Bijna iedereen weet dat het illegaal is, maar toch worden games nog altijd op grote schaal gekopieerd. En deze groeiende piraterij dreiging is voor de game industrie gevaarlijker dan de diefstal van films en muziek, omdat games in een veel korter tijdsbestek verkocht kunnen worden.

Volgens de Entertainment Software Association (ESA) wordt 60% tot 80% van de totale opbrengst van een spel in de eerste paar maanden na de release verdiend. Er is geen tweede kans, en het illegaal kopieren dat in deze belangrijke periode plaatsvindt heeft dan ook grote gevolgen voor de verkoop.

Het probleem kan niet alleen op het internet worden afgeschoven. Ook games die op fysieke media verkocht worden veroorzaken veel schade. Sommige schattingen hebben het over 3 miljard dollar. Tel online piraterij daarbij op en je hebt een getal waar niemand iets zinnigs over kan zeggen.But it's an uphill battle to be sure. A survey in February by Santa Clara, Calif.-based Macrovision reveals the extent of the piracy problem in the video games industry. Of 2,219 PC gamers polled, 42% said they have copied PC games from friends and 59% said they have downloaded patches or free copies from the Internet; 46% admitted to obtaining at least one pirated game in the last 24 months; and 15% admitted to acquiring 15 pirated games or more in the past two years. Of the PC gamers, 66% said they have looked for and acquired "cracked" games online, and 18% of them were found on peer-to-peer sites.

Additionally, of the 6,000 Xbox and PlayStation 2 console gamers surveyed, about 21% admitted to playing pirated games and 20% copied games from their friends. About 19% downloaded patches or free copies.

Een oplossing is het aanbieden van games via het internet, bijvoorbeeld via streaming technologie. Dit zou een hoop extra kosten kunnen besparen (niet dat je dat dan ziet doorberekend in de prijs, zoals met DVD hoesjes het geval zou zijn, maar wat nooit gebeurde).

De aanpak van piraten en illegaal kopieren bestaat uit vijf punten: wetgeving, aansprakelijkheid, voorlichting, public relations en technologie. Alleen door het combineren van deze punten kan men illegaal kopieren tegengaan, aldus Ric Hirsch van de ESA.