Volgens Molyneux wordt het free-to-play-model momenteel verkeerd gebruikt en schrikt dit nieuwe spelers, die vooral dankzij mobiele apparaten in aantallen zijn gegroeid, af. "Wat doet de industrie? Wij geven ze games waarbij betalende spelers in het voordeel zijn ten opzichte van niet-betalende spelers. En dat is zo fundamenteel onjuist."

"Als wij samen een online strategiespel spelen en ik koop ineens een onverslaanbare tank, dan voel jij je daardoor beledigd, en ik voel me beroerd over het feit dat ik niet eerlijk win. Waar draait dat spelletje dan eigenlijk nog om?”

Molyneux geeft aan dat veel bedrijven zich vooral afvragen hoe ze zo veel mogelijk geld uit hun spelers kunnen halen, in plaats van een product neer te zetten dat met liefde gemaakt is. "Dat is heel zwak, want het laat zien dat je eigenlijk geen vertrouwen hebt in het product dat je aanbiedt. Als het leuk is, hoef je je geen zorgen te maken dat iemand wegloopt, toch?”

Dungeon Keeper

Onlangs kwam Dungeon Keeper voor iOS en Android, een serie oorspronkelijk bedacht door Molyneux, nog negatief in het nieuws vanwege zijn free-to-play-model. Uitgever Electronic Arts zou het spelers bovendien lastig maken om een negatieve beoordeling te geven aan het spel.

Godus

Momenteel werkt Peter Molyneux met 22 Cans aan Godus, een godgame die via Kickstarter gecrowdfund is. Onze ervaringen met een vroege versie van die game vind je hierLees ook het gehele interview met Peter Molyneux.