In Scrolls neemt de speler de rol aan van een magiër met als doel om door middel van magische boekrollen, scrolls, een leger op te roepen en deze op tactisch wijze op het speelveld te plaatsen. Het doel is om in online competities tegen andere spelers te strijden. Persson hoopt een sponsor te kunnen vinden om een wereldkampioenschap te starten waarin spelers tegen elkaar kunnen aantreden om te kijken wie de beste kaartencombinaties heeft.

Ook krijgt de game een singleplayermodus. De keuze voor deze modus komt voort uit een onderzoek onder Minecraft-spelers: zeventig procent speelt het spel liever offline. "Dat is een groot gedeelte. We willen ze de mogelijkheid geven om dungeons te ontdekken, avonturen te beleven, misschien zelfs kaarten te vinden voor de multiplayer. Op die manier willen we vermijden dat het spel offline aanvoelt alsof het de multiplayermodus is, maar dan met computerbestuurde tegenstanders", vertelt Persson. Ook aan een achterliggend verhaal wordt gewerkt. Hiervoor wordt onder andere gesproken met Jerry Holkins, medeoprichter van webcomic Penny Arcade.

Scrolls staat gepland voor PC en Mac, maar zijn er gesprekken om het spel eventueel naar andere platforms te brengen. Een vroege versie van de game wordt deze zomer getest. Hierna kunnen spelers zich aanmelden via de officiële website om deel te nemen aan de bèta. Scrolls wordt aan het einde van het jaar in de winkels verwacht.

Meer dan een kaartspel

Volgens Persson is het spel een combinatie van een trading card-game, role-playing-game en bordspel. Spelers beginnen met een starterpakket van kaarten waaraan, naarmate het spel vordert, meer kaarten worden toegevoegd. Persson benadrukt dat de gameplay niet draait om goede en slechte kaarten, maar om de synergie tussen de kaarten. Spelers krijgen de mogelijkheid om digitale pakjes met kaarten te kopen om zo de samenstelling van de kaarten te veranderen en persoonlijker te maken. Ook is er een veilinghuis waar kaarten kunnen worden gekocht, verkocht en geruild.

Niet alleen de kaarten, maar ook het bord waarop deze gelegd moeten worden voegt een tactisch element toe aan de game. "Misschien wil ik mijn imp op het speelveld plaatsen, maar heeft de tegenstander een toverspreuk die dit voorkomt. Het bord is dynamisch; je moet constant je eenheden aanpassen en manieren vinden om ze te beschermen en genezen. Dit zorgt al bijna voor een RPG-ervaring aangezien je eenheden onder andere uitgerust kunnen worden met wapens. Kies je ervoor om flink te investeren in een enkele eenheid, dan wil je deze natuurlijk wel lang in leven houden. Uiteindelijk zorgen verschillende omstandigheden dus ervoor dat je strategie aangepast moet worden", legt Persson uit.