Nieuws
obsidian

Microsoft onthult overname Obsidian en inXile Entertainment

Rpg-makers sluiten zich aan bij Xbox

Geschreven door Jacco Peek op
Tijdens Xbox XO18 heeft Microsoft de overname van Obsidian Entertainment en inXile Entertainment onthuld.

Beide studio's staan bekend om hun rpg-games. Obsidian maakte eerder Fallout: New Vegas, South Park the Stick of Truth en Pillars of Eternity, en inXile is bekend van de Bard's Tale- en Wasteland-series. Matt Booty, hoofd van Microsoft Studios, geeft aan dat beide ontwikkelaars volledige zelfstandigheid krijgen om nieuwe titels te maken.

Eerder dit jaar nam Microsoft Compulsion Games, Playground Games, Ninja Theory en Undead Labs over. Ook opende het The Initiative, onder leiding van Crystal Dynamics-hoofd Darrell Gallagher.

obsidian

Dit artikel delen:

Lees meer

Fortune Island is de eerste Forza Horizon 4-uitbreiding Kijk de Xbox XO18-livestream terug
16

Reacties op: Microsoft onthult overname Obsidian en inXile Entertainment

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Sander999

    • 11 november 2018 12:12
    Nu maar hopen dat ze mogen blijven doen waar ze goed in zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hooper

    • 11 november 2018 14:41
    @Sander999
    Dat hoop ik ook Sander, maar ik heb er een hard hoofd in.
    Door de overname van Bioware door EA krijg ik nog steeds maagzuur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 11 november 2018 15:14
    @Hooper
    Precies. Overname door zo’n groot bedrijf is vaak slecht nieuws voor een studio. Althans vanuit het oogpunt van gamers. Over het algemeen wordt alleen de directie er beter van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheMKM

    • 11 november 2018 15:43
    @Sander999 ben ik het niet mee eens. Kijk naar naughty dog, sucker punch. Ja allemaal Sony studio's, maar alleen maar succesvoller geworden na de overname. En eigenlijk kan je Mojang hier ook gewoon onder rekenen. Als MS doet wat ze zeggen, en zoals ze bij Mojang hebben gedaan, de studio niet proberen te veranderen en tot op grote hoogte zelfstandig blijven denk ik dat het alleen maar positief kan zijn, zeker voor obsidian dat nooit echt een kans heeft gehad om iets op te bouwen qua franchise, maar bijna alleen maar goede games heeft afgeleverd.

    Edit: ND en SP, zijn 2 die ik wist uit mijn hoofd, maar zijn pas in 2001 en 2011 Sony eigendom geworden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bouddieehh

    • 11 november 2018 16:03
    @TheMKM Vergeet Guerilla niet, onze Neerlandse trots!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bouddieehh

    • 11 november 2018 16:02
    @Sander999 Welke directie? Vaak alleen de verkopende directie. Die cashen een mooi bedrag (incl. goodwill) en vaak zie je dat fusies/overnames niet lukken.

    Ik denk ook niet dat MS beide studio's om zeep gaat helpen, ze hebben goede 1st party games nodig. Ik denk zelfs dat de studio's nog wat extra budget krijgen om iets moois (en exclusiefs) te maken. Ze zijn EA/ActivisionBlizzard niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hooper

    • 11 november 2018 16:49
    @iedereen
    Nergens zeggen Sander en ik dat MS die studios gegarandeerd om zeep helpt.
    Het is in het verleden helaas te vaak gebeurt, dat kunnen jullie niet ontkennen toch?
    Tuurlijk hoop ik dat MS ze alle tijd en vrijheid gunt om goede games af te leveren, het is alleen geen zekerheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheMKM

    • 11 november 2018 15:47
    @Hooper EA doet het wel heel anders dan MS though. EA koopt een studio en maakt hem kapot. Met bioware als enige die het nog heel lang volhoudt met redelijk (goede) games. Andromeda was IMO Dee eerste okay bioware game, niet geweldig maar leuk om een keer te spelen. Bullfrog, Westwood, pandemic etc. Allemaal EA werk. MS is alleen verantwoordelijk voor rare AFAIK, sea of thieves moet je ding zijn, maar is geen slecht spel (meer)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hooper

    • 11 november 2018 16:59
    @TheMKM
    "…Andromeda was IMO Dee eerste okay bioware game, niet geweldig maar leuk om een keer te spelen…"
    Serieus??? of bedoel je de eerste Bioware EA game?
    Bioware pre-EA was fantastisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 11 november 2018 17:46
    @Hooper Hij bedoeld dat het de eerste game was die niet 100% fantastisch was. Je bekijkt het van de verkeerde kant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hooper

    • 11 november 2018 18:46
    @darkmanwls
    ohja dat kan ook :) excuses.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheMKM

    • 12 november 2018 21:51
    @darkmanwls Klopt precies ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 12 november 2018 07:46
    @TheMKM Met je eens EA maakt studios kapot. En waarom ook IP maken ze dood je maakt mij niet wijs dat er geen pc gamers zijn die ene goeie red alert willen spelen.
    Micro is denk ik goed bezig om de volgende generatie vol de aanval in te zetten op sony en hopen op marktleider schap.
    Door weer naar de gamers te luisteren komen ze terug en dit vind ik een goed ding anders word sony ook alleen maar lui.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 13 november 2018 10:39
    @hulstpower Precies dit, concurrentie is goed voor ons als consumenten. Het houd de bedrijven scherp en de prijzen laag. Ik wil dat zowel Sony als Microsoft als Nintendo het goed blijven doen, dat is goed voor ons allemaal, in welk kamp je ook zit. Met de aankoop van deze studio's kan MS straks een grote markt aanboren van de wat complexere rpg's. En de studio's zelf, die de afgelopen tijd fantastisch werk hebben geleverd met beperkte budgetten die vooral van kickstarter achtige bronnen kwamen, kunnen nu met een groter budget ook mooiere dingen doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3djester

    • 12 november 2018 09:00
    @Sander999 Hoorde op de radio vanochtend (BNR), dat ze alle vrijheid behouden die ze al hadden met betreft het maken van games etc. Nu maar hopen dat het waar is…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 11 november 2018 17:49
    Dit is goed nieuws voor microsoft, Dit zijn studio's die verdomd mooie exclusives kunnen maken, Exclusives die MS hard nodig heeft.