Microsoft stopt ondersteuning Live voor Xbox-games | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De mogelijkheid tot het verder evolueren van Xbox Live wordt als belangrijkste reden genoemd voor het stopzetten van de dienst. Microsoft benadrukt hierbij dat er lang over het besluit is nagedacht, maar dat het stoppen met de ondersteuning van de oorspronkelijke Xbox-games een noodzakelijk kwaad is voor het verbeteren van de dienst. Wat deze evolutie zou kunnen inhouden werd echter niet vermeld.

Halo 2Opvallend is dat hiermee ook een einde komt aan de meer dan vijf jaar dat Halo 2 online speelbaar was. De shooter uit 2004 was nog steeds een populaire game op het Xbox Live-netwerk. Desalniettemin zal ook deze titel geen uitzonderingspositie krijgen.Xbox Live's manager Marc Whitten laat hierover weten dat "[Halo 2] de manier waarop wij games spelen fundamenteel heeft veranderd. En hoewel het moeilijk is om dit tot een einde te zien komen, zal de Halo-franchise met Halo 3, Halo: ODST en binnenkort Halo: Reach van groot belang blijven voor de multiplayerervaring van deze generatie."Daarnaast belooft Whitten dat gebruikers die direct zullen worden getroffen door de maatregel hiervan persoonlijk op de hoogte zullen worden gesteld. "We zullen contact opnemen met de Live-leden die direct getroffen worden door deze verandering. Als jij daar bijoort raad ik je aan om je Live-berichten en het aan Xbox Live gekoppelde e-mailadres in de gaten te houden voor meer informatie en kansen. We zien je als een partner in dit proces," aldus Whitten.Xbox LiveXbox Live, dat in november 2002 in Amerika lanceerde, is het eerste grote online netwerk voor consoles. Sinds de lancering heeft het netwerk in totaal 23 miljoen leden verworven. Op de oorspronkelijke Xbox was er echter geen gratis lidmaatschap zoals we dat nu kennen in de vorm van Xbox Live Silver en er was ook een creditcard nodig om een abonnement af te sluiten. Daardoor wist Live op de oorspronkelijke Xbox slechts een klein deel van de gebruikers te bereiken.

Toen de Xbox 360 in 2005 verscheen werd de structuur van het netwerk grotendeels veranderd, al was dit niet zichtbaar voor gebruikers van de oorspronkelijke Xbox. Toch belemmerde de oude Xbox Live-dienst op sommige vlakken de nieuwe versie van het netwerk. Zo kan de huidige vriendenlijst op Xbox Live niet groter zijn dan 100 mensen doordat Xbox-games meer vrienden niet kunnen ondersteunen. Microsoft zal naar alle verwachtingen binnenkort meer bekendmaken over de voordelen van het sluiten van de dienst voor Xbox-gebruikers.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou