Gorky 17 was een paar jaar geleden een erg mooie en verfrissende turn-based strategy/RPG in een futuristisch universum dewelke op mooie wijze 2D achtergronden met 3D personages wist te combineren. Maar in plaats van met de opvolger het zelfde pad te blijven bewandelen heeft men er bij Metropolis voor gekozen om er een tactical shooter van te maken onder de naam Gorky Zero.

Gorky Zero lijkt sterk op Splinter Cell en vooral Metal Gear Solid. Het draait namelijk allemaal om een stealthy aanpak. Hiervoor heeft men een tweetal camerastandpunten voor je klaar staan. Een top-down view dewelke een goed overzicht biedt, en een third person standpunt om de acties in uit te voeren. De echte 'vernieuwing' aan het genre is echter de Silent Kill die we ook reeds in Tenchu zagen.Our true novelty this time is called Silent Kill. This technique enables the hero to kill an enemy with just one blow from even a simplest type of a weapon, provided that he aims well and comes behind the enemy's back completely unnoticed. The hero has a radar device to help him orientate in the field. The radar indicates the positions of all enemies who are relatively close to Sullivan. That very device is also meant to help him in finding out whether he is being followed by the guards or whether the guards are simply performing their duties and patrolling routes in a given area. Het verhaal van Gorky Zero is aan de hand van niemand minder dan Rafal A. Ziemkiewicz, drievoudig winnaar van de Janusz A. Zajdel Award. Deze Poolse SF-auteur werkt voor het eerst aan een computergame en zegt dat het voor hem een vrij nieuwe discipline is waardoor hij niet meteen met het meest originele verhaal zal uitpakken maar vooral zal focussen op een goede, pakkende manier van story-telling. Meer informatie over Gorky Zero vind je hier.