Nieuws
Elden Ring

Moeilijkheidsgraad Elden Ring niet verlaagd voor nieuwkomers

Miyazaki verwacht wel dat meer spelers de game uitspelen

Geschreven door Jacco Peek op
Elden Ring is 'niet opzettelijk eenvoudiger gemaakt' voor nieuwkomers. Dat vertelt regisseur Hidetaka Miyazaki in een interview op PlayStation Blog.

Daarmee gaat Miyazaki in op de discussie rondom moeilijkheidsgraden en de toegankelijkheid van games. Volgens Miyazaki zijn alle games van ontwikkelaar FromSoftware bedoeld om spelers hun 'verstand' te laten gebruiken, games 'te bestuderen', te 'onthouden wat er gebeurt' en te 'leren van hun fouten'.

"Elden Ring is niet bewust eenvoudiger gemaakt, maar ik denk dat meer spelers de game deze keer uitspelen", licht de regisseur toe. "Zoals ik al aangaf zijn de vrijheid qua progressie en de mogelijkheid om later terug te keren naar een uitdaging elementen die mensen helpen op een rustig tempo door te game te laten spelen."

"De focus ligt daarnaast niet op pure actie", vervolgt hij. "Deze keer heeft de speler heeft meer zeggenschap over hoe ze bijvoorbeeld eindbazen in de wereld aanpakken en hoe ze sluipen inzetten."

Tot slot geeft Miyazaki aan dat het eenvoudiger moet worden om Elden Ring in multiplayermodus te spelen, zodat spelers wellicht meer openstaan voor hulp van anderen.

Elden Ring verschijnt op 24 februari voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Microsoft Flight Simulator krijgt dit jaar dlss-ondersteuning 'Call of Duty: Modern Warfare 2 al in alfafase'
31

Reacties op: Moeilijkheidsgraad Elden Ring niet verlaagd voor nieuwkomers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • lightyears

    • 30 januari 2022 09:25
    Ik wil geen te moeilijke games. Laat iedereen vrij om zelf zijn eigen moeilijkheidsgraad te kiezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pinopokie

    • 30 januari 2022 11:54
    Behalve als het de intended purpose is van de maker.

    Net zo vrij als jij bent om te kiezen wat je speelt, is de maker zo vrij om te maken wat hij maakt. Als je dan niet van moeilijke games houdt is het jammer als ze dit er niet in stoppen, maar meer ook niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 30 januari 2022 19:11
    @Pinopokie
    Het is altijd een afweging die gemaakt moet worden… accessibility vs difficulty.
    Je ziet dezelfde discussie vanaf de andere kant met Pokemon, dat hun games tegenwoordig veel te makkelijk worden gemaakt wegens de doelgroep.
    Persoonlijk zou ik het waarderen als er meer opties zijn in games als Dark Souls. Ik heb Hollow Knight bijvoorbeeld ook met mods moeten spelen, simpelweg omdat het reactievermogen van mijn hersenen te langzaam is om op tijd te handelen. Dan heb ik voor dat soort games eenmaal een easy mode nodig.
    Ondertussen speel ik mijn JRPGs wel met Hard mode, of Survival Horror. Dit omdat die spellen meer tactics-based zijn dan skill-based.

    Misschien daarover nadenken… intentie van developer/kunstenaar sure… maar voor blinden zijn er ook audio touren gemaakt om kunst te ervaren, net als dat doventolken muziek kunnen vertalen voor slechthorenden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 30 januari 2022 15:10
    @lightyears Ik wil geen shooters. Laat iedereen vrij om in een raceauto te stappen in Call of Duty.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 30 januari 2022 19:43
    @Witty1889 Onlangs heb ik nog gezegd dat het me niet goed zou lijken als de maker van deze games ze opzettelijk makkelijker zou maken juist omdat een selecte groep zoveel plezier haalt uit de uitdaging.

    Dat gezegd hebben staat het niks in de weg om een normal en hard mode in te voeren natuurlijk waar de hardmode een uitdaging biedt die zo bedoeld is door de makers en de normal of easy mode bedoeld is zodat speler die wel dit soort games leuk vinden maar minder vingervlugheid hebben de game ook in zijn geheel kunnen doorlopen.

    Ondertussen zijn de games van "From Software" zo groot geworden dat het wel een mooie optie zou zijn voor een bepaalde groep gamers die anders de game laten liggen. Uiteindelijk is het natuurlijk aan de makers van het spel zelf erin te stoppen wat ze willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 31 januari 2022 13:58
    @lightyears De souls games zijn dan ook niet te moeilijk, dat is allemaal hype. Als je het een beetje in de vingers hebt dan zijn ze voor grote delen eigenlijk te makkelijk aangezien geen enkele game je tegenhoudt om vrij snel oppermachtig te worden, het zullen alleen enkele bosses zijn die wat moeilijkheden zullen opleveren maar elke boss fight is specifiek ontworpen om niet oneerlijk te zijn. Je moet alleen even weten waar je moet prikken, en vooral wanneer.

    Geef mij maar games waar de moeilijkheid perfect uitgebalanceerd is. Die zijn zo zeldzaam en FromSoft is wel de hoofdleverancier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 30 januari 2022 11:04
    "Tot slot geeft Miyazaki aan dat het eenvoudiger moet worden om Elden Ring in multiplayermodus te spelen, zodat spelers wellicht meer openstaan voor hulp van anderen."

    Bedoeld hij daarmee dat je gewoon on the fly co-op kan doen of is het nogsteeds net zo achterlijk als in de andere soulsborne games en je consumables nodig hebt om met iemand te co-open

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Real13

    • 30 januari 2022 12:22
    Word mijn eerste souls game dus benieuwd hoe moeilijk het nou echt is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 31 januari 2022 13:59
    @Real13 Hangt van jezelf af. Als je een sterk tere ego hebt: onmogelijk. Als je geen geduld hebt: onmogelijk. Als je een normaal functionerend mens bent dan vereist het wat oefening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RikkieDee

    • 30 januari 2022 12:41
    Ik ben echt benieuwd hoe zich een game als dit nu echt verhoudt ten opzichte van Skyrim of iets dergelijks. Ga deze zeker ff proberen, ben benieuwd of het iets voor mij zal zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Boondock Saint

    • 30 januari 2022 13:55
    @RikkieDee Als het eenmaal clickt en ook de combat, dan is Skyrim echt een hele grote grap. Die combat is wel zo ontzettend bagger. Overhypte game off all time imo.
    Ik speel soulsborne games vanaf dat Demon Souls uit kwam en eigenlijk wil je niet dat het clickt omdat het de rest van gaming voor mij persoonlijk heeft verpest. Geen enkele andere game weet mij zo te boeien. Andere games worden voor mij iig al heel snel saai en totaal geen uitdaging. Damn you Miyazaki :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 30 januari 2022 19:16
    @Boondock Saint
    Je zou Skyrim dan ook spelen voor de combat… niet voor de lore, ontdekkingen, verhalen, ervaringen, sandbox, etc.
    Het is alsof je Dark Souls zou spelen voor de accessibility en het aanbod aan opties voor spelers… oh wacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RikkieDee

    • 31 januari 2022 10:22
    @Ardyn Precies mijn punt, ik twijfel er niet aan dat er een stuk diepte in deze game zal zitten, de vraag is of de diepte diegene is die me gaat aanspreken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 30 januari 2022 19:47
    @Boondock Saint Dit is zo`n comment die vaak gebruikt wordt door gamers die deze games spelen zoals Dark Souls of Sekiro.

    "Als het eenmaal klikt dan". Hiermee wordt bedoeld dat als je de combat mechanics na heel veel doodgaan geleerd hebt je ineens een eureka moment hebt en alles makkelijker zal gaan in de game wat echt onzin is voor het leeuwendeel van de spelers. Natuurlijk leren ze de mechanics van de tegenstanders en character skills beter te gebruiken maar bij de meeste mensen lopen ze echt wel tegen een skill plafond aan. Het zijn meer de doorzetters die alsof tientallen tot honderden keren doodgaan bij elke moeilijke encounter het spel toch uitspelen of sommige helemaal niet voorbij een bepaalde baas komen. Als het dan wel lukt is het meer een gelukssituatie dan skill die bij elk volgend gevecht weer uit de hoge hoed kan worden gehaald.

    Ook word gezegd over "From Software" games dat ze altijd te halen zijn want je kan nog even terug gaan om meer xp te grinden. Hier klopt geen hout van omdat je character maar beperkt sterker wordt met hard en soft caps qua stats en uiteindelijk je succes staat of valt met je vingervlugheid, kalmte en uitvoeren van de juiste combinaties qua moves. Ik zat op een gegeven moment bij een baas in Dark Souls vast door mijn eigen skill cap in combinatie met een zeer slecht wapen tegen de betreffende baas. Er werd me aangeraden om terug te gaan en een ander wapen te halen maar ik had geen zin om dit te doen dus ben met de game gestopt.

    Een uitdaging is leuk alleen de meeste mensen/gamers houden niet van tientallen of honderden keren dood te gaan waardoor ze in een negatieve mood komen wat normaal is. Een kleinere groep die ipv hier dan afhaakt juist die frustratie gebruikt om het gevecht dan alsnog te winnen. De meeste van de spelers die echt genieten van dit soort games zitten echter gewoon op een snellere vingervlugheid en blijven kalm in de gevechten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Boondock Saint

    • 31 januari 2022 07:47
    @004 Snap heel goed wat je zegt, het was maar mijn mening en ervaring. Eigenlijk een soort van waarschuwing met een knipoog. Kijk uit waar je aan begint want als het klikt, kan het je game ervaring voor de rest van games wel eens verpesten haha. Zoals dat bij mij het geval was. Kijk echt uit naar ER. Speel alleen nog maar DS 3 pvp. Omdat nou ja zoals ik al zei, voor mij weinig games zijn die mij zo pakken qua game play, lore etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 30 januari 2022 14:23
    @coola tja niet alles kan zo achterlijk simpel zijn als ubisoft games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 30 januari 2022 19:23
    @robzzz22

    Ze zijn misschien niet moeilijk. Maar ook 65.000.000 licht jaren ver van simpel verwijderd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 30 januari 2022 14:46
    Wilde hem eerst niet halen maar een goede vriend van mij die veel ervaring met dit soort games heeft, heeft aangegeven mij te helpen mocht ik dat willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mrakd

    • 30 januari 2022 19:16
    Het mooie van FromSoftware vind ik dat de gameplay perfect is. Speel nu Sekiro en het is echt genieten. Tenminste, tot je de volgende baas tegenkomt. Maar ook daar is het gewoon bestuderen, nadenken en oefenen. Nooit het gevoel dat het onmogelijk is. Bij andere games is het vaak veel te makkelijk of de gameplay zorgt voor een extra moeilijkheidsgraad. Maak Elden ring maar lekker moeilijk en laat mensen weer eens hun best doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gusanito

    • 30 januari 2022 21:07
    Ik ben echt een casual gamer en laat games als Dark Souls, Sekiro en Bloodborne voor wat ze zijn. Ik heb ook begrip voor het feit dat dit soort moeilijke games zonder easy mode er zijn. Ze zouden toch een beetje hun magie verliezen als dat anders was geweest. Bij Returnal baalde ik er wel van. Ik keek erg uit naar die game en had totaal niet verwacht dat die game een vaste hoge difficulty zou krijgen. Maar goed, even slikken en door. Er blijft genoeg leuks over.