Nieuws

Microsoft wil meer talent overnemen om Xbox Game Pass te voeden

'We hebben meer casual content met een breed bereik nodig'

Geschreven door Michel Musters op
Phil Spencer, hoofd van de Xbox-divisie, verwacht dat Microsoft in de toekomst meer ontwikkelaars overneemt om zo het aanbod van Game Pass uit te breiden.

Dat meldt hij in een interview met GameReactor. De Xbox-divisie van Microsoft heeft de afgelopen jaren verschillende bedrijven overgenomen, van Obsidian en Double Fine. Onlangs heeft het bedrijf de intentie uitgesproken om ZeniMax, het moederbedrijf van Bethesda en id Software, over te nemen.

"Zolang Game Pass blijft groeien, denk ik dat we dat moeten blijven voeden", vertelt Spencer in het interview. "Gezien de groei die er plaatsvindt, verwacht ik dat we constant in een modus zitten waarbij we meer creators toevoegen."

Hij heeft ook een mening over wat er nog aan de Xbox- en Game pass-portfolio ontbreekt. "Casual content met een breed bereik. Dat is geen sterk punt van ons. We hebben natuurlijk Minecraft en wat andere franchises. Maar als ik nadenk over het uitbreiden van het creatieve pallet van ons team, denk ik dat dit erg belangrijk is."

Spencer benadrukt daarnaast dat hij nog geen duidelijkheid kan geven over toekomstige Bethesda-games en of ze exclusief naar Xbox-consoles en pc komen. "We hebben ZeniMax nog niet gekocht. We hebben onze intentie om ZeniMax te kopen aangekondigd. Het moet nog goedgekeurd worden en ik voorzie geen problemen. We verwachten dat begin 2021 de deal rond is." Spencer legt uit dat omdat de overname nog niet officieel is, hij nog niets kan zeggen over de exclusiviteit van toekomstige titels. "Wat ik op de lange termijn wil, is dat deze geweldige studio's de beste games ontwikkelen die ze ooit hebben gemaakt."

Microsoft heeft echter ook zelf studio's opgericht, zoals The Initiative. De studio uit Santa Monica werkt al enkele jaren aan een geheim project. Spencer hint in het interview naar de game. "Ik heb gespeeld waar ze aan werken. De talent in die studio, geleid door Darryl Gallagher, is ongelooflijk, zeker wanneer ze zo'n sterke groep creators bij elkaar brengen, en zo'n werkcultuur neerzetten." Volgens geruchten werkt de studio aan een Perfect Dark-game, maar niets is bevestigd.

Dit artikel delen:

Lees meer

Fotoserie - De PlayStation 5 uitgepakt Meer dan 850 games met korting te koop op GOG tijdens Halloweensale
14

Reacties op: Microsoft wil meer talent overnemen om Xbox Game Pass te voeden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    MrStef85

    • 27 oktober 2020 12:09
    Gisteren toevallig een maand Game Pass Ultimate aangeschaft voor een euro, om XCloud uit te testen. Ik ben blij verrast. Nu hopen dat Microsoft met keiharde exclusives gaat komen, want een nieuwe consolegeneratie releasen zonder exclusives is toch wel jammer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 27 oktober 2020 12:25
    Koop aub EA op, filter het management en zorg dat de focus terug is bij de games :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 27 oktober 2020 12:35
    Misschien ben ik naïef, maar je hoeft toch geen bedrijven te kópen voor meer content? Je kan toch ook gewoon contracten met ze afsluiten, dat zij regelmatig content voor Game Pass zullen ontwikkelen? Waarom moet iets per se helemaal van Microsoft zijn, anders dan om de zucht naar volledige controle?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • markiewong

    • 27 oktober 2020 12:40
    @Robert-Frans Omdat je dan geld moet blijven betalen aan licenties. Disney+ kan veel goedkoper zijn dan Netflix omdat ze alle zelf produceren ipv content op te kopen dmv licenties.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 27 oktober 2020 14:24
    @markiewong Netflix produceer ook eigen netflix

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • markiewong

    • 27 oktober 2020 14:49
    @hulstpower Correct, maar zeker in het begin kochten ze vooral content in. Er is een reden waarom ze nu zoveel zelf produceren ;).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 27 oktober 2020 15:18
    @markiewong ja klopt sinds alle grote uitgevers iets zelfs beginnen. Maar wals Disney nou echt ze best deed kunnen ze zoveel content kwijt op Disneplus dat Netflix overbodig zou kunnen zijn. Maar helaas ze voegen geen 18 plus en veel nog niet toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 27 oktober 2020 14:57
    @markiewong Dank voor je antwoord. Had ik nog niet aan gedacht. Het gaat dus om het besparen van geld, wat fair enough is in die wereld, maar het geeft dus wel ook meteen meer controle over zo'n gekocht bedrijf. En dat kan wel zijn nadelen hebben, hoewel Microsoft volgens mij redelijk de vrijheid geeft aan opgekochte developers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 27 oktober 2020 15:16
    @Robert-Frans ja die vrijheid hadden ze vroeger niet daarom ging bungie weg bij micro. Maar nu Phil de baas is geeft ie zoveel mogelijk vrijheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • markiewong

    • 27 oktober 2020 15:29
    @Robert-Frans Natuurlijk draait het in de eerste plek om geld, maar je eigen developers hebben betekend ook dat je kan bepalen welke content ze maken. Microsoft wilt graag wat meer casual content produceren, dan kun je zelf een developer ervoor aan de slag laten gaan. Controle en inspraak hebben is niet persee een slecht ding.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 27 oktober 2020 15:53
    "Xbox has no games" nou die meme is inmiddels wel dood ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 27 oktober 2020 17:34
    2 weekies nog. Sta redelijk te popelen. Over de games toevoer maak ik mij totaal geen zorgen meer. Xbox heeft de focus weer helemaal terug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 28 oktober 2020 00:06
    Heb er ook wel zin in. Het worden mooie jaren! En de laadtijden was ik inderdaad inmiddels beu; ik merkte echt dat ik sommige games niet meer speelde vanwege het lange laden. Looking at you, Red Dead Redemption 2. Quick resume gaat voor mij echt life changing worden, om maar even te chargeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 28 oktober 2020 09:21
    @denver
    Moet zeggen dat sinds ik een USB SSD aan m'n Xbox heb hangen ik me een stuk minder stoor aan de laadtijden. Het zal zeker nog sneller zijn op Series X vooral bij nieuwe games waarbij devs er vanuit kunnen gaan dat games altijd op een SSD draaien.