Nieuws

Mikami: ‘Camera Resident Evil 4 was niet gemaakt om baanbrekend te zijn’

‘Gears of War-team baseerde camera op Resident Evil 4’

Geschreven door Marvin Toepoel op
De voormalige regisseur van de Resident Evil-serie, Shinji Mikami, zegt dat het nooit de bedoeling was om een baanbrekende camera te maken voor Resident Evil 4.

“Het voelde gek genoeg natuurlijk”, zegt Mikami op het officiële Biohazard-YouTube-kanaal over de camera van de game (met dank aan VGC voor de vertaling). Mikami schreef en regisseerde Resident Evil 4, en zegt dat het team “het simpelweg beter leek” om een over-de-schoudercamera te gebruiken in plaats van een aaneenschakeling van vaste camerahoeken zoals in de eerste Resident Evils.

“We dachten gewoon dat die [third-person] camerahoek beter was. We probeerden niet om iets nieuws of baanbrekends te maken”, aldus Mikami. Hij erkent dat, na het uitkomen van de game, veel mensen de camera wel degelijk baanbrekend vonden en dat het een van de redenen is dat de game hoge ogen gooide.

De eerste persoon die Resident Evil 4’s camera prees, is nota bene Super Smash Bros.-maker Masahiro Sakurai. “Hij kwam tijdens het ontwikkelen kijken bij de game en vroeg ‘wie heeft dit camerasysteem bedacht?’”, zegt Mikami. “Hey, ja, dat was ik. ‘Dit is geweldig’, zei hij. Woah, echt?”

Producent Jun Takeuchi, ook aanwezig in de video, zegt dat het team van Gears of War de camera in hun shooter baseerde op de camera van Resident Evil 4. Takeuchi werkte destijds aan Lost Planet en liep tijdens E3 het Gears of War-team tegen het lijf. “Ze kwamen allemaal kijken naar de camera van Lost Planet. Velen vroegen waarom we niet de Resident Evil 4-camera gebruikten. Wij zeiden: ‘Nou, het is een compleet andere game’”, aldus Takeuchi.

“Het is raar”, voegt Mikami eraan toe. “Het dringt niet echt tot je door, zelfs niet met al die lof.”

Bron: VGC

Dit artikel delen:

Lees meer

‘Nieuw, lichter PS5-model verkrijgbaar in Australië’ Nog geen plannen voor couch co-op MultiVersus
2

Reacties op: Mikami: ‘Camera Resident Evil 4 was niet gemaakt om baanbrekend te zijn’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 29 augustus 2022 22:59
    Schitterende game. Ik kijk ook uit naar de remake maar ergens hoop ik dat ze de camera niet gaan aanpassen.
    Ik weet niet of daar al iets van bekend is maar ik hoop serieus dat het zo blijft en geen first person view wordt


    Ook de originele dead space voelde behoorlijk als een re4 invloed spel kwa camera.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 30 augustus 2022 11:37
    Ik bedoel het is goed om trots te zijn op je werk, maar dit begint wel een beetje te stinken. Het was een kleine progressie die een merkbare verbetering bleek te zijn, het was niet 'baanbrekend'.

    Hoe men erop gekomen is dat is wel redelijk makkelijk te berederen; third person cameras waren al heel gangbaar destijds (de eerste game die ik zelf kan herinneren is Xybots uit 1987, maar voor een voorbeeld van een meer traditionele third person view kun je bijvoorbeeld naar Fade to Black kijken op de PS1) maar de camera moest altijd op een redelijk afstandje van je personage hangen omdat anders het hoofd / de sprite van je personage in de weg zit. Dat gebeurde met regelmaat in oudere games aangezien de camera niet in een muur mocht verdwijnen, dus hij wilde nog wel eens in het hoofd van je karakter geduwd worden.

    Dus wat doe je dan als je toch wil dat de camera heel dichtbij hangt zodat de speler dicht op de actie zit? Je kunt maar 1 ding doen - camera verplaatsen. Goed verzonnen hoor. Maar het is net als patat/friet/patat friet. Men wil zo graag bekvechten over wie dat uitgevonden heeft maar ik denk dan zelf - het concept van olie en aardappel combineren dat is simpel genoeg dat ik durf te wedden dat meerdere mensen over de wereld heen die toegang hadden tot beide producten dat hebben uitgeprobeerd. Hetzelfde met de positionering van de third person camera. Ze waren misschien de eerste die het idee commercieel hebben toegepast en het dus populair hebben gemaakt. Maar ik zou het vreemd vinden als niemand anders er destijds al mee aan het experimenteren was. Dan denk ik met name aan mensen die al games maakten met een third person camera perspective.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.