De enthousiaste spelontwikkelaar Peter Molyneux sprak afgelopen week in Londen als onderdeel van een lezing georganiseerd door EA; 'The Industry Speaks: The Future of Entertainment'. Hier zei Molyneux tegen andere gamedesigners dat de gamesindustrie meer innovaties zal moeten maken, wil ze blijven groeien.
Als we het over de ontwikkeling van de nieuwe Fable voor de X360 hebben, zei Molyneux: "de grootste eigenschap van de game is dat ik je wil laten voelen. Voor mij is dát waar de revolutie zal plaatsvinden. We hebben gevoeld hoe het is om iemand te verminken en de emoties die gepaard gaan bij macht, maar we hebben meer complexe en interessantere emoties nodig. Daar komt de échte innovatie vandaan."
Molyneux' vorige project.
Verder stelt hij dat onlinegames de potentie heeft om spelers bij elkaar te brengen en zo gamen naar een breder publiek te brengen zolang het maar mogelijk was om de speler geliefd te laten voelen. "De innovatie dat jij, ik en vrienden samen een spel spelen en daardoor met elkaar plezier maken, en om hetzelfde ding schreeuwen, dát is mijn ultieme plan. Éen van de emoties die ik hoop te bewerkstelligen, als ik mijn werk goed doe, is liefde. Niet zelf ergens van houden, maar iets dat van jou houdt," zei hij.
Betwistend dat het ware online gaming nog niet bestaat omdat de huidige MMOG's niet uitreiken naar een mainstream publiek zei Molyneux: "er is nog geen enkele online game gemaakt. Ja, er is World of Warcraft, en dat is fantastisch. Ik zat zes maanden lang in mijn ondergoed tot vier uur 's morgens de game te spelen tot ik realiseerde dat miljoenen dit met mij doen. Maar dat is niet echt innovatie. Dat werkt alleen op nerds zoals mij. Mijn passie is om online games aan iedereen te introduceren."
Naast emotionele doelen zei de designer ook dat games diepere ervaringen moeten bieden, die meer moeten dan een bestaand gamepubliek plezieren.
"We hebben meer verslavende concepten nodig. En we hebben minder games over zombies of aliens en grote wapens nodig, dát zal ons helpen om meer mensen te bereiken. We hebben ontzettend diepe games nodig! Als wij iets bouwen wat er echt uitziet, dan moet het zich ook écht gedragen. We kunnen niet langer meer boekenkasten hebben waarvan maar één boek leesbaar is. Zelfs de physics-engines van tegenwoordig zijn fantastisch. Maar ze zijn alleen voor ons fantastisch. Dat is niet goed genoeg voor andere consumenten. Zij hebben liever échte physics en niet game-physics. De gamesindustrie zal nog een lange weg moeten gaan voordat we dat zullen bereiken."
Reacties op: Molyneux: gamers moeten liefde voelen
JaapGoose
Vichan
verband met het verhaal en morele keuzes, een gevoel dat ik bij
tegenwoordige games bijna nooit meer heb
Camlann
Wel jammer dat zijn spellen het toch vaak net niet zijn, zoveel potentieel. Ach we blijven hoop houden!
A For Angelus
Grid_lock
altijd maar stapjes maat op save spelen…en luren hoe de rest het doet en volgen. Dat is de gemiddelde dev. Nuja, resources zijn altijd een probleem.
anonymous
Grid_lock
De compexiteit die de echt wereld kent waar games nog lang niet een beetje dicht in buurt van komen. en dat is waar. Op zowel het gebied als emoties en interactie, omgevings echtheid etc…
Spray
En welke game was dat?
Sjnuffelke
af te kraken vind ik persoonlijk ook niet terecht, ik heb er in ieder
geval ontzettend van genoten!
daarnaast is het wel de man van dungeon keeper, waar ik nog altijd
stille hoop voor heb dat er een derde deel komt
Trouwens black & white was ook gewoon goed, maar niet het type game van de meesten..
*verwijderd*
put your money where your mouth is.
hij wil zoveel mooie dingen doen maar dat maakt hij nooit waar.
niet dat zijn games slecht zijn ofzo
tolgapaksoy
W-zup
Klaus Henkel
Spray
Maar sry de rest is die noemt vond ik bagger. Ik heb nog nooit zo'n benauwde en gestuurde rpg gezien als Fable. En B&W, was gewoon veel te traag van opzet. Het was een nieuw idee, maar dat was dan ook gelijk alles.
Spray
Spray
PanzerGeneral
Nootmuskaat
Aligator NL
Fred-Erik