Shigeru Miyamoto meldt dat zijn team zich niet langer wil richten op het maken van content voor mensen die 'passief' gamen. "De instelling van de passieve gamer is als volgt: 'oke, ik ben de consument. Jij moet mij vermaken'. Het is een passieve houding en dat vind ik zielig. Ze snappen niet dat het interessant is om jezelf uit te dagen."

De Wii verscheen in 2006 en behaalde honderd miljoen verkopen. De console deed het goed bij mensen die normaal niet als game-enthousiasten worden bestempeld. Wii Sports, Wii Fit en Wii Music werden gepromoot als 'games voor iedereen' en verkochten tientallen miljoenen exemplaren.

Nu Android- en Apple-smartphones de behoeften van de 'casual' gamers bevredigen, vindt Miyamoto dat Nintendo dat niet meer hoeft te doen. "In de dagen van DS en Wii deed Nintendo zijn best de gamepopulatie uit te breiden. Gelukkig nemen mensen, door de populariteit van smart devices, games voor lief. Wij hoeven ons daarom geen zorgen meer te maken over het ontwikkelen van games die relevant zijn voor mensen hun dagelijks leven."