Nieuws
Cyberpunk 2077

Moon Studios-CEO: 'Makers Cyberpunk 2077 en No Man's Sky zijn leugenaars'

Thomas Mahler richt zijn pijlen op ontwikkelaars, gamers en journalisten

Geschreven door Jacco Peek op
Moon Studios-CEO Thomas Mahler noemt de makers van Fable, No Man's Sky en Cyberpunk 2077 leugenaars in een bericht op het forum ResetEra.

De baas van de Ori and the Blind Forest-studio geeft onder andere Fable-maker Peter Molyneux de schuld van 'losgaan en vertellen waarom je enthousiast moet worden over games', in plaats van 'vertellen wat het product is'. "Hij kwam er ruim een decennium mee weg, terwijl journalisten en gamers het prachtig vonden om te luisteren wat oom Peter te zeggen heeft en alle dingen die hij doet voor de industrie."

Ook haalt hij Sean Murray aan, bedenker van ruimtegame No Man's Sky, die bij lancering in 2016 werd bekritiseerd wegens ontbrekende aspecten en andere gebroken beloftes. Volgens Mahler liet Murray spelers denken dat het ging om 'Minecraft in de ruimte' waarin 'je letterlijk alles kan doen', en werden de 'leugens en het bedrog vergeten' na de daaropvolgende updates. "Thanks Geoff Keighley", voegt hij daaraan toe. "Dat soort gedrag belonen draagt vast bij aan de groei van de industrie".

Verder zegt Thomas Mahler dat Cyberpunk-makers CD Projekt Red 'afkeken bij Molyneux en Murray' en een product uitbrachten dat 'een fractie' was van 'wat de ontwikkelaar gehypet had'.

"En toch, gamers en journalisten lijkt het weinig uit te maken", sluit Mahler zijn verhaal af. "Ja de backlash komt, maar meestal zie je een hoop mensen bekvechten dat ze de game toch wel leuk vinden. Dat is niet het punt. 

Het maakt niet uit of slangenolie lekker smaakt. Verkoop me geen features die niet bestaan. Schets geen beeld dat niet bestaat. Lieg niet tegen me. Je naait spelers Je naait journalisten (die moeten beter weten, dus schaam je) en je naait andere ontwikkelaars."

Geen van de genoemde ontwikkelaars heeft nog gereageerd op het bericht.

Dit artikel delen:

Lees meer

Dit biedt Animal Crossing: New Horizons in februari PlayStation 5-schaarste komt door tekort aan halfgeleidercomponenten
32

Reacties op: Moon Studios-CEO: 'Makers Cyberpunk 2077 en No Man's Sky zijn leugenaars'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    gamerlezer

    • 4 februari 2021 15:24
    Mee eens, en aan dit lijstje mag chris roberts toegevoegd worden (star citizen)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Falstaff

    • 4 februari 2021 15:24
    hoewel hij natuurlijk gelijk heeft is het wel een beetje zuur commentaar
    mischien slaapt hij niet zo lekker , of heeft zijn kat corona gekregen.
    er zit hem wel iets dwars denk ik (anders dan waar hij boos op is)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Scynn

    • 4 februari 2021 15:39
    @Falstaff hoezo zuur commentaar, dit is toch glashard de waarheid..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 4 februari 2021 17:29
    @Falstaff We leven in een aparte wereld waarin de waarheid niet benoemd mag worden, zonder gelijk de mentale hoedanigheid van de spreker in kwestie in twijfel te trokken. Ga toch weg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 4 februari 2021 16:03
    Wie? nooit van hem gehoord. Heeft deze man superiority complex. Mensen maken eenmaal fouten en zover ik weet hebben journalisten gewoon gemeld in hun reviews dat die games ook niet af waren. Je kunt nog steeds het spel leuk vinden ondanks dat het spel niet af is en bepaalde features niet erin zitten terwijl het wel beloofd was. Ook een beetje raar dat hij Tod Howard niet benoemd die liegt elke keer weer er zelfs een video erover gemaakt dat Tod Howard als sinds het begin van zijn Carriere al liegt over zijn games. Maar goed gaat lastig als Micorsoft Beteshda over koopt. Gozer denkt vast effe goedkoop punten scoren. Gabe Newell heeft tenminste een van de betere response gegeven dan de rest van de mensen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 4 februari 2021 17:25
    @armilo-theus Er werden geen 'fouten' gemaakt, er werden keiharde beloftes gemaakt waarvan ze wisten dat het nooit geïmplementeerd zou worden voor de lancering.

    Dus omdat jij nooit van Thomas Mahler hebt gehoord en hij Tod Howard niet bij naam heeft genoemd, is zijn argument ontkracht? En dit zou punten scoren zijn bij Microsoft omdat Bethesda gekocht was door Microsoft?
    Jij bent echt veels te cynisch voor je eigen goed, en zo te lezen heb je geen idee over hoever er beloftes waren gemaakt betreft de content en staat van Cyberpunk 2077 en No Man's Sky. En het klopt dat reviewers inderdaad hebben gemeld dat de games niet af waren, en weet je waarom? Omdat de games niet af waren! Gek hoe dat werkt.

    Een beetje wijzen naar Gabe Newell doet ook niets af aan deze statement van Thomas Mahler.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 4 februari 2021 19:20
    @Qinneth Volgens mij moet jij eens mij comments eens terug lezen over Cyberpunk at launch hier op de webiste. Daar heb ik namelijk erkend dat ze gelogen hebben. Pas een beetje op wat je tegen iemand zegt als je niet eens kan lezen. Mijn mening over No man sky en Cyberpunk zijn gewoon dat ze keihard gelogen hebben wat overigens een feit is. Beetje raar dat ik dat dan in elke comment moet gaan plaatsen, wat totaal niet nodig is. Dus je houding naar mij slaat nergens op heb ik iets geraakt in je hart ofzo?

    (Een beetje wijzen naar Gabe Newell doet ook niets af aan deze statement van Thomas Mahler.)

    Gabe Newell is tenminste sympathiek iets wat ik nu niet bij jouw kan bespeuren met je aanvallende comment. Er zijn wel degelijke fouten gemaakt maar goed dat kan blijkbaar niet met jouw besproken worden. Oftewel fijne dag verder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 4 februari 2021 19:33
    @armilo-theus De aanvaller zegt dat ie aangevallen wordt, klassiek stukje deflectie. Maar jij ook een hele fijne dag, voortaan zal ik niet meer reageren op jouw toekomstige comments, als jij dan ook niet meer op de mijne wilt reageren, dan zou dat top zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 4 februari 2021 21:35
    @Qinneth Ah zie ik heb wel iets geraakt en zo te merken kan je niet eens erkennen dat je fout zit en denkt het beter te weten.

    (voortaan zal ik niet meer reageren op jouw toekomstige comments, als jij dan ook niet meer op de mijne wilt reageren, dan zou dat top zijn.)

    Boeit me niet dat je op mijn reageert maar de helft van je tekst was compleet fout. Dat erken je niet en ik kan wel erkennen dat ik je daarop hebt aangevallen, maar goed moet je ook merendeels van je tekst goed hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 5 februari 2021 07:53
    @armilo-theus @Qiinneth.

    Wauw. Probeer het beide hier eens.

    https://www.desteven.nl/leerdoelen/persoonlijke-leerdoelen/communicatie-gesprekstechnieken-leerdoelen/discussie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 februari 2021 08:07
    @armilo-theus Dit gaat natuurlijk wel iets verder dan 'foutjes'. Er zijn enorme beloftes niet waargemaakt met NMS, die lijst is best lang. Wat erbij Cyberpunk allemaal mis is behoeft ook geen uitleg meer.
    Die developers bliezen enorm hoog van de toren, terwijl ze wel degelijk wisten dat ze dat, in ieder geval bij launch, niet waar konden maken. Ze hielden bewust gamers voor de gek. Dat hoef je toch niet te pikken?

    Je zeker kunnen genieten van een game die niet al zijn beloftes waarmaakt, maar wat als je nou juist die game aangeschaft heb vanwege die beloofde features? Dan voel je je toch enigszins belazerd zou ik zo denken?

    En zijn opmerking over journalisten is ook zeker een goed punt.
    Journalisten hebben een verantwoordelijkheid om ons zo goed mogelijk te informeren. Alleen maar meegaan in de hype en de uitgevers naar de mond praten hebben wij als gamers geen reet aan.
    Journalisten zouden met hun kennis van de industrie beter moeten weten.
    Het mag nu wel duidelijk zijn dat een groot deel van de ontwikkelaars/uitgevers glashard liegen over features in hun nieuwste game.
    Een journalist zou daar kritisch op moeten zijn, niet akkoord moeten gaan met de embargo's en de volgende game van een ontwikkelaar die vaker liegt daarop af moeten rekenen in de review van hun volgende game of het vuur aan de schenen moeten leggen in een interview.
    Het is de taak van de reviewer ons te vertellen wat ik als consument kan verwachten in een game en wat niet.

    Daarnaast hebben wij als gamers ook zelf een verantwoordelijkheid.
    Pre-orderen van een game is echt bullshit, wat is precies het voordeel van het pre-orderen van een game?
    Het enige wat wij als consument kunnen doen is games van dergelijke ontwikkelaars niet meer kopen, laat ze maar merken wat die leugens ze opbrengt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 4 februari 2021 16:19
    De beste man vergeet Todd Howard, die de game Fallout 76 zo hoog de lucht in gooide en vol bleef houden dat dit de game is waar fans op zaten te wachten met jullie zijn de bots de AI en jullie willen MP etc etc etc, die gast geloofd ook alles wat hij op tafel neergooit.

    Ik ben groot fan van Fallout maar 76 vind ik ondanks de laatste SP toevoeging nog steeds KAK.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 februari 2021 09:11
    @DarkraverX Er zijn er zoveel die hij had kunnen noemen, tegenwoordig is het schering en inslag dat een ontwikkelaar liegt over de features in een game.
    Maar dat maakt zijn punt niet minder valide toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 5 februari 2021 09:18
    @DarkraverX Ach er zijn zoveel voorbeelden te noemen. Command & Conquer 4 bijvoorbeeld. Dat zou ook helemaal de shit zijn, ipv een omzetting van experiment voor de koreaanse markt. Vrijwel elke studio doet dergelijke dingen helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 4 februari 2021 17:31
    Ik hoor van vele mensen dat No Man's Sky inmiddels wel op het niveau is wat ze aanvankelijk beloofden voor de release, en toch ga ik deze niet aanschaffen. Hetzelfde geldt voor Cyberpunk 2077. De PR zat vol met leugens, en dat ga ik niet belonen. Het kan me niet schelen welke game het is, of welke studio erachter zit. Laat ze maar bloeden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 4 februari 2021 17:46
    Laten we even voor het gemak even vergeten dat meneer's laatste ORI echt als dikke stront liep en compleet crashde en vol met bugs zat bij launch (op mijn xbox igg, je kunt het nog teruglezen in de review hier op gamer.nl)

    Hij heeft wel een punt hier en daar maar toen ie ging huilen dat niet hij maar sean murray op de cover van een gameblad stond ben ik gestopt met lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 4 februari 2021 21:39
    @ali3n8tor Oftewel hij heeft eigenlijk niks te zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 februari 2021 09:13
    @ali3n8tor Bij mij heeft Ori altijd als een zonnetje gedraaid, maar dan nog heeft hij niet gelogen over features in de game die er niet in zaten zoals bij NMS werd gedaan.
    Nog steeds vervelend natuurlijk als een game niet loopt zoals het hoort natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 4 februari 2021 18:27
    Die vent heeft helemaal gelijk! Waar zijn de tomaten!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    zeeko683

    • 4 februari 2021 18:28
    Ik heb wel het idee dat bij No Mans SKy wel beloftes zijn gemaakt die niet zijn uitgekomen, maar dat ook zowel de media als de mensen die de hype train hebben meegereden veel te enthousiast zijn gaan denken over de features die hij zou toevoegen. Sean Murray is ook niet echt de persoon die je op een E3 podium wilt zetten aangezien hij zeer introvert is en niet snapte dat features die hij heeft aankondigde aan het begin van de development, die uiteindelijk zijn besloten weg te halen, alsnog als belofte wordt gezien.

    Internethistorian heeft na mijn mening een goed video erover gemaakt en het heeft mijn mening veranderd wat ik van de situatie vond.