Nieuws
Xbox Series X

Microsoft verliest per verkochte Xbox Series-console 100 tot 200 dollar

Bedrijf wil dit opvangen met verkoop van games en accessoires

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft draait 100 tot 200 dollar verlies op elke verkochte Xbox Series-console.

Dat heeft Xbox-hoofd Phil Spencer toegegeven aan CNBC. Het bedrijf verwacht dit goed te maken met de verdiensten die de verkoop van games en accessoires opleveren. Hier zitten immers hogere winstmarges op. Er werden verder geen details gegeven over het verschil in de kosten van het produceren van een Series X en Series S.

Het is niet ongebruikelijk dat consolefabrikanten verlies draaien op de verkoop van consoles, omdat de prijs om ze te produceren hoger ligt dan de prijs waarvoor de console wordt verkocht. Zover bekend heeft Sony dit ook met diverse consoles gedaan. Het gebeurt vooral aan het begin van de levenscyclus van consoles, wanneer de componenten van een apparaat nog niet in prijs zijn gedaald. Het is echter ongebruikelijk dat een bedrijf zo open is over de situatie en zelfs een schatting noemt qua kosten.

Vorige week liet Spencer nog weten dat de prijzen van Xbox-consoles en games deze feestdagen niet omhoog gaan, maar dat dit uiteindelijk wel kan gebeuren. "Ik denk dat we op een bepaald moment de prijzen van bepaalde dingen omhoog moeten gooien, maar deze feestdagen vonden we het belangrijk om de prijzen hetzelfde te houden. We hebben de prijs van onze console, onze games en ons abonnement gelijk gehouden. Ik denk niet dat we dit eeuwig volhouden. Ik denk dat we op een bepaald moment de prijs omhoog moeten schroeven."

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht: Eidos Montréal werkt aan Deus Ex-game, helpt mee met Fable Sonic Frontiers-animatie draait om Knuckles
26

Reacties op: Microsoft verliest per verkochte Xbox Series-console 100 tot 200 dollar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 2 november 2022 11:20
    Als dit zo door gaat en gamepass niet veel meer gebruikers gaat krijgen, ben ik bang dat Microsoft na deze generatie de handdoek in de ring gooit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GangstaLean

    • 2 november 2022 11:45
    @Mmo-veteran Hahaha nou ik denk eerder verre van… Heb je je wel eens ingelezen in de huidige artikels over oa Gamepass?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robskeee

    • 2 november 2022 11:48
    @Mmo-veteran Ik weet niet of je serieus bent maar ik reageer toch maar. Ze zijn juist groter dan ooit, ze hebben belachelijke aankopen gedaan en de gamepass subscribers zijn met 150% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Spencer heeft aangegeven dat gamepass intussen winstgevend is en ongeveer 15% van de omzet van daarvan afkomstig is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 2 november 2022 12:10
    @Robskeee die 150% is niet gamepass subscribers, maar PC gamepass subscribers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 2 november 2022 13:35
    @ToMaX99 Breaking: PC gamepass subscribers zijn ook gamepass subscribers

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 2 november 2022 13:47
    @Ziminar maar die 150% gaat niet over het totaal, maar specifiek of de PC GP.

    PC GP is GP. Maar GP is niet PC GP.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 2 november 2022 14:16
    @ToMaX99 ik weet niet of het over het totaal gaat wel dat de groei op de console gestagneerd is, betekent niet nul groei, en dat gamepass op pc het hardst gegroeid is.
    Maar ik heb me er verder niet in verdiept dus je zou gelijk kunnen hebben.
    Ik vind het al vrij opzienbarend dat gamepass winstgevend is, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • BadPlayerOnr

    • 2 november 2022 14:26
    @Robskeee game pass groeit op Xbox niet meer alleen op PC. Gelijktijdig heeft Xbox in zijn geheel 14% minder winst gemaakt. Omzet is echt niet van belang. Als je te hoge kosten hebt zal het ieder bedrijf op lange duur pijn doen. Nu is Microsoft natuurlijk steenrijk. En kunnen ze het verlies wel nemen. Maar die 69 miljard moet ook weer terugverdiend worden. Een niet winstgevende onderneming heeft toch het risico dat het moederbedrijf op een dag zegt we stoppen ermee. Ik ben geen fan van game pass en Microsoft, maar ik hoop dat het niet zal gebeuren dat Xbox opgeeft. Wij hebben diversiteit nodig. Hoe meer concurrentie hoe beter voor ons gamers. Xbox moet het eindelijk waar maken en echte AAA topper’s uitbrengen. Hopelijk maakt Starfield het begin. Als je goede games maakt komt de rest vanzelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 2 november 2022 18:09
    @BadPlayerOnr snap je punten, maar gamepass word al geld op verdient, en wat Phil zegt gamepass groeit niet meer op consoles geloof ik zelf niet, want dat zou betekenen dat stel ze verkopen 60 miljoen series of meer dat er geen nieuwe mensen gamepass nemen. Hier zal ik zeggen dat avery zegt Phil is pinokio. Denk dat meer beetje gezegd is voor abk deal. Maar micro wou paar jaar terug stekker er uit halen en Phil heeft satia overgehaald dit niet te doen en zijn ze dus vol er in gegaan. Verder ben ik het met je eens hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 2 november 2022 23:53
    @Mmo-veteran

    Hahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahaha


    Nieuwtje wat je volgens mij gemist hebt……

    *PlayStation Plus has lost 1.9M subscribers since relaunch*

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 2 november 2022 12:08
    Ik had niet verwacht dat deze kosten voor MS zo hoog waren. Sony maakt namelijk al winst op de disk PS5 hebben ze gezegd.

    Apparaten zijn redelijk gelijk, hoe kan het dan dat het verschil zo groot is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 2 november 2022 12:47
    @ToMaX99 ik vermoed eigenlijk dat het vooral om de Series X gaat hier. Als er al een verlies is op de Series S zal deze niet zo groot zijn lijkt me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 2 november 2022 13:43
    @ToMaX99 Komt denk ik ook doordat Sony elke generatie meer verkoopt en daar dus bij de productie al rekening mee kan houden. Grotere aantallen is uiteindelijk goedkoper om te produceren.
    Maar dat is een aanname van mijn kant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 2 november 2022 13:48
    @Ziminar klopt wat je zegt, maar micro had volgens mij meer chips in gekocht dit keer voor de series console (las ik ergens).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 2 november 2022 12:10
    Volgens mij is dit bij meerdere consoles zo geweest dus eigenlijk geen groot nieuws. Maar voor microsoft eigenlijk dus interessanter dat hun pc gaming groeit dan hun console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 2 november 2022 12:47
    @lightyears ik denk dat ze juist op de consolemarkt meer willen groeien. Daar zit meer rek in, ze kunnen daar meer marktaandeel innemen van de concurrentie. Daarom nemen ze ook dit verlies als vorm van investering.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 2 november 2022 12:43
    Ik vind dit altijd gek om te horen. Bij de ps3 was dit ook het geval en de ps2 ook als ik me niet vergis. Maar is het in Europa niet illegaal om producten met verlies te verkopen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 2 november 2022 13:52
    @do365nic Niet illegaal. Aanbieders van producten en diensten bepalen zelf hun prijzen. De overheid mag zich alleen bemoeien met de prijsbepaling als de economie er erg slecht voor staat. Voor boeken en bladmuziekuitgaven geldt wel een vaste prijs.

    Dit komt vaker voor in de detailhandel, ook bij supermarkten. Vaak zijn de aanbiedingen erg goedkoop om mensen binnen te lokken of liggen ze achteraan in de winkel zodat je langs andere producten loopt die je anders niet gezien had.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 2 november 2022 13:42
    Misschien de series x maar zeker niet op de s in het digitale tijdperk is de s ook aantrekkelijker precies waarom ik er een gekocht heb ik ben digital gegaan tijdens het begin van de x1 heb vrienden die een x hebben en alsnog alles digitaal spelen.

    Daar zit voor ms de toekomst en je ziet met hun hele cloud only dongle ideeen dat ze hier mee bezig zijn!

    Maar goed ieder bedrijf verliest geld op hun consoles sony en nintendo ook al krijgen die dat geld natuurlijk flink terug van software verkopen en microsoft van gamepass.

    Niks aparts te zien hier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 2 november 2022 13:43
    Je kan het ook gewoon zien als MS betaalt 100-200euro om mensen in hun ecosysteem te krijgen. Ze hebben een achterstand in te halen van de vorige generatie en die kosten hebben ze zo weer terug verdient met verkoop van games, services of overige hardware.