Lumines Live!, de puzzelgame die onlangs beschikbaar is gekomen op Xbox Live Marketplace, heeft bij veel mensen een nare smaak achtergelaten. De reden hiervoor is de aparte structuur waarop Lumines verkocht wordt. Zo is een gedeelte van de game voor 1200 punten te koop, maar moet er extra worden betaald voor extra opties en levels. Dit gegeven zorgde ervoor dat de game aanvoelde als een demo waarvoor plotseling meer geld moest worden betaald.

Ook wordt het EA niet in dank afgenomen dat moet worden betaald voor cheat codes en zelfs ingame geld. Met andere woorden, dingen die op andere consoles van oudsher gratis zijn. 1Up heeft met Greg Canessa, de groep manager van Live Arcade, gepraat om erachter te komen of het hele microtransactionmodel wel zo voordelig is voor zowel Microsoft als de gamer. Het interview is hier te lezen.

Hoewel Canessa er eerlijk gezegd een beetje omheen draait, snapt hij dat gamers gefrustreerd zijn door de incomplete informatie die werd gegeven over welke opties er niet in Lumines Live! zitten. Het is echter Q Entertainment die hiertoe heeft besloten.

Over EA kan hij geen oordeel geven, omdat het hier gaat om een andere uitgever. Hij weet vreemd genoeg wel wat de intenties zijn van EA op dit gebied.

Microsoft heeft volgens hem in deze gevallen alleen een begeleidende taak en kan niet alles controleren wat de ontwikkelaar of uitgever doet.