Miyamoto wijst erop dat tijdens de afgelopen E3 de diversiteit leek te ontbreken bij andere bedrijven en de industrie hierdoor creatief eenzijdiger lijkt dan het misschien is. "Dit jaar liet de meerderheid van andere ontwikkelaars bloederige shootersoftware zien die zich afspeelde in voornamelijk gewelddadige omgevingen, of op een andere manier gesteld, in realistische en koele werelden." Volgens Miyamoto is er hierdoor veel onderlinge concurrentie en lijkt het erop dat er enkel van dit soort titels in ontwikkeling zijn. Miyamoto noemt Nintendo hierin een uitzondering. 

Op een andere vraag van een aandeelhouder licht hij verder toe hoe hij de creatieve staat van de game-industrie inschat: "Het kan voor sommigen lijken alsof er geen brede selectie aan software was op de E3 en dat het erop lijkt dat veel mensen dezelfde richting kiezen als het gaat om het maken van games. Ik geloof dat dit onthult dat de makers binnen de game-industrie nog creatief onvolwassen zijn".

Miyamoto gaat verder door de vergelijking met de comic- en filmwereld te leggen: "In de wereld van comics en films zijn er mensen die zichzelf uitdagen om creatiever dan ooit tevoren te zijn in het maken van hun content. Ik denk dat wij (mensen die videogames maken) nog steeds in een transitiefase zitten en we uiteindelijk overstappen naar een fase waarin we onze inhoud verbreden en verrijken."