De baas van de Ori and the Blind Forest-studio geeft onder andere Fable-maker Peter Molyneux de schuld van 'losgaan en vertellen waarom je enthousiast moet worden over games', in plaats van 'vertellen wat het product is'. "Hij kwam er ruim een decennium mee weg, terwijl journalisten en gamers het prachtig vonden om te luisteren wat oom Peter te zeggen heeft en alle dingen die hij doet voor de industrie."
Ook haalt hij Sean Murray aan, bedenker van ruimtegame No Man's Sky, die bij lancering in 2016 werd bekritiseerd wegens ontbrekende aspecten en andere gebroken beloftes. Volgens Mahler liet Murray spelers denken dat het ging om 'Minecraft in de ruimte' waarin 'je letterlijk alles kan doen', en werden de 'leugens en het bedrog vergeten' na de daaropvolgende updates. "Thanks Geoff Keighley", voegt hij daaraan toe. "Dat soort gedrag belonen draagt vast bij aan de groei van de industrie".
Verder zegt Thomas Mahler dat Cyberpunk-makers CD Projekt Red 'afkeken bij Molyneux en Murray' en een product uitbrachten dat 'een fractie' was van 'wat de ontwikkelaar gehypet had'.
"En toch, gamers en journalisten lijkt het weinig uit te maken", sluit Mahler zijn verhaal af. "Ja de backlash komt, maar meestal zie je een hoop mensen bekvechten dat ze de game toch wel leuk vinden. Dat is niet het punt.
Het maakt niet uit of slangenolie lekker smaakt. Verkoop me geen features die niet bestaan. Schets geen beeld dat niet bestaat. Lieg niet tegen me. Je naait spelers Je naait journalisten (die moeten beter weten, dus schaam je) en je naait andere ontwikkelaars."
Geen van de genoemde ontwikkelaars heeft nog gereageerd op het bericht.
Reacties op: Moon Studios-CEO: 'Makers Cyberpunk 2077 en No Man's Sky zijn leugenaars'
gamerlezer
Falstaff
mischien slaapt hij niet zo lekker , of heeft zijn kat corona gekregen.
er zit hem wel iets dwars denk ik (anders dan waar hij boos op is)
Scynn
Qinneth
armilo-theus
Qinneth
Dus omdat jij nooit van Thomas Mahler hebt gehoord en hij Tod Howard niet bij naam heeft genoemd, is zijn argument ontkracht? En dit zou punten scoren zijn bij Microsoft omdat Bethesda gekocht was door Microsoft?
Jij bent echt veels te cynisch voor je eigen goed, en zo te lezen heb je geen idee over hoever er beloftes waren gemaakt betreft de content en staat van Cyberpunk 2077 en No Man's Sky. En het klopt dat reviewers inderdaad hebben gemeld dat de games niet af waren, en weet je waarom? Omdat de games niet af waren! Gek hoe dat werkt.
Een beetje wijzen naar Gabe Newell doet ook niets af aan deze statement van Thomas Mahler.
armilo-theus
(Een beetje wijzen naar Gabe Newell doet ook niets af aan deze statement van Thomas Mahler.)
Gabe Newell is tenminste sympathiek iets wat ik nu niet bij jouw kan bespeuren met je aanvallende comment. Er zijn wel degelijke fouten gemaakt maar goed dat kan blijkbaar niet met jouw besproken worden. Oftewel fijne dag verder.
Qinneth
armilo-theus
(voortaan zal ik niet meer reageren op jouw toekomstige comments, als jij dan ook niet meer op de mijne wilt reageren, dan zou dat top zijn.)
Boeit me niet dat je op mijn reageert maar de helft van je tekst was compleet fout. Dat erken je niet en ik kan wel erkennen dat ik je daarop hebt aangevallen, maar goed moet je ook merendeels van je tekst goed hebben.
tyberium
Wauw. Probeer het beide hier eens.
https://www.desteven.nl/leerdoelen/persoonlijke-leerdoelen/communicatie-gesprekstechnieken-leerdoelen/discussie
Ziminar
Die developers bliezen enorm hoog van de toren, terwijl ze wel degelijk wisten dat ze dat, in ieder geval bij launch, niet waar konden maken. Ze hielden bewust gamers voor de gek. Dat hoef je toch niet te pikken?
Je zeker kunnen genieten van een game die niet al zijn beloftes waarmaakt, maar wat als je nou juist die game aangeschaft heb vanwege die beloofde features? Dan voel je je toch enigszins belazerd zou ik zo denken?
En zijn opmerking over journalisten is ook zeker een goed punt.
Journalisten hebben een verantwoordelijkheid om ons zo goed mogelijk te informeren. Alleen maar meegaan in de hype en de uitgevers naar de mond praten hebben wij als gamers geen reet aan.
Journalisten zouden met hun kennis van de industrie beter moeten weten.
Het mag nu wel duidelijk zijn dat een groot deel van de ontwikkelaars/uitgevers glashard liegen over features in hun nieuwste game.
Een journalist zou daar kritisch op moeten zijn, niet akkoord moeten gaan met de embargo's en de volgende game van een ontwikkelaar die vaker liegt daarop af moeten rekenen in de review van hun volgende game of het vuur aan de schenen moeten leggen in een interview.
Het is de taak van de reviewer ons te vertellen wat ik als consument kan verwachten in een game en wat niet.
Daarnaast hebben wij als gamers ook zelf een verantwoordelijkheid.
Pre-orderen van een game is echt bullshit, wat is precies het voordeel van het pre-orderen van een game?
Het enige wat wij als consument kunnen doen is games van dergelijke ontwikkelaars niet meer kopen, laat ze maar merken wat die leugens ze opbrengt.
DarkraverX
Ik ben groot fan van Fallout maar 76 vind ik ondanks de laatste SP toevoeging nog steeds KAK.
Ziminar
Maar dat maakt zijn punt niet minder valide toch?
WvA
Qinneth
ali3n8tor
Hij heeft wel een punt hier en daar maar toen ie ging huilen dat niet hij maar sean murray op de cover van een gameblad stond ben ik gestopt met lezen.
armilo-theus
Ziminar
Nog steeds vervelend natuurlijk als een game niet loopt zoals het hoort natuurlijk.
GoofyZ3
zeeko683
Internethistorian heeft na mijn mening een goed video erover gemaakt en het heeft mijn mening veranderd wat ik van de situatie vond.