duurt ongeveer een minuut om de singleplayer op te starten.

0
test

@tyberium Het hele artikel noemt geen enkele keer specifiek sony. Er wordt wel meerdere keren gezegd dat dit geld voor beide nieuwe consoles. JIJ bent degene die dit als een pro sony bericht ziet.

0
test

@darkmanwls Nou hè, dit is er eentje van het kaliber 'trying too hard'

0

@darkmanwls Hoe wil je de marketing strategie van Sony dan noemen? Korte laadtijden indrukwekkend en groots noemen laten noemen door derden? De 3D audio chip naar voren laten schuiven als revolutionair (het is fekking Dolby Atmos met een andere sticker!)

0

@darkmanwls Klopt. Waar zit 'm de revolutie?

0
test

@tyberium Ten eerste gaat het niet alleen om de SSD in de PS5, maar dat de SSD de standaard word in consoles, dus ook de Xbox. Ten tweede hebben we het hier niet alleen over laadtijden voordat je de game kan spelen, maar ook de verborgen laadtijden tijdens het gamen. Denk bijvoorbeeld aan die krappe gangetjes, liften, momenten waar de game je extreem sloom laat lopen etc, dat zijn allemaal momenten waar de game zo min mogelijk op je scherm laat zien omdat het volgende gedeelte van het level wordt ingeladen. Met de SSDs zal dit stukken minden voorkomen. Zo kan je bijvoorbeeld in de PS4 Spider-Man game maximaal 70 kilometer per uur omdat Manhatten anders simpelweg niet op tijd ingeladen kan worden, op PS5 zou je zo snel als een vliegtuig kunnen gaan.

0
test

@poklaan dank je dat je het verhaal van @Castus nog een keer verteld. Na 2x snapt ie t vast wel :)

0

@tyberium Jij snapt het niet helemaal.

0

Aanbevolen voor jou