CNN Money publiceert altijd goede columns over de game-industrie. Wat speelt er in Amerika? En hoe denken niet-gamers over actuele gameontwikkelingen? De laatste tijd is er vooral veel geschreven over geweld in videogames, het computerspel NARC van Midway heeft de discussie weer flink doen opwaaien. In NARC wordt de speler namelijk beloond voor het gebruiken van drugs, een doodzonde in Amerika.

Tijdens het spelen krijg je de beschikking over bullettime door het gebruik van marihuana, kan je vijanden ontdekken door LSD te gebruiken en door Speed ga je sneller lopen. Klinkt erg? Volgens Midway zijn het normale power-ups, alleen met een ander jasje. De Amerikanen zijn echter nog niet overtuigd, zeker nu het land nog in de na-schok leeft van het Super Bowl incident.

De kans bestaat dat NARC een doorslaggevend item gaat worden in de discussie over geweld in videogames. Tegenstanders van geweld in videogames willen dat er dit wettelijk aan banden moet worden gelegd. De industrie zelf wijst op de verantwoordelijkheden van de ouders. NARC kan echter een machtig wapen zijn in de handen van de anti-geweld groeperingen, al is nog niks zeker. And the U.S. House of Representatives last week referred a bill, which would make it illegal to sell or rent "adult video games" to minors, to the House Subcommittee on Crime, Terrorism and Homeland Security. (A similar bill died in that same committee last year.)

Right now, both sides are in a holding pattern, as a federal judge decides the legality of the Washington state law restricting the sale of violent games to minors. The case is currently scheduled to begin June 7. The big question is: If sales of "N.A.R.C." and similar games begin to take off, will that prompt further regulation efforts, regardless of the outcome of the trial?