Nieuws
Microsoft patent

Streaming-patent Microsoft wijst op wegnemen lag door gesplitste rendering

Geen lag bij het streamen van games?

Geschreven door Lucas May op
Een nieuw patent van Microsoft omschrijft een mogelijke oplossing voor problemen die ontstaan bij het streamen van games. Bij toepassing van dit patent zouden namelijk bepaalde cruciale gedeeltes van een game op het apparaat van de gebruiker berekend worden en een deel op servers.

Het patent heeft de titel 'Client side processing of character interactions in a remote gaming environment' en omschrijft een splitsing van het berekenen en renderen van een game tussen een 'client' (een lokaal apparaat zoals een gameconsole of smartphone) en servers. Door controller-input zowel naar het eigen apparaat als de server-omgeving door te sturen, kunnen deze los van elkaar aparte taken op zich nemen. Deze worden vervolgens gecombineerd tot één beeld.

Verder wordt omschreven dat het lokale apparaat "sommige of alle interacties tussen personages en game-objecten" verwerkt. Als voorbeelden worden het gooien van ballen of het schieten van geweren genoemd. Dit zou verder kunnen duiden op eigen bewegingen van de speler en directe interactie tussen bijvoorbeeld vijanden, objecten die met physics reageren of andere (online) spelers. Wanneer deze cruciale wisselwerkingen lokaal worden berekend, zou dit de lag kunnen elimineren die wel aanwezig is wanneer een game vanaf een server wordt gestreamd. Met deze hybride-oplossing wordt het eventueel mogelijk de kracht van externe servers toe te passen voor gedetailleerde graphics bij een game waarvan de basis wordt berekend bij de speler op een apparaat dat niet extreem krachtig is.

Microsoft patent

Microsoft werkt op dit moment aan Project xCloud, een nieuwe streamingdienst die de ervaring van console-games naar andere apparaten moet brengen, waaronder smartphones. Project xCloud gaat gebruikmaken van de Azure-dienst van Microsoft, waardoor 54 regio's worden ondersteund in 140 landen.

In november vorig jaar zei Xbox-baas Phil Spencer dat streaming traditionele games voorlopig niet gaat vervangen: "Niet alle apparaten zijn in staat om de meest vereisende games te spelen, dus biedt het streamen van die games uitkomst. Toch denk ik dat voor de komende jaren het een betere keuze is om de game te downloaden en dan te spelen".

Volgens geruchten werkt Microsoft aan 'Lockhart-' en 'Anaconda-'consoles, die in 2020 respectievelijk de Xbox One S en Xbox One X moeten opvolgen. Tevens zou begin dit jaar al een Xbox One verschijnen zonder diskdrive. De komst van deze consoles is echter nog niet bevestigd.

Bron: Gofreak via ResetEra

Dit artikel delen:

Lees meer

Met canvas en verf de open wereld in met Eastshade Skyrim-componist werkt momenteel niet aan The Elder Scrolls 6
18

Reacties op: Streaming-patent Microsoft wijst op wegnemen lag door gesplitste rendering

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • AlexKidd

    • 9 januari 2019 14:15
    De dag dat gaming alleen maar digitaal wordt is de dag dat ik stop met games kopen. Zoveel nadelen aan streaming.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 januari 2019 14:31
    @AlexKidd Noem er eens een paar dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AGxKiiNG

    • 9 januari 2019 14:31
    @fonsrutte Geen internet = geen game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Exalian-1

    • 9 januari 2019 14:38
    @fonsrutte
    Zodra de "service" de stekker er uit trekt ben je alles kwijt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AlexKidd

    • 9 januari 2019 14:54
    @fonsrutte

    - geen internet betekent dat je niet kunt gamen
    - je bent afhankelijk van hoe lang een game wordt ondersteund (als je 10 jaar later de game nog een keer wilt spelen, is de kans groot dat dat niet meer kan)
    - 2e hands handel is niet meer mogelijk (funest voor gamehandelaren)
    - als bijv. Microsoft failliet gaat, ben je misschien alle games kwijt

    En zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkRuleR

    • 9 januari 2019 15:11
    @AlexKidd Nieuwsgierig, gebruik je ook geen Netflix en / of Spotify?
    Ik heb het idee dat voor video content en muziek de mensen massaal al zijn overgestapt naar streaming diensten. Maar misschien gaat je punt niet direct over streamen, maar meer over digitaal only?

    Goed punt dat als je geen internet hebt je dan niet kunt gamen. Ik kan me zelf eigenlijk niet meer herinneren dat ik geen internet meer had. (de laatste keer was een stroomstoring in de wijk, maar dan heb je andere problemen).

    Voorlopig denk ik dat je de streaming dienst vooral naast de huidige fysieke en digitale games moet zien. En dat deze techniek vooral gebruikt gaat worden om op niet consoles te kunnen gamen. Of op goedkope / meerdere krachtige consoles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AlexKidd

    • 9 januari 2019 15:32
    @DarkRuleR

    Ik gebruik wel Spotify en Netflix. Stukje gemakzucht. Ik koop ook games omdat ik de hoesjes bijvoorbeeld mooi vind. Zelfde reden dat ik naast Spotify ook gewoon nog vinyl koop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 januari 2019 16:20
    @AlexKidd Maar, maar straks gaat Spotify failliet!
    En je kunt je muziek niet meer doorverkopen en hoe moet dat dan met de muziekhandelaren! Allemaal geen probleem natuurlijk, maar zodra het om games gaat wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 januari 2019 16:18
    @AlexKidd
    - geen internet betekent dat je niet kunt gamen
    Vrijwel elke nieuwe game wil dat je nu een verbinding hebt.
    - je bent afhankelijk van hoe lang een game wordt ondersteund (als je 10 jaar later de game nog een keer wilt spelen, is de kans groot dat dat niet meer kan)
    Heb je dat niet altijd ongeacht of je streaming gebruikt?
    - 2e hands handel is niet meer mogelijk (funest voor gamehandelaren)
    Nou en, die extra tussenhandelaren maken de games alleen maar duurder, die moeten er namelijk ook aan verdienen.
    En als je een game pass achtige constructie hebt kun je voor een vast bedrag honderden games spelen. Je hoeft ze dus niet aan te schaffen en dus ook niet te verkopen.
    - als bijv. Microsoft failliet gaat, ben je misschien alle games kwijt
    Als Sony failliet gaat en je console is stuk ben je ook de sjaak.

    Gamers zijn hopeloos ouderwets, zodra er iets nieuws komt vinden ze het maar eng en willen ze er neits van weten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 9 januari 2019 16:37
    @fonsrutte ik zie in AlexKidd geen ouderwetse gamer die bang is voor nieuwe technologie, maar eentje die kennelijk gepassioneerd is om genoeg om zijn games te geven in plaats van het uit handen geven.

    En gamestreaming is ook echt zoiets nieuws he? Het bestaat al sinds 2010 (onlive) en het is tot op de dag van vandaag super kut bij alle aanbieders. Input lag is dodelijk.

    En als je weet dat het internet vandaag de dag nog steeds in grote delen van de wereld kut is, met datalimieten en alles, blijft het voorlopig ook nog wel kut.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 januari 2019 17:24
    @casualkiller In het artikel kun je lezen dat Microsoft dat nu juist wil oplossen met dit patent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 9 januari 2019 16:53
    @fonsrutte AlexKidd zegt dat hij ook nog muziek op vinyl koopt toch?

    En volgens mij heb ik een bijzondere PS4, de meeste games die ik heb werken gewoon als ik geen internet heb.

    Natuurlijk moeten ze wel eerst van een update voorzien worden, en de vraag is of deze updates straks nog wel beschikbaar zullen zijn, maar het werkt verder gewoon wel.

    Persoonlijk hou ik niet van digitale releases omdat ik:
    a) een verzamelaar ben en graag de games in de kast heb staan
    2) mijn items later eventueel ook wil kunnen verkopen
    d) graag ook mijn games speel als ik bijv. op vakantie ben, en geen internet verbinding ter beschikking heb

    Wat je overigens schrijft over gamers en dat die vernieuwing eng vinden, schrijf dat gerust over de mens aangezien dat echt niet alleen voor gamers geldt. (Zie o.a. de mobiele telefoon als voorbeeld)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EnkiEridu

    • 9 januari 2019 14:59
    @AlexKidd
    Dat vind ik ook en dan zou je ook geen fysieke gamehoesjes meer hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 9 januari 2019 15:31
    @AlexKidd
    Nu nog wel ja, maar deze ontwikkelingen gaan ook als een speer. Denk dat dit nog wel kan gaan werken, maar misschien pas perfect nog een generatie later.
    Waar ik meer op tegen ben is het feit dat we ook gepushed worden naar service abbo's voor games. Waarbij een game dus nooit meer je eigendom is en je deze dus niet meer kan uitlenen of verkopen. Alles huren, huren,huren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 10 januari 2019 02:47
    @CroniC
    Ik geloof niet dat deze "hybride oplossing" een oplossing is.
    Je input wordt verwerkt door je eigen PC en is dus snel klaar, de graphics worden verwerkt door de server en na het verwerken van de input verzonden naar de PC.
    Maar dit moet dus met elkaar gesynchroniseerd worden.
    Dan is het dus erg onwaarschijnlijk dat de titel in meer dan 30 fps getoont gaat worden.
    Immers moet er door de graphics engine gewacht worden op de input van de PC.
    De input lag die wordt weggenomen moet dus worden gecompenseerd door een lagere framerate omdat deze anders gewoon terugkomt via de vertraging tussen server en pc.
    Het probleem is wel versimpeld en voor 30 fps TV gaming is het een oplossing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 januari 2019 14:30
    Azure is geen technologie maar een platform.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MonsterCrab

    • 9 januari 2019 14:39
    @fonsrutte Goed punt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • FishSt1ck

    • 10 januari 2019 07:46
    Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad een verbetering op kan leveren, vraag me alleen af of hier niet het probleem verplaatst wordt. Door de input grotendeels clientside af te handelen zou je in principe de controls preciezer maken, maar de video moet nog steeds over de lijn met daarbij de info van je input. Uiteindelijk zal je nog steeds in een vertraging in je video hebben die moet in deze situatie dan weer gesynched worden met wat er clientside gebeurt.

    Alle verbeteringen op streaming is mooi meegenomen en ik zie zeker wel nuttige toepassingen zoals het spelen op mindere hardware waar je maar wil of het proberen van games zonder ze te downloaden. Toch ben ik erg skeptisch dat dit voor mainstream PC/console gamen ooit dezelfde beleving/kwaliteit zal kunnen bieden.