Het is geen geheim, Microsoft wil er alles aan doen de ogenschijnlijke verbintenis tussen het PlayStation- en Grand Theft Auto-merk te verbreken. Hun grootste wapens hiervoor zijn exclusieve downloadebare content voor de Xbox 360-versie van GTA IV en een enorme reclamecampagne die de game aan Microsofts console moet verbinden.

Microsoft heeft duidelijk gemaakt dat de schaal van de reclamecampagne minstens zo groot zal zijn als die van Halo 3. "De campagne begint deze week met reclame in lifestyle pers vanaf dit weekend op tv." De tv spots zijn in Europa inmiddels al gestart en het ziet er inderdaad naar uit dat na afloop ervan alleen de Xbox 360 wordt genoemd.

Deze manier van reclamemaken wordt voor multiplatform games overigens al enige tijd gedaan. Zo zijn er al verschillende reclamespots op tv geweest die na afloop alleen Xbox 360 of PlayStation 3 toonden.

Microsoft heeft echter geen alleenheerschappij op de GTA IV-reclame. Zo zijn er in verschillende grote steden over de hele wereld enorme GTA IV billboards te zien waarop zowel Xbox 360 als PS3 worden vernoemd. De kans is groot dat de Xbox 360 het vaakst over de toonbank zal gaan, om de simpele reden dat er meer Xbox 360's zijn verkocht. Het is afwachten of we er ooit achter zullen komen voor hoeveel verkochte consoles (aan beide kanten) GTA IV verantwoordelijk zal zijn.