Nieuws
Xbox Game Pass

Microsoft was sceptisch over Game Pass, Phil Spencer bleef aandringen

Inmiddels zijn er meer dan 25 miljoen abonnees

Geschreven door Michel Musters op
Bij Microsoft was men intern blijkbaar lang sceptisch over Xbox Game Pass, maar Xbox-baas Phil Spencer zou hebben aangedrongen om het concept realiteit te maken.

Dat blijkt uit een artikel van The Wall Street Journal. Volgens voormalige Xbox-werknemer Richard Irving kreeg Spencer tijdens vergaderingen continu te horen dat Game Pass niet zou werken en dat andere uitgevers geen interesse hadden. Ook was er de angst dat de service een negatieve impact op de winst van het bedrijf zou hebben.

Spencer zou echter vol hebben gehouden dat Game Pass een goed idee was. Irving: "Hij nam geen genoegen met nee. Hij probeerde altijd een manier te vinden om het voor elkaar te krijgen."

Inmiddels kan Game Pass als een succes gezien worden: er zijn al meer dan 25 miljoen abonnees en alle games van Xbox en gerelateerde studio's verschijnen op de dag van lancering op de service.

Dit artikel delen:

Lees meer

Saoedi-Arabië investeert aanzienlijk bedrag in Capcom en Nexon It Takes Two is vijf miljoen keer verkocht
22

Reacties op: Microsoft was sceptisch over Game Pass, Phil Spencer bleef aandringen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • jsk

    • 5 februari 2022 11:39
    *continu

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 5 februari 2022 12:11
    @jsk Oeps, iets te vaak het game over-scherm gezien ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • koenthoen

    • 5 februari 2022 12:38
    @MichelMusters haha nice comeback!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 5 februari 2022 19:51
    @MichelMusters volgens mijnheeft phil spencer dir zelf ook in verleden verteld in een interview of tijdens een podcast, dat micro het niet meteen wou.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jsk

    • 5 februari 2022 21:55
    @MichelMusters haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 5 februari 2022 12:06
    Ik ben er nog altijd sceptische over en daarom heb ik er ook geen een. En nog nooit het idee gehad dat ik iets gemist heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 5 februari 2022 12:26
    Aanbod is mager zoals veel van die diensten. En de games verdwijnen ook weer. Als je meer dan 3 games of meer van MS studio's koopt en speelt is het wellicht de moeite waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodieman

    • 5 februari 2022 22:48
    @GoofyZ3 ik zie met de beste wil in de wereld niet waar je het over hebt. Alleen qua day 1 releases is Game Pass het dubbel en dwars waard. Dan nog niet eens gesproken over de back catalogus of titels die relatief snel na release komen. Dit scheelt me minstens enkele honderden euro's per jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 6 februari 2022 01:28
    @Goodieman
    Helaas wel ja, betalen moet je.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 7 februari 2022 16:53
    @Goodieman Als je die games interressant vind wel ja. Maar ook ik kan weinig tot niets vinden in de library van Gamepass en daardoor is het t -voor mij- niet waard. Met de nadruk op VOOR MIJ.
    Als de games in de library je wel aanspreken dan is het uiteraard een hele goede deal. En dat is wat @GoofyZ3 waarschijnlijk ook bedoeld, als je Meer dan 3 van de games die permanent in de gamepass zitten anders zou kopen, ja DAN is het t dubbel en dwars waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 5 februari 2022 12:41
    Vorig jaar 6 a 7 games goed mee vermaakt en nog een paar gewoon leuk dus voor mij is het dubbel en dwars waard. Samen met een maat sharen we die pass dus voor 90 euro per jaar is het gewoon een top deal. En nee de games zijn niet je eigendom maar ik kwam van de week nog een tas met games tegen van de 360, was ze vergeten maar dat gebeurt als je een game uitspeelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tinus Tussengas-1

    • 5 februari 2022 15:29
    @Aces-82 90 euro per jaar is nog aan de hoge kant. Als je een beetje creatief bent, heb je voor 100 euro drie jaar Game Pass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 5 februari 2022 15:57
    @Tinus Tussengas-1 ja klopt maar ik kan die 7 euro per maand wel missen joh heb ik er voor de rest geen omkijken naar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 5 februari 2022 18:08
    @Aces-82 digitale games is dan wel een uitkomst. Sinds ps4 veelal digitaal gekocht en die speel ik nu gewoon terug en staan in mijn library. Oftewel die verloren tas op zolder heb je geen last meer van. Je kan wel die tas verkopen uiteraard, die digitale games niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 6 februari 2022 11:23
    @GoofyZ3 ik koop sinds xbox one alles digitaal en ook die games raak ik na het uitspelen niet meer aan en dat vind ik niet erg want heb me er toen der tijd goed mee vermaakt, de meeste dan want heb ook een paar slechte gekocht. Nu geen last van met de gamepass. Heb vorig jaar alleen far cry 6 gekocht en deaths door, en die laatste kwam 2 maanden later op gamepass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RikkieDee

    • 5 februari 2022 17:59
    Het probleem dat ik heb met Gamepass is dezelfde als met Netflix. Met dit soort massa platforms om potentiele "allemanstroep" te distributeren, gaat dit waarschijnlijk op termijn ten koste van kwaliteit en identiteit. Ik ben bang dat met de gamingwereld hetzelfde staat te gebeuren als met de film en seriewereld. Veel hamburgermenu's die iedereen eet, steeds minder innovatie en identiteit.

    Verder is de Gamepass zoals die nu is op zich wel fijn, kost niet veel, je kunt een heleboel games spelen, en staat het je niet aan, dan stop je gewoon met spelen zonder dat je voor 50 euro een spel gekocht hebt. Eigenlijk is dit hetzelfde als wat vroeger veelal met piracy gedaan werd. Je kon veel games gratis spelen met een omgebouwde console, maar vond je het echt vet, dan zorgde je wel dat je het origineel ging halen. Tenminste zo werkte dat bij mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 5 februari 2022 19:58
    @RikkieDee ik zie netflix als een verademing, kijk nooit meer tv omdat dat juist veel van zelfde troep bied, ik noem voorbeelden boer zoekt vrouw en b&b vol liefde en zo zijn er nog een hele boel en dan overe de vele talenten jachten. Op netflix staat veel troep maar er komen ook dingen voorbij zoals tigerking, making a murder en dan de squid game en zo zijn er nog vele andere. Dan de series die disney maakt voor disney plus die van hele hoge kwaliteit zijn dat het net is of je bios film kijkt. En ja op gamepass er stast vooe misschien jou veel troep op voor mij is ook niet alles top maar er zijn ook mensen die dat wel leuk vinden en niet van de triple a games houd maar juist van indie games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RikkieDee

    • 7 februari 2022 09:29
    @hulstpower Tv is inderdaad nog een slechter platform dan Netflix. Ik probeer echter in mijn metafoor een vergelijking te maken met individuele bioscoop producties + innovatieve indie producties tov een dump platform. Mijn angst zit dat het iets gaat worden in die laatste hoek, maargoed, we zullen zien in de toekomst, voor nu staan er weer wat leuke games aan te komen :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 februari 2022 16:54
    @RikkieDee Ik denk juist dat voor indies gamepass goed is aangezien ze daarmee makkelijker bekend worden bij een groot publiek. Maar ik ken de cijfers niet dus dat is een aanname

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fred6er

    • 5 februari 2022 22:28
    Ik vind het ook echt een geweldige toevoeging.
    Ook ik was eerst sceptisch en vond het helemaal niks in het begin, zeker qua content.
    Dat hebben ze inmiddels echt wel goed aangepakt en ik speel veel vaker andere soort games die anders nooit aan zou raken. In elk genre zijn wel meerdere AAA titels en meer dan genoeg verborgen parels of verrassende indie games. Maar eerlijk is eerlijk niet alle titels zijn van hoge kwaliteit.
    Day 1 access met gamepass voor zo'n beetje elke titel, play anywhere functies zijn natuurlijk ook hele mooie toevoegingen.