Nieuws
Xbox

Microsoft stopt verkoop producten en diensten in Rusland

Ook financiële hulp voor inwoners

Geschreven door Jacco Peek op
Microsoft staakt de verkoop van alle producten en diensten in Rusland. Dat maakt het bedrijf bekend in een blogpost.

Dat in navolging van de oorlog in Oekraïne. Daarmee zijn Xbox-consoles, Xbox-games en diensten als Microsoft Office niet meer verkrijgbaar in het land.

Ook zegt Microsoft 'nauw samen te werken' met de Amerikaanse overheid, de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk om 'veel aspecten' van haar onderneming in het land te staken, in lijn met sancties van verschillende landen.

Microsoft zegt ook haar middelen in te zetten om cyberaanvallen tegen Oekraïne af te weren, waaronder lokale omroepstichtingen, alsmede inwoners financieel te ondersteunen. Daarvoor werkt het samen met UN Affairs, het International Committee of the Red Cross en 'verschillende' Verenigde Naties-agentschappen.

"Als een bedrijf zijn we vastbesloten de veiligheid van onze werknemers in Oekraïne te waarborgen, en ze zijn in constant contact om ze hulp in allerlei vormen hulp te bieden, waaronder degenen die moeten vluchten voor hun leven of veiligheid", sluit het bedrijf af. 

"Net als velen steunen we Oekraïne en roepen we op tot vrede, respect voor de zelfstandigheid van het land en de bescherming van diens inwoners."

Dit artikel delen:

Lees meer

Wat spelen we dit weekend? 5 en 6 maart Returnal en It Takes Two genomineerd voor BAFTA Game Awards
67

Reacties op: Microsoft stopt verkoop producten en diensten in Rusland

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Improv

    • 4 maart 2022 16:06
    Dit is een sterk statement en ben blij dat ze het doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Derper

    • 4 maart 2022 20:21
    @Improv Ik snap dat dus totaal niet. Wat schiet je hier mee op? Je pakt de gewone burger iets af, en dan? Putin zal er echt geen traan om laten dat hij geen Forza meer kan spelen. Het enige wat ik zie gebeuren is dat alle Russen boos worden op het westen omdat ze nu helemaal niks meer kunnen. Niet eens hun hobby uitvoeren.
    Tuurlijk zou je kunnen stellen dat het doel is dat de burgers daar boos worden omdat dit gebeurt omdat hun leider een oorlog begonnen is, maar denk je nou echt dat dat gebeurt? De propaganda machine van Putin werkt prima en dit soort acties gaat de Russen echt niet tegen hun leider keren, eerder tegen de westerse markt, want die pakken nu alles af….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 maart 2022 20:27
    @Derper hoe meer ontevreden de bevolking hoe eerder ze in opstand komen. Een tevreden bevolking zal dat niet zo snel doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 5 maart 2022 01:23
    @Ziminar Met alle gevolgen van dien voor de burgers, nou top zeg dat de dikdoeners dus over levens van anderen gaan.

    En ondertussen zitten de dikdoeners heerlijk te vergaderen hoe ze nog meer levens kunnen maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 maart 2022 01:37
    @DarkraverX wat is het alternatief, bommen gooien en met een kernoorlog de wereld kapot maken? De Russische bevolking weet dondersgoed dat het de schuld van Putin is dat ze in deze shut zitten. Een groot gedeelte van de bevolking daar is aan het protesteren.
    Daarbij hebben de oligarchs de echte macht in Rusland, hun vermogen is door de sancties heel hard aan het dalen. Die beginnen zich nu ook uit te spreken tegen Putin. Kwestie van tijd.
    Is het vervelend oor de Russen? Zeker.
    Maar wat is dan het alternatief volgens jou?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 5 maart 2022 02:02
    @Ziminar Deze ellende begon al in 2013, het westen ging steeds verder naar het oosten en zette Rusland steeds meer onder druk en voor wat?

    Geld en macht met als gevolgen dat de burger de ellende over zich krijgt omdat een stel vetgemeste koeien in de EU en de US graag met deze ellende gooit.

    Ze wisten donders goed dat Poetin dit niet zou accepteren en met deze sancties maken ze het alleen maar erger, ze weten ook dat de burgers in Rusland dit dadelijk met hun leven moeten bekopen en voor wat voor een paar vetgemeste kevers, sorry maar dat is net zo erg als dat Poetin een land binnen valt.

    het alternatief is Oekraine zich over laten geven en om de tafel gaan zitten, in plaats van Rusland steeds meer tegen de schenen te schoppen ga je een dialoog met hem aan en betrek je hem meer overal bij.

    Dit is niet alleen vervelend voor de Russen maar voor iedereen, zowel hier als daar.
    Echter de burgers in Oekraine worden alleen maar in deze oorlog gehouden door het westen en de US door het leveren van wapens en taal als (vanuit de EU), Oekraine mag lid worden van de EU etc etc etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 5 maart 2022 08:41
    @DarkraverX
    Wat verfrissend om eens iets genuanceerders te lezen over de situatie daar. Ik keur het geweld van Putin absoluut af maar de situatie is iets ingewikkelder dan 'Rusland stom, Westen goed'.

    Tuurlijk is Putin fouter dan fout maar het Westen kan haar handen ook niet in onschuld wasssen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 5 maart 2022 14:38
    @The_Stifmeister

    Kijk jij snapt het tenminste, ben het helemaal eens met het feit wat je zegt dat Poetin knetter is maar met alle respect de US is geen haar beter.

    Iedereen roept Poetin valt een land aan zonder enige reden, tja datzelfde kan gezegd worden van de US die Iraq binnen valt onder het norm Weapons of Mass Destruction terwijl ze daar niet eens een simpel rotje gevonden hebben.

    Het westen rukt steeds verder zijn richting op, in plaats van wapens te leveren aan burgers van de Oekraine moeten ze een dialoog invoeren, ze moeten Rusland meer naar het trekken in plaats van meer hem weg te pushen.

    Dat figuren als von Leyen dan gaan roepen Oekraine is van ons, mag bij ons en wordt lid zet geen zoden aan de dijk.

    Dat Ziminar gaat roepen wat hij allemaal geflikt heeft tja datzelfde kan gezegd worden van Amerika die overal mee weg komt, iedereen kruipt voor dat land, en dat terwijl dat smerige land meer oorlogen gevoerd heeft dan menig ander land.

    Iraq
    Iran waar ze smerig bezig zijn
    Afghanistan ingegaan zonder 100% bewijs van 9/11, maar goed de grondstoffen hebben ze en hop wegwezen daar.

    Naah Rusland is niet heilig maar het westen en de US ook niet.

    Maar zolang je wapens blijft leveren aan dat land in plaats van Rusland meer naar de tafel te krijgen en te betrekken bij dingen, gaat dit riedeltje nog heel veel levens kosten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 maart 2022 09:29
    @DarkraverX ok man, misschien moet je je iets meer verdiepen in wat Rusland allemaal geflikt heeft de afgelopen jaren. De man is een dictator is echt niet democratisch door het volk gekozen, heeft wetten aangepast om langer te kunnen blijven zitten. Ze hebben zich ingemengd in buitenlandse verkiezingen, de Amerikaanse, Brexit maar ook andere.
    De FvD heeft banden met Rusland is al bewezen, Trump is zijn handpop en ga zo maar door.

    Het westen ging steeds verder naar het oosten omdat die landen zelf lid wilden worden van de EU. Het is niet alsof het westen landen binnenviel om ze in te lijven zoals Rusland nu doet. Rusland heeft geen flikker te zeggen over wat andere landen doen en of ze lid willen worden van de NAVO of de EU. Dus dat Rusland daar een probleem mee heeft is iet relevant.
    Het westen beschiet geen burgers, het westen beschiet geen kerncentrale, het westen blokkeert niet de buitenlandse media om hun bevolking te indoctrineren, het westen pakt niet iedereen op die tegen de oorlog de straat op gaat, Rutte pakt niet alle politieke tegenstanders op en zet ze niet in een opvoedkamp , het westen vergiftigd geen lastige mensen in andere landen. Ja nee tuurlijk knul het westen is net zo erg.

    Nee tuurlijk je moet Rusland lekker hun gang laten gaan en landen laten innemen, zoals ze dat ook bij Duitsland hebben gedaan in de WOII. Goed idee man. Lekker langs de zijlijn gaan staan terwijl de Russen de mensen in Oekraine afslachten. Echt top idee. Je zou zo de politiek in kunnen of vier sterren generaal kunnen worden.
    Ze willen nu al met Putin om de tafel gaan zitten maar dat wil hij niet.
    De burgers in de Oekraine zijn bij deze oorlog betrokken geraakt doordat Rusland ze binnenviel, weet je nog wel?
    Ik vermoed een FvD stemmer?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 5 maart 2022 11:05
    @Ziminar
    Ben het overigens ook helemaal eens met wat jij schrijft. 'We' kunnen inderdaad niets niks doen en alles wat je schrijft is helemaal waar. Ik weet dat je niet op mij reageerde maar voor de duidelijkheid wil ik nog wel even aangeven dat ik vind dat Putin op welke manier dan ook gestopt moet worden, ik wilde enkel aangeven dat de gezien de lange geschiedenis van Rusland en Oekraine (terugaand naar maar liefst het jaar 988) zo uitgebreid is dat het anti-Westen sentiment van Putin te begrijpen en deels ook terecht is.

    Ik mis soms de nuance een beetje en merk een heel groot anti-Rusland sentiment dat, in mijn ogen, niet helemaal terecht is. Anti-Putin is terecht, anti-Rusland niet (niet dat ik dat uit jouw reacties haalde, maar meer in het algemeen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 maart 2022 13:13
    @The_Stifmeister ik geef ook puur de Russische regering, dus eigenlijk alleen Putin de schuld. De bevolking van Rusland heeft hier zeker geen schuld. Maar de sancties zijn eigenlijk de enige manier om Putin zonder militair ingrijpen op zijn knieen te dwingen. Hopen dat de bevolking zo ontevreden wordt dat ze nog meer in opstand komen dat Putin het veld moet ruimen. Een kernoorlog zit niemand op te wachten lijkt me, dat is namelijk waar Putin mee dreigt als het westen militair ingrijpt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 5 maart 2022 14:58
    @Ziminar Puur en alleen de Russische regering de schuld :D, ja man Amerika en het Westen zijn ook allemaal van die lieverdtjes.

    Zelf de Oekraine is zo corrupt als de neten, de enige die hier last van ondervinden zijn de burgers die als pionnen gebruikt worden in een schaakspel tussen 3 gestoorde figuren, namelijk het Westen, de US en Rusland, echter nogmaals is de Oekraine zo corrupt als het maar wezen kan.

    Oja ik ben overigens voor geen 1 land want ze zijn allemaal schuldig, de enige die hier onschuldig aan zijn, zijn de onschuldige burgers die hier de dupe van zijn.

    Mocht Rusland binnen vallen pak ik mijn koffers en ga naar mijn vakantiehuis in Italie, gaat dat niet of ben ik te laat dan staat de wodka klaar, is alles weer klaar dan staat het bier koud en waarom, ik geloof niet in vechten voor dikdoeners.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 5 maart 2022 21:27
    @DarkraverX zeminar is gebrainwashed en lijd aan Stockholm syndroom zoals de meeste facistische engnekkies in ons land.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 6 maart 2022 00:51
    @robzzz22

    :)

    Zover wil ik nog niet gaan maar dat er een hoop mensen niet inzien dat het westen of de US net zo slecht is tja…….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 8 maart 2022 23:37
    @DarkraverX Volledig eens….en aan de Continuatie van het gesprek te zien, zie ik dat wij beide gelijk hebben. we leven in een eng land met enge mensen. Fijn dat jij wel de waarheid ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 9 maart 2022 09:24
    @robzzz22

    Van de week zag ik een oudere man op twitter precies hetzelfde zeggen, en zo zijn er meer.

    We zijn niet gelukkig niet de enige die er zo over denken.

    De figuren die het vreemdelingen legioen ingaan verklaar ik overigens voor gek, vechten voor de EU hoe kom je erop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 15 maart 2022 21:40
    @DarkraverX Sorry voor mn late reactie maar totaal eens! echt de propaganda gaat weer veeeel te ver! ik zag dat je naar de grens bent geweest en begrijp me niet verkeerd ieder die onschuldig is als burger verdient beter, maar toch is de regering daar echt schuldig aan al deze waanzin!. en idd man dat legioen gaat veel te ver ik noemde het gister op facebook The Caucasian ISIS! …. Natuurlijk een ban maar i dont care. Mooi dat je de dingen zo helder ziet ik waardeer mensen zoals jij

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 16 maart 2022 01:58
    @robzzz22 Klopt, de grens en niet verder, als je nagaat dat de dag erna op nog geen 20 km afstand van de grens dat trainingskamp vernietigd is en daar slachtoffers gevallen zijn waaronder Nederlanders dan denk ik waarom.

    Ik ben erheen gegaan omdat de zowel mensen als honden hulp nodig hebben, ik had een gesprek met 1 van de vrouwen en die wisten niet eens wat een geld die Zelensky op zijn rekening heeft staan, of dat hij een huis van een paar miljoen in Amerika heeft. Ze hebben het wel eens over Rusland dat die met staats TV een hoop tegen houd, echter denk ik niet dat het daar veel anders is.

    Vandaag een vergadering gehad en de bedoeling is om binnenkort terug te gaan, echter dan niet voor een weekend maar voor een week, de manier hoe we nu gegaan zijn was ondanks dat het het waard was fysiek te vermoeiend.

    Overigens is zo`n legioen prima als de dikdoeners ook mee vechten, ik zou het bijvoorbeeld erg mooi vinden en waarderen als Rutte, Kaag en Jetten (die laatste zal ongetwijfeld het tasje van Kaag dragen) daar dan ook zich voor aanmelden, echter als die dat ooit doen is het een flauwe 1 april grap.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 17 maart 2022 21:07
    @DarkraverX haha echt heel mooi gesproken man! en goed dat je je inzet voor de mensheid en dieren! en dan vooral voor die arme dieren ik vind het ook dieptriest de fotos met de mensen met katten honden etc daar aan de grens. Top gozer man ! lijkt me ook geweldig om Jetten daar met het handtasje van Kaag te zien volledig in uniform en battle ready…. maarja jammergenoeg zal dat nooit gebeuren de beste stuurlui staan aan wal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 5 maart 2022 14:48
    @Ziminar

    Oekraine wilde alleen lid worden omdat de regering in 2014 afgezet is door inmenging van het westen, Oekraine sloot in 2013 een deal met Rusland en daar was het westen en de US het niet mee eens, nu hebben ze er een acteur neergezet met touwtjes want tja die roept precies wat het westen wilde.

    Jij vergeet de afspraken die er in de jaren 90 gemaakt zijn maar heeej daar praat geen hond over.

    Dit is puur macht macht macht en nog meer macht en geld en dat allemaal over de rug van de onschuldige burgers.

    Als de pleuris uitbreekt hier en Rutte en de gehele delegatie pakt dan zijn koffers en roept vanaf de andere kant van de wereld….. beste burgers pak de wapens op en vecht voor je vaderland, sorry ik vecht niet voor vetgemeste reetkevers die alleen maar uit zijn op macht en geld.

    Zolang alle landen wapens blijven leveren aan de Oekraine zal Putin inderdaad niet aan de tafel gaan zitten.

    Wat betreft je laatste opmerking FvD stemmer kan ik alleen maar van zeggen je bent een clown, ik stem niet omdat het allemaal uitvreters zijn en ze toch nooit waar maken wat ze zeggen.

    Dat ik er zo over denk heeft te maken met het feit dat ik 4x per jaar naar de zwarte zee ging en altijd veel met de mensen daar een praatje maakt.

    Eerst kon ik niet meer naar Afghanistan, nu niet meer naar de zwarte zee maar er was licht aan de horizon, ik mag nu naar de Golf van Mexico en kan dus mijn zwembroek mee nemen.

    Wat betreft je opmerking WW2, het waren de Russen die hard maar dan ook hard gevochten hebben, Rusland en Amerika zijn overigens later er pas bij gekomen, alle eer daarvan gaat naar de engelsen, Amerika bleef afzijdig en sloot alleen maar leningen af, want tja oorlog is goed voor de staatskas en dat gebeurt nu weer, Amerika ligt letterlijk in een deuk want dit levert ze goed geld op met de huidige wapenhandel.

    Nogmaals wat betreft je fvD opmerking, ik kaats hem ff terug…. ik vermoed een D66 stemmer?