Dat het systeem niet krachtiger is dan de PlayStation 3 en Xbox 360, komt door de balans tussen technologische kracht en een acceptabele prijs die Nintendo heeft opgezocht. "Nintendo is een entertainmentbedrijf. We zijn erg gevoelig wat betreft het stellen van een prijs, omdat mensen maar een gedeelte van hun geld zullen besteden aan entertainment. En als je het hebt over ouders die iets kopen voor hun kinderen, dan zijn er bepaalde prijspunten waar ouders wel of niet overgaan tot aankoop van een bepaald product."

Balans

Miyamoto geeft echter aan dat er technologische innovaties zijn en dat mensen gewend zijn deze te kunnen gebruiken, wat ertoe leidt dat de kosten stijgen. "Als je het hebt over bedrijven die nadenken over een balans tussen prijs en mogelijkheden, dan is Nintendo het bedrijf dat waarschijnlijk het meeste aandacht zal besteden aan het vinden van de juiste balans."

Miyamoto geeft aan dat deze strategie echter niet zonder risico is, omdat het op alle fronten zoveel mogelijk uit de Wii U wil halen. "We hebben een tablet-achtige controller met scherm. We proberen de juiste balans te vinden tussen de CPU en de GPU, de grafische processor. Dat alles moeten we samenbrengen met HD-mogelijkheden van het systeem, waar we ook zoveel mogelijk uit willen halen." Om dit alles nog wel voor een schappelijke prijs aan te kunnen bieden, is het systeem niet krachtiger gemaakt dan zijn directe concurrenten.