Volgens Tsunoda is Microsoft-shooter Halo in ieder geval deels hiervoor verantwoordelijk: "[Bungie] maakte een first person-shooter voor de spelcomputer en deed dat ontzettend goed, en nu speelt nauwelijks nog iemand first person-shooters op de PC. Het draait allemaal om de spelcomputer. En ik vind dat dit ook voor Kinect geldt. Als je constant probeert iets naar Kinect te poorten dat gemaakt is voor een controller, krijg je geen goede ervaring omdat het gemaakt is voor de controller. Als je echter de tijd neemt om het vanaf de grond voor Kinect op te bouwen, kun je iets maken dat een zeer nieuwe ervaring is, maar vaak iets dat nog leuker is dan het voorheen was", aldus Tsunoda.

"Mensen probeerden vooral schietspellen van de PC naar de spelcomputer te poorten. En mensen zeiden dingen die ze nu ook over Kinect zeggen - 'Hiervoor reageert het niet snel genoeg', of 'Je krijgt nooit een leuke first person-shooter op de spelcomputer, het is gemaakt voor een muis en toetsenbord en dat is hoe het gespeeld moet worden' . En zolang iedereen bestaande schietspellen gewoon naar de spelcomputer aan het poorten was, waren ze niet zo leuk als de PC-versies. [De schietspellen] waren natuurlijk gemaakt voor de PC."