Nieuws
ps5

Mortal Kombat-maker: 'Onderschat nul-laadtijd op next gen-consoles niet'

Gaat gamen voorgoed veranderen

Geschreven door Zoë Bonefaas op
Volgens Mortal Kombat-Maker Ed Boon wordt de nul-laadtijd-mechaniek voor de next gen-consoles onderschat. Dat vertelt hij in een interview metGeoff Keighley.

Boon kreeg tijdens het interview een vraag over de impact van de nieuwe consoles op de graphics van games. Vervolgens geeft de man achter Mortal Kombat aan dat de graphics niet de grootste verbetering is van de nieuwe consoles in vergelijking met de oude. Volgens Boon gaat het om de laadtijden, die zullen het grootste verschil maken voor games.

“Ik vind het grappig dat, wanneer er een nieuwe console uitkomt, iedereen meteen vraagt naar de graphics,” begint Boon als antwoord op de graphics-vraag, “ik denk dat mensen onderschatten hoeveel impact de haast nul-laadtijd gaat hebben. Dat gaat deuren openen die we nooit hadden gedacht te openen”. Volgens Boon hebben we nog niet eens een idee over wat er uiteindelijk met de next-gen consoles gedaan kan worden.

“Het is al een gegeven dat de graphics beter zullen zijn”, legt Boon vervolgens uit. "Wat pas echt indrukwekkend en groot gaat zijn, zijn de nieuwe manieren waarop geheugen en laden aangepakt worden door deze nieuwe consoles." Het volledige interview is hieronder te bekijken.

De Xbox Series X en PlayStation 5 moeten dit najaar uit gaan komen. Lees hier de laatste feiten en geruchten over de nieuwe consoles van Microsoft en Sony.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht: Kingdom Hearts-serie in productie voor Disney Plus Anno History Collection aangekondigd
30

Reacties op: Mortal Kombat-maker: 'Onderschat nul-laadtijd op next gen-consoles niet'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    XtraLinkUK

    • 27 mei 2020 14:01
    Nu nog LAN-like verbinding voor iedereen die het online spelen! (:

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 27 mei 2020 14:07
    @XtraLinkUK Ja maar daar kunnen de console makers weinig aan doen natuurlijk. Daar moet je ISP mee bezig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 27 mei 2020 14:37
    "This statement was brought to you by Sony"

    Is inderdaad verschrikkelijk dat ik 15 seconden langer moet wachten tot het spel geladen is zonder die quantum mechanica HDD van Sony. De wereld zoals we die kenden zal nooit meer hetzelfde zijn (-_-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Castus

    • 27 mei 2020 15:22
    @tyberium Het lijkt erop dat jij zo iemand bent die het dus onderschat ;). Als je denkt dat het alleen te maken heeft met het wachten op het starten van een level, dan denk je echt te beperkt hierin.

    Er zijn voorbeelden genoeg waar je aan kan denken. Bij de Spider-Man game was de snelheid van het swingen gelimiteerd omdat als je te snel ging, de stad nog niet geladen was. Denk aan sequenties in games waar je bijvoorbeeld snel heen en weer wordt geteleport tussen werelden, wat nu niet mogelijk zou zijn maar straks wel.

    Denk ook aan alle gimicks die games gebruiken om laadtijden te verhullen. Liften, kleine animaties dat je langs rotswanden moet bewegen zodat je niet te snel door het level heen kan. Zie God of War ook, dat je door die blauwe wereld moet lopen totdat er een poort opent. Dat zijn trucjes die allemaal niet meer nodig gaan zijn.

    Zelfs Final Fantasy VII remake heeft momenten dat de game switcht naar CGI filmpjes ipv ingame rendering, omdat er zoveel snel verandert in die scene, dat in game rendering het nooit zou bijhouden, dus wordt maar een filmpje gestart omdat je dan dat gezeik niet hebt.

    Dus het alleen maar te noemen als '15 seconden langer wachten tot het spel geladen is' is echt te simpel en het opent wel degelijk de deuren voor compleet nieuwe gameplay of nieuwe manieren van storytelling.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 28 mei 2020 08:26
    @Castus Grappig dat je argumenten alleen maar onderschrijven dat het met name laadtijden betreft. Of ik nu 15 seconden in een lift sta te wachten, een filmpje moet kijken of in die tijd een gangetje door moet lopen: het zijn laadtijden. Maak het niet spannender dan het is.

    Ik kan niet zo goed tegen dat marketing gelul van Sony en MS. Er is deze generatie geen vernieuwing.

    Sony heeft met de PS5 het Dolby Atmos wiel opnieuw uitgevonden en kan iets sneller laden door de toverSSD.
    M$ kan iets meer pixels op het scherm toveren door hun Terra flops en ook iets sneller laden.

    Het is aan de marketing afdelingen van beide bedrijven om dit over te doen komen als revolutionair, wat absoluut in beide gevallen gewoon niet waar is. Wat is er dan wel revolutionair?

    Dat heeft Digital Foundry al aangetoond met de "Sony" U5 tech Demo. En ja, er staan airquotes om "Sony". De demo had niets te doen met de PS5 en liep niet eens in 4k. De naam 'engine' geeft het al aan. De Unreal engine is de daadwerkelijk motor van de console. De console waar het op draait is enkel het stuur. Ze kunnen precies hetzelfde, hoeveel marketing geld je er ook tegenaan gooit.

    De Engine zélf was de ster met de LOD popin eliminatie en raytrace implementaties. Het maakt dan niet uit of de marketing machine dan Epic, Ed Boon of wie dan ook voor het karretje spant om voor je console te laten prediken.

    Minder laadtijden, leuk, welkom, maar niet revolutionair.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Castus

    • 28 mei 2020 11:44
    @tyberium Is nou werkelijk het enige wat je uit m'n post haalt dat er geen laadtijd gimmicks meer gebruikt hoeven te worden? Het spider-man voorbeeld (wat vaak voorkomt in veel open wereld games), Complete andere gameplay/storytelling mogelijkheden doen er niet zo toe dus? Ik denk eerlijk gezegd wel dat het vrij revolutionair is omdat de ketens die gamemakers vastbonden (laadtijden meer dan andere zaken) wegvallen.

    Misschien heb je gelijk en gaat het niets uitmaken behalve geen laadschermen, maar ik denk dat we mooie dingen gaan zien van deze techniek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 28 mei 2020 14:02
    @tyberium Gast, je praat over zaken waar je blijkbaar 0 kaas van gegeten hebt. Hou alsjeblieft op met onzin brabbelen. Ik ga er niet eens inhoudelijk op in. Wat een larie, ongelooflijk, van het flattard 5g gekkies niveau.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 12 juni 2020 10:45
    @dezwarteziel Lekker kort en goed beargumenteerd XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 27 mei 2020 15:34
    @tyberium
    Niet zo raar doen :p
    Laadtijden zijn veel langer bij de grotere games. Als die straks verdwijnen. Heerlijk toch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 28 mei 2020 08:50
    @CroniC Fijn, handig, etc ja.
    Dat ik het overal tegenkom als 'revolutionair'. Nee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 28 mei 2020 13:55
    @CroniC Inderdaad. Red Dead Redemption 2 duurt ongeveer een minuut om de singleplayer op te starten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 12 juni 2020 10:46
    @Hendrik_Klein Beide consoles hebben straks SSD. Die van Sony is sneller. Wat is je punt qua revolutie?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 27 mei 2020 15:35
    @tyberium Het hele artikel noemt geen enkele keer specifiek sony. Er wordt wel meerdere keren gezegd dat dit geld voor beide nieuwe consoles.
    JIJ bent degene die dit als een pro sony bericht ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 27 mei 2020 15:49
    @darkmanwls Nou hè, dit is er eentje van het kaliber 'trying too hard'

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 28 mei 2020 08:33
    @darkmanwls Hoe wil je de marketing strategie van Sony dan noemen?

    Korte laadtijden indrukwekkend en groots noemen laten noemen door derden? De 3D audio chip naar voren laten schuiven als revolutionair (het is fekking Dolby Atmos met een andere sticker!)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 mei 2020 11:28
    @tyberium ik heb het over dat het artikel helemaal niet over Sony gaat. Maak je niet zo druk. Je zou haast denken dat je je zorgen maakt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 12 juni 2020 11:04
    @darkmanwls Inderdaad. Hoe kan M$ ooit deze 3D audio én kortere laadtijden revolutie gaan toppen. Door het na 20 seconden laadtijd met Dolby Atmos te doen?

    Er
    Is
    Geen
    Revolutie
    Deze
    Console
    Generatie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 12 juni 2020 11:30
    @tyberium Punt 1, wow 3 weken na dato nog reageren op een reactie.
    Punt 2. het is je nou al zo vaak uitgelegd. "Kortere laadtijden" is niet het enige wat dit gaat brengen. Maar ik ben er verder wel klaar mee want je wil toch niet luisteren.
    Jij
    Oversimplificeert
    de
    impact
    van
    SSD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 12 juni 2020 13:41
    @darkmanwls Pot, ketel, check. Thanks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 12 juni 2020 10:46
    @darkmanwls Klopt. Waar zit 'm de revolutie?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.