"Er was een periode... [van 1996] tot misschien 2000, dat we door heel zware tijden gingen," zegt Howard. "We begonnen veel games te maken, en die waren gewoon niet goed genoeg. Het waren niet het soort games die we toen hadden moeten maken. Toen werd Bethesda onderdeel van Zenimax, dat gaf ons een nieuwe levenslijn, en we begonnen met Morrowind."

Volgens Howard heerste er vervolgens een gevoel van alles of niets. "We waren met z'n zessen. De studio was zo klein geworden, en ik had de leiding over Morrowind, maar rond die tijd, wanneer je eenmaal bij dat punt bent aangekomen, waren we zonder angst. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? We zouden failliet verklaard kunnen worden. Laten we 'all in' gaan. Dit is de game die de mensen van ons willen, dit is de game die we willen maken." 

Volgens Howard was Morrowind het "Genesis" van Bethesda. "Je kunt het terugvoeren naar die game, wat we nu maken — er zitten nog steeds stukjes code in [de games die we nu maken] die ook zaten in Morrowind."