Streaming-patent Microsoft wijst op wegnemen lag door gesplitste rendering

Streaming-patent Microsoft wijst op wegnemen lag door gesplitste rendering

Een nieuw patent van Microsoft omschrijft een mogelijke oplossing voor problemen die ontstaan bij het streamen van games. Bij toepassing van dit patent zouden namelijk bepaalde cruciale gedeeltes van een game op het apparaat van de gebruiker berekend worden en een deel op servers.

Het patent heeft de titel 'Client side processing of character interactions in a remote gaming environment' en omschrijft een splitsing van het berekenen en renderen van een game tussen een 'client' (een lokaal apparaat zoals een gameconsole of smartphone) en servers. Door controller-input zowel naar het eigen apparaat als de server-omgeving door te sturen, kunnen deze los van elkaar aparte taken op zich nemen. Deze worden vervolgens gecombineerd tot één beeld.

Verder wordt omschreven dat het lokale apparaat "sommige of alle interacties tussen personages en game-objecten" verwerkt. Als voorbeelden worden het gooien van ballen of het schieten van geweren genoemd. Dit zou verder kunnen duiden op eigen bewegingen van de speler en directe interactie tussen bijvoorbeeld vijanden, objecten die met physics reageren of andere (online) spelers. Wanneer deze cruciale wisselwerkingen lokaal worden berekend, zou dit de lag kunnen elimineren die wel aanwezig is wanneer een game vanaf een server wordt gestreamd. Met deze hybride-oplossing wordt het eventueel mogelijk de kracht van externe servers toe te passen voor gedetailleerde graphics bij een game waarvan de basis wordt berekend bij de speler op een apparaat dat niet extreem krachtig is.

Microsoft patent

Microsoft werkt op dit moment aan Project xCloud, een nieuwe streamingdienst die de ervaring van console-games naar andere apparaten moet brengen, waaronder smartphones. Project xCloud gaat gebruikmaken van de Azure-dienst van Microsoft, waardoor 54 regio's worden ondersteund in 140 landen.

In november vorig jaar zei Xbox-baas Phil Spencer dat streaming traditionele games voorlopig niet gaat vervangen: "Niet alle apparaten zijn in staat om de meest vereisende games te spelen, dus biedt het streamen van die games uitkomst. Toch denk ik dat voor de komende jaren het een betere keuze is om de game te downloaden en dan te spelen".

Volgens geruchten werkt Microsoft aan 'Lockhart-' en 'Anaconda-'consoles, die in 2020 respectievelijk de Xbox One S en Xbox One X moeten opvolgen. Tevens zou begin dit jaar al een Xbox One verschijnen zonder diskdrive. De komst van deze consoles is echter nog niet bevestigd.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

De dag dat gaming alleen maar digitaal wordt is de dag dat ik stop met games kopen. Zoveel nadelen aan streaming.

0

@AlexKidd Noem er eens een paar dan?

0
test

@fonsrutte Geen internet = geen game.

0
test

@fonsrutte Zodra de "service" de stekker er uit trekt ben je alles kwijt.

0
test

@fonsrutte - geen internet betekent dat je niet kunt gamen - je bent afhankelijk van hoe lang een game wordt ondersteund (als je 10 jaar later de game nog een keer wilt spelen, is de kans groot dat dat niet meer kan) - 2e hands handel is niet meer mogelijk (funest voor gamehandelaren) - als bijv. Microsoft failliet gaat, ben je misschien alle games kwijt En zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken

0
test

@AlexKidd Dat vind ik ook en dan zou je ook geen fysieke gamehoesjes meer hebben.

0
test

@AlexKidd Nu nog wel ja, maar deze ontwikkelingen gaan ook als een speer. Denk dat dit nog wel kan gaan werken, maar misschien pas perfect nog een generatie later. Waar ik meer op tegen ben is het feit dat we ook gepushed worden naar service abbo's voor games. Waarbij een game dus nooit meer je eigendom is en je deze dus niet meer kan uitlenen of verkopen. Alles huren, huren,huren.

0
test

@CroniC Ik geloof niet dat deze "hybride oplossing" een oplossing is. Je input wordt verwerkt door je eigen PC en is dus snel klaar, de graphics worden verwerkt door de server en na het verwerken van de input verzonden naar de PC. Maar dit moet dus met elkaar gesynchroniseerd worden. Dan is het dus erg onwaarschijnlijk dat de titel in meer dan 30 fps getoont gaat worden. Immers moet er door de graphics engine gewacht worden op de input van de PC. De input lag die wordt weggenomen moet dus worden gecompenseerd door een lagere framerate omdat deze anders gewoon terugkomt via de vertraging tussen server en pc. Het probleem is wel versimpeld en voor 30 fps TV gaming is het een oplossing.

0

Azure is geen technologie maar een platform.

0
test

@fonsrutte Goed punt!

0

Aanbevolen voor jou