Nieuws
"Geëxplodeerd" aanzicht van de Xbox Series S-console.

Microsoft maakt geheugen Xbox Series S vrij voor verbeterde graphics

Ht zou gaan om "honderden megabytes"

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft heeft meer geheugen in de Xbox Series S vrijgesteld zodat ontwikkelaars hun graphics kunnen optimaliseren.

The Verge merkte op dat er een nieuwe video naar ontwikkelaars is gestuurd waarin verteld wordt dat development kits een update ontvangen zodat men meer controle krijgt over het geheugen van het apparaat. Dat zou "honderden megabytes aan geheugen vrijmaken" waarmee "graphics verbeterd kunnen worden".

Het lijkt er dus op dat het gebruik van geheugen door de Xbox Series S nog niet optimaal was, en verbeterd is via de update. Het is niet duidelijk of gamers er in de praktijk veel van gaan merken. Het is waarschijnlijk vooral een verbetering voor ontwikkelaars, die hierdoor minder moeite hoeven doen om hun game draaiende te krijgen op het minder krachtige broertje van de Xbox Series X.

Dit artikel delen:

Lees meer

Remake van Sherlock Holmes: The Awakened onthuld Bethesda maakt streamschema van QuakeCon 2022 bekend
11

Reacties op: Microsoft maakt geheugen Xbox Series S vrij voor verbeterde graphics

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Riyakuya

    • 5 augustus 2022 10:11
    Toch mooi om te zien hoe ze ieder klein beetje uit die kleine krachtpatser willen laten halen. Ookal heb ik een Series X, ik blijf de Series S van mijn zoon bewonderen voor zijn compactheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 5 augustus 2022 10:42
    @Riyakuya dat is het voordeel van dedicated consoles, daar kun je veel meer power uit krijgen dan uit vergelijkbare PC specs. Ik durf te wedden dat als er maar 1 of 2 verschillende types GPU's op de markt zouden zijn voor de PC dat deze veel beter geoptimaliseerde games zouden krijgen waardoor er uit bv een 3060 veel meer te persen is. Je zag het vroeger ook bij consoles, naarmate deze ouder werd kreeg men de hardware veel beter onder controle waardoorcveel meer uit de hardware gehaald kon worden, men kende de hardware van binnen en van buiten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 5 augustus 2022 13:30
    @SuperDre Ik snap wat je bedoeld, maar eigenlijk klopt het dus niet dat je er meer power uit kan krijgen. Je kan in principe uit alle specs dezelfde power krijgen als ze van dezelfde kwaliteit zijn. Het verschil is dat omdat een console altijd hetzelfde is het veel makkelijker is om ervoor te optimaliseren. En het voor veel verschillende hardware vaak niet lonend is om er de moeite in te steken om voor alles te optimaliseren. Al helemaal omdat bijvoorbeeld een pc ook gewoon de optie heeft om er meer geheugen bij te prikken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 5 augustus 2022 17:46
    @Messtranor een pc heeft vaker wel nog een groter OS en andere software op de achtergrond draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 5 augustus 2022 21:27
    @Riyakuya klopt maar ben je t nou met mij eens of is dat een tegenargument? Want ik zie de relevantie niet helemaal.
    Het veranderd weinig aan dat pc moeilijker is om voor te optimaliseren omdat er zoveel verschillende configuraties zijn. En dat men ook minder snel geneigd is omdat pc's over t algemeen veel meer RAM hebben, en de mogelijkheid hebben om dit uit te bereiden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 5 augustus 2022 22:45
    @Messtranor maar hoe vaak gebeurd het dat men werkelijk meer RAM erbij plugt, zelden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 6 augustus 2022 01:58
    @SuperDre Nou, ten eerste zal je daar versteld om staan. Ten tweede, dat is t punt niet. 't punt is dat de gebruiker zelf kan bepalen hoeveel RAM er in je systeem zit.
    Maar zelfde vraag als aan Riyuka, wat probeer je me nou te vertellen dan? het blijft een feit dat optimaliseren voor een console makkelijker is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 6 augustus 2022 06:30
    @Messtranor ik ben het zeker met je eens en het is ook zonde, vooral als je ziet wat je voor wen gemiddelde grafische kaart moet neerleggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Real13

    • 5 augustus 2022 12:19
    Nice ben erg tevreden met mijn Series S maar juich elke verbetering toe natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 5 augustus 2022 13:33
    Ik was zeker tevreden met mijn Series S, maar een groot gemis was voor mij toch wel de dramatisch kleine opslag. Nou kon je die uiteraard uitbereiden, maar daarmee waren gelijk weer kosten gemoeid waardoor je eigenlijk de aanvankelijke winst op de kosten alweer teniet deed. Vandaar dat ik m weer weg heb gedaan en toch voor de Series X zal gaan als ik er een te pakken kan krijgen (Ik zit er nog niet heel actief achteraan omdat ik ook al een PS5 en een PC heb). Overigens vind ik ook in de PS5 de standaard opslag al aan de krappe kant hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    alexvkan

    • 5 augustus 2022 23:57
    Prima apparaat die series S, op het moment dat ie te gaar wordt koop ik wel de opgevoerde versie van de series X.