Van Sonic naar Shadow Complex en van Super Mario 64 naar Uncharted 3: de 2d- en 3d-ontwikkelingen in videogames hebben enorme sprongen gemaakt. Maar waarom zou je eigenlijk voor 3d kiezen? En wat is er zo geweldig aan 2d? Daar gaat Gamelab #8 over.

Dat de techniek gamewerelden mogelijk maakt die het fotorealisme benaderen betekent natuurlijk niet dat dit de enige weg voorwaarts is. 2d is nu eerder een stylistische keuze dan een technische of financiële beperking. Tijdens Gamelab #8 bevindt zich in de 2d hoek Richard 'spiegelbeeld' Boeser, maker van de elegante 2d-platformer Ibb & Obb, die komt vertellen waarom hij zo'n fan van 2d is. Maar ook Martin de Ronde. Hij presenteert een top tien van zijn favoriete 2d en 3d-momenten in games.

In de 3d hoek: Chris van der Linden (mede-oprichter Kalydo), die op dit moment hard werkt aan het laten draaien van het 3d Runes of Magic in een browser. En Pjotr van Schothorst (VSTEP), ontwikkelaar van 3d haven-, boot- en rampsimulaties. De gesproken column van Matthijs Dierckx (Control Magazine) kiest geen partij voor 2d of 3d, maar moet in ieder geval vermaken en prikkelen.

Entree voor Gamelab is gratis, meld je hier aan.