Nieuws
half life alyx

Mod om Half-Life: Alyx zonder vr-headset te spelen nu beschikbaar

Al is het maar de vraag of je dit überhaupt moet willen

Geschreven door Michel Musters op
Er is een mod beschikbaar voor Half-Life: Alyx waarmee gamers het spel zonder virtualrealityheadset kunnen spelen.

De mod maakt van de game een traditionele, platte 3D-game die als een 'reguliere' shooter gespeeld kan worden, zonder dat daar een vr-helm voor nodig is. Van de verschillende mogelijkheden die spelers hebben om zich in de game voort te bewegen, is voor de mod voor het 'vloeiend voortbewegen' gekozen om zo het gevoel van een shooter te simuleren. Natuurlijk kan de game daarbij ook met muis en toetsenbord gespeeld worden.

De makers geven zelf aan op de Github-pagina dat de mod niet perfect is, en dat het sommige gedeeltes van de game moeilijker maakt; maar het werkt wel.

Half-Life: Alyx verscheen een paar weken geleden en is op de meeste vr-helmen speelbaar. Gamers zonder vr-helm vinden het echter jammer dat ze de game niet kunnen spelen zonder extra apparatuur aan te schaffen. Aan de andere kant is het spel specifiek ontwikkeld met vr-gebruik in het achterhoofd; door dat element weg te modden gaat er mogelijk een hoop verloren.

Dit artikel delen:

Lees meer

Journey verschijnt in juni op Steam Resident Evil 3 Remake in vijf dagen twee miljoen keer verkocht
30

Reacties op: Mod om Half-Life: Alyx zonder vr-headset te spelen nu beschikbaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Millman7

    • 13 april 2020 12:44
    Hahah leuk dat het kan maar ziet er best kneuzig uit. Haal dan gewoon een vr bril als je het toch kan draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 13 april 2020 14:17
    "door dat element weg te modden gaat er mogelijk een hoop verloren.".

    Laat dat "mogelijk" maar achterwege.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 13 april 2020 16:15
    Heb mij eigenlijk nog geen enkel moment in VR verdiept als het gaat om PC gaming. Typisch, want daar speel ik toch vrijwel alles op en heb een krachtige PC. Echter wat er voor nodig is, weet ik niet.
    Ik heb een 1080ti, 16gb ram en 7820x cpu.

    Maar wat voor VR bril moet ik hebben? Een Oculus of een HTC?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Excalibur82

    • 13 april 2020 17:12
    @Vogeltje ik zou voor Oculus gaan, vooral vanwege de software. Je kan zowel in de Oculus store als in Steam. Daarnaast zijn de brillen veel kwaliteit voor relatief weinig geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 13 april 2020 18:33
    @Vogeltje De hardware is wel voldoende (voorlopig), en tja, ligt er aan hoeveel je wilt uitgeven. Zelf heb ik de HTC Vive Pro (icm RTX 2060super) die ik in de aanbieding voor 900 euro eind november heb gekocht, inclusief een jaar lang vive port. En ben daar erg tevreden over (behalve de fresnel lenzen, maar dat heb je helaas op elk model op dit moment nog dus wat dat betreft maakt het niet uit welke je koopt).
    Koop je de quest (nu 549 voor de 128GB versie bij Oculus zelf) dan heb je compleet op zichzelf draaiende VR met de mogelijkheid via een kabel deze aan te sluiten op je PC (wel natuurlijk eerst inlezen voordat je gaat kopen).
    De Rift S was 499 (via cool blue, waar de quest 599 is, meende 449 bij oculus zelf), maar die is nu nergens niet op voorraad.
    vive Pro is 1000 euro, de Cosmos is 1000 euro
    Dan heb je nog de Index, complete set is 1080 euro.
    En dan heb je nog de WMR headsets.
    Grootste probleem nu is dat eigenlijk alle headsets wel uitverkocht zijn, dus je zou kunnen kijken op marktplaats (maar let wel op dat je ruim onder de nieuwprijs koopt, anders heeft het weinig zin, en let vooral op oplichting (een Vive Pro voor 500 is gewoon oplichting), kun je niet bieden en de prijs lijkt laag, let dan vooral op, en betaal zeker alleen via het systeem van marktplaats zelf ongeacht wat de ander voor smoesjes heeft omdat niet te willen).
    Maar kijk vooral goed rond en lees je in. Een interessante site voor VR is road-to-vr.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 13 april 2020 18:59
    @Vogeltje Gezien jouw specs zou ik absoluut voor de Oculus Rift-S gaan (als je die ergens kunt vinden). Ik heb zelf o.a. de Quest (en zo'n beetje alle andere headsets) maar daar is de comfort echt een dingetje. Zou ik niet aanraden als je flink op de PC wil VR-en.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 13 april 2020 20:16
    @pfipf0 met die specs is de quest bijna nieteens een optie meer. Dan zou hij erg onder doen aan de kracht.

    Gister de quest voor t eerst opgehad van een vriend, heb zelf de rift s.
    Zit toch idd wel flink stuk stugger, meer licht komt er door bij de neus en meer SDE. Ook bizar slechte speakers tov rift.

    WEL bijzonder knap wat oculus er in heeft kunnen stoppen en hoe goed het werkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 14 april 2020 14:34
    @Millman7 En de speakers van de Rift S vind je wel wat dan? Die heb ik 1 keer gebruikt, nu gebruik ik enkel bedrade dopjes of Flame Bluetooth dopjes icm de Rift S

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 15 april 2020 12:47
    @dezwarteziel een wereld van verschil tov de quest. Mijn telefoonspeaker is dan nog beter.

    Voor wat het is vind ik de rift s speakers best goed ja. Helder en luid. Mist wel bass. Dat merk je vooral bij spellen als beatsaber.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheDeeGee

    • 13 april 2020 20:12
    @Vogeltje

    Ik zou eerst eens VR ergens proberen, misschien zit je na 5 minuten wel in een hoekje te kotsen.

    Heb zelf VR nooit geprobeerd, maar aangezien ik hoofdpijn krijg van gamen op 30 FPS denk ik dat ik VR ook niet aan kan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 13 april 2020 20:20
    @TheDeeGee onzin, je wordt voornamelijk misselijk als je in het spel loopt. Maar zelf stilstaat. Dit gebeurt in een aantal hardcore vr spellen maar het grootste aantal sta je stil of heb je teleporting.

    Deze locomotion werkt het tegenovergestelde (maar toch exact hetzelfde) als wagenziekte.

    In de auto als je naar beneden (niet naar de weg) kijkt voelt je brein dat je beweegt maar je zichtveld ziet iets statisch, dit kan t brein in de war brengen en sommige mensen misselijk maken.

    In vr werkt dat net zo maar andersom. Je lichaam voelt dat je stil staat maar je beweegt in je beeld.

    30fps is haast geen optie voor vr want dat kan je idd misselijk maken, maar als je in 30fps gamet ben je sowieso niet klaar voor vr spec-wise.

    De gemiddelde headset (lees: vanaf rift s en hoger) heeft 80-90+ hz schermen dus daar zal het niet aan liggen.

    TL;DR - nee je wordt niet zomaar misselijk van vr. Dat ligt aan het spel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 13 april 2020 20:29
    @Millman7 Aan VR kun je makkelijk wennen als je maar de gouden regel in acht houdt om te stoppen ZODRA je iets voelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 13 april 2020 20:38
    @Millman7
    Ehh nee. Ik word kotsmisselijk van èlke VR game. Ik heb mn Oculus daarom verkocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 13 april 2020 23:40
    @niqomipa interessant. Hoor je niet al te vaak maar zoals hier boven word gezegd kan je er aan wennen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 14 april 2020 07:26
    @Millman7
    Ik heb het echt geprobeerd maar ik hield het niet vol. Had ook gelezen dat je er aan kon wennen, maar mij is het niet gelukt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 14 april 2020 09:52
    @niqomipa jammer man. Ik had t je gegund!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 14 april 2020 11:02
    @niqomipa Dan heb je denk ik ook snel last van misselijkheid als je in een auto zit. Anders doe je toch echt iets fout zoals bv niet de headset goed afgesteld op je ogen (zoals de IPD goed instellen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 14 april 2020 11:09
    @SuperDre
    Ik ben inderdaad gevoelig voor motion sickness. In de auto valt het wel mee, maar ik rij dan ook altijd zelf (zou wel bizar zijn als je misselijk werd van je eigen rijstijl). Maar in een vliegtuig heb ik het bijvoorbeeld ook; kotsmisselijk bij opstijgen en dalen.

    Vroeger nooit last van gehad maar ik kan nu ook bijna niet meer in achtbanen zonder misselijk te worden. Echt zwaar kut.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 14 april 2020 11:36
    @niqomipa toch wel grappig noch logish dat je dan als je zelf rijdt geen last hebt als je er over na denkt.

    Vliegtuigen heb ik geen problemen mee. Wagenziek kan ik soms worden als ik 'niet op de weg let' maar dat was als kind zijnde erger.

    Ik merk het alleen bij echt hardcore vr spellen waar je rondloopt dat mn maag een beetje omtrekt of onwennig is, maar het is mij niet storend genoeg om het niet te kunnen spelen. Daarbij heb ik ook het idee dat ik er inderdaad aan begin te wennen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 14 april 2020 11:01
    @TheDeeGee Als je binnen 5 minuten in een hoekje zit te kotsen, dan doe je toch echt iets fout (zoals de headset niet eerst fatsoenlijk instellen, meteen een experience proberen die zeer slecht is).
    En dat dan dus zeggen terwijl je zelf nooit VR hebt gedaan en zit te bitchen over hoofdpijn krijgen bij gamen op 30fps (wat dikke onzin is).