Microsoft heeft vandaag op de Game Developers Conference het ontwikkelplatform XNA aangekondigd. Dit platform biedt een grote libary aan tools voor spelontwikkelaars waarmee het maken van spellen een stuk sneller en eenvoudiger zou moeten gaan worden.

XNA is bedoeld voor zowel het Windows, Xbox als ook toekomstige en mobiele platformen van Microsoft. Men ontwikkelt tools in vier verschillende gebieden, online, input, graphics and audio. Elk van de tools zou er voor moeten zorgen dat ontwikkelaars niet steeds het wiel opnieuw uit hoeven te vinden.

Een van deze tools is de functionaliteit van Xbox Live, die nu ook aan ontwikkelaars van PC games beschikbaar zal worden gesteld. Dit omvat onder andere de matchmaking, buddylist en andere technieken van de online dienst van Microsofts spelconsole. Zodoende kan deze functionaliteit ook zonder al te veel moeite in een PC spel worden geintegreerd.

In het persbericht laten onder andere Gabe Newell van Valve en David Lau-Kee van Criterion zich positief uit over het nieuwe platform van XNA. Criterion zelf is verantwoordelijk voor een gelijkaardig platform, Renderware, dat ontwikkelaars een 3D engine en bijbehorende tools biedt waardoor niet voor ieder spel een nieuwe engine ontwikkeld hoeft te worden. Criterion ziet een mogelijkheid om XNA in latere versies van Renderware te verwerken.

De toolset die XNA biedt zou steeds uitgebreider moeten gaan worden en er hopelijk voor moeten gaan worden dat niet alleen het ontwikkelen makkelijker wordt, maar dat er voor de consumenten ook meer eenheid in de spellen te vinden is. Waarom steeds weer met een nieuw matchmaking-systeem leren omgaan wanneer alles ook gewoon hetzelfde kan? Zo blijven ons een Generals-achtige interface in de toekomst allicht bespaard!

Lees hier een interview met Dean Lester van Microsoft om meer te weten te komen over de werking en de mogelijkheden van XNA.