Nieuws
dualsense ps5

Microsoft ziet potentie in DualSense-features voor Xbox-controller

Het bedrijf is minder enthousiast over vr

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft sluit niet uit het dat bepaalde eigenschappen van de DualSense-controller gebruikt voor een nieuwe Xbox-controller.

Dat claimt Xbox-hoofd Phil Spencer in de meest recente aflevering van de Kinda Funny Gamecast. "Ik denk dat Sony goed werk heeft afgeleverd met hun controller en we kijken naar bepaalde onderdelen en denken dat we bepaalde dingen moeten gaan doen."

Het zou niet voor het eerst zijn dat Microsoft diens Xbox-controller aanpast gedurende een generatie van diens spelcomputer. Overigens heeft Sony dat zelf ook gedaan: gedurende de levensloop van de eerste PlayStation bracht het bedrijf de DualShock-controller uit, waarmee het na het succes van de Nintendo 64 analoge sticks op diens controller toevoegde.

Tijdens Spencers deelname aan de Kinda Funny Gamecast werd ook benadrukt dat virtual reality geen prioriteit heeft op Xbox. "We kijken naar wat er gebeurt op pc. Wat vr betreft is de beste ervaring die ik heb gezien de Quest 2. Diens ongebondenheid en gemak in gebruik zorgt er voor dat het niet aan een Xbox hoeft aangesloten te zijn." Spencer heeft de afgelopen jaren al vaker gemeld dat Microsoft, en specifiek de Xbox-afdeling, op dit moment niet van plan is zich in de vr-markt te positioneren.

Xbox Series X

Dit artikel delen:

Lees meer

Red Dead Online vereist twee weken lang geen PlayStation Plus Battlefield 2042 ondersteunt cross-play en cross-progressie
22

Reacties op: Microsoft ziet potentie in DualSense-features voor Xbox-controller

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 15 juli 2021 09:06
    Beter goed gejat dan slecht bedacht, dit bedoel ik niet negatief.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 15 juli 2021 09:26
    @hulstpower precies!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 15 juli 2021 09:26
    Ik moet toegeven dat de dual sense en haptic feedback me geen bal interreseerde totdat ik er 1 in mn handen had.. van het oppompen van je knijpkat in metro exodus tot de regendruppels in returnal, het voegt zoveel immersie toe dat een gewone controller gewoon saai is nu.. misschien wel de meest hidden nextgen feature van de ps5.

    Dit zijn kleine details waar Sony wel aan denkt bij een nieuwe console waar ms zich maar richt op raw power. Nu met een haptic feedback controller komen voor je xbox (als ie ooit komt) als een aftertought is weer typisch ms, zit je weer met een userbase die geen haptics heeft en games die het niet ondersteunen en nieuwe games die het wel zouden ondersteunen en je er weer een speciale controller voor moet kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 15 juli 2021 15:11
    @ali3n8tor maar dat heb je nu ook enigszins met de dualsense HF. Multiplatform games ondersteunen het misschien (paar dacht ik) maar niet speciaal gefocust erop. Dus krijg je half gebakken HF functies in multiplatform games. Zelf heb ik het uit staan bij bijvoorbeeld spiderman. Bij het slingeren vind ik het gewoon irritant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 15 juli 2021 16:26
    @MissMeNL een paar? Elke game ondersteund de DS.. (kan niet linken want, spam … ) Half gebakken? zoals ik al zei, de xbox of dualshock 4 voelen nu levenloos aan als ik ze gebruik. Het voegt voor mij gewoon wat toe, al is het in Metro je luchtgun oppompen (met de tegendruk) of in Wrecked over banden of brokstukken heen te rijden of schade aan je auto oplopen (trillingen op verschillende plekken in de controller) De DS hf functies zitten gewoon standaard in de sdk van de ps5, je zou als gamedesigner gek zijn om ze niet te gebruiken…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 16 juli 2021 10:42
    @ali3n8tor het is dan ook een mening. In het begin zworen gamers dat dit de next gen feature is en zelfs onmisbaar als je het hebt ervaren. Gisteren toch ff wat meer getest met Spiderman en na een halfuur weer uitgezet. Het is leuk maar niet voortdurend aan te hebben. Ik heb het dan niet alleen over de triggers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sall3mander

    • 16 juli 2021 13:15
    @MissMeNL probeer innocence is, jeetje wat vond ik die game op ps5 een ervaring met de haptic feedback, je voelt de ratten gewoon langs je lopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 16 juli 2021 14:36
    @Sall3mander je bedoeld plaque tale? Ja die wil ik nog spelen. Dus ga het dan wel weer eens proberen. Heb de keuze tussen de xsx of ps5 versie dus dan maar ff eerst testen op ps5. Voordeel dat de ps5 versie van ps plus is en de xbox versie gamepass. Bij gamepass kan hij verwijderd worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sall3mander

    • 16 juli 2021 16:29
    @MissMeNL oja plague tale idd. Ik heb aantal games met haptic feedback gespeeld, maar dit was de eerste waarvan ik het wel erg goed vond. Returnal of ratchet & clank nog niet gespeeld

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 15 juli 2021 10:02
    De dual shock was helemaal niet de controller die analoge sticks toevoegde voor de ps1.
    Er was daarvoor al de dual analog controller, die er wel enorm veel op leek, maar die nog niet de rumble functies had. Overigens een fout die veel wordt gemaakt. Ook door andere media.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 juli 2021 11:08
    @Messtranor dat dacht ik dus ook maar twijfelde, de Ps1 heeft dus 3 controllers gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 15 juli 2021 12:09
    @hulstpower klopt, 3 officiele controllers dan. uiteraard waren er nog veel meer 3rd party controllers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 juli 2021 15:00
    @Messtranor ja maar 3rd party tel ik nooit mee zijn er zoveel van

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 15 juli 2021 10:25
    Prima toch, ik ben blij voor de xbox mensen dat ze misschien de keuze krijgen om die nieuwe te kopen of links laten liggen. Het voegt iets toe maar is niet perse nodig. Het helpt wel bij perfect reloads of andere seintjes wat het spel je doorgeeft via de controller ipv visueel een balkje waar je op moet letten. Enige echte voordeel is de twee functies die je per trigger krijgt in sommige spellen, zijn toch 2 knoppen extra.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 15 juli 2021 10:52
    Hier juist de haptic feedback uitgezet. Vind het gewoon een gimmick. Maar beter de keuze hebben dan niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 juli 2021 11:09
    @MissMeNL het is een gimmick maar vind voor bepaalde games wel leuk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 15 juli 2021 14:48
    @hulstpower maar mensen zweren er op dat het nu onmisbaar is omdat ze het hebben ervaren. Dat vind ik echt overdreven. De dualsense heeft me echt verrast voor iemand die liever een xbox controller gebruikt maar HF is voor mij net als vibratie gewoon direct uit. Bij astros playroom vond ik het wel geinig om te testen trouwens. Maar dat spel is 100% gemaakt voor HF.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 juli 2021 15:01
    @MissMeNL ja dat is zeker overdreven en voor sp games heb ik het aan, online gamen doe ik toch niet meer zoveel en al helemaal niet meer op ps consoles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 15 juli 2021 12:47
    Toevallig de podcast gisteren in m'n nest geluisterd. Was een leuke aflevering; werd een hoop gelachen. Phil is een mooie gast. Wel mooie anekdote dat hij en zijn vrouw af en toe nog in hun handjes knijpen dat hij deze job heeft.. omdat dit het enige is dat ie kan haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 15 juli 2021 15:15
    @kleinekoosjer Phil is echt een hele toffe gast inderdaad. Totaal niet uit de hoogte maar lekker down-to-earth. Like it. Net als Satya trouwens, ook al zo`n koning.