Nieuws
Xbox One

Microsoft luisterde mee met Xbox-gebruikers

Onbedoelde audio-opnames door foute activatie van het spraakopdrachten systeem

Geschreven door Dagmar De Groot op
Microsoft luisterde mee met de onbedoelde audio-opnames van Xbox-gebruikers. Dit wordt gemeld in een verslag van Vice Motherboard.

Het spraakopdrachtsysteem van de Xbox One kan geactiveerd worden met het woord ‘Xbox’ waarna de gebruiker bijvoorbeeld ‘help’ toevoegt of zoals bij het Cortana-programma, ‘Hé, Cortana’. Het was al bekend dat de Xbox audio opneemt, maar dit gold niet voor onbewuste opnames.

“De meeste Xbox-gerelateerde zaken die ik mij kan herinneren gedaan te hebben waren overduidelijk onbedoelde activaties waarin spelers Cortana ‘nee’ vertelde omdat ze midden in een game waren en gewoon aan het converseren waren met hun medespelers,” aldus een freelancer die gewerkt heeft voor Microsoft.

Motherboard had al eerder geschreven over het feit dat Microsoft meeluistert met Skype, waarna het bedrijf als reactie een pagina aanmaakte waar de gebruiker de opnames kan zien en kan verwijderen naar eigen wens. Ook het privacybeleid werd geüpdatet met het volgende; “Onze verwerking van persoonsgegevens voor deze doeleinden omvat zowel geautomatiseerde als handmatige (menselijke) verwerkingsmethoden.”

Microsoft luisterde naar de audio-opnames om hun systeem te verbeteren maar hebben in een e-mail aan Motherboard verteld dat zij hiermee zijn opgehouden: “Wij zijn een aantal maanden geleden opgehouden met het beluisteren van audio-opnames die gemaakt zijn door de Xbox om onze producten te verbeteren. Wij vonden dat dit niet meer nodig was en hebben geen plannen om dit in de toekomst weer op te starten.”

Verder zegt Microsoft het volgende, “Van tijd tot tijd luisteren wij wel naar een aantal opnames die gestuurd worden van Xbox-gebruiker naar Xbox-gebruiker als er meldingen zijn dat deze onze servicevoorwaarden schenden. Dit doen wij om de Xbox-gemeenschap veilig te houden en is duidelijk aangegeven in de Xbox-servicevoorwaarden.”

Microsoft heeft hun privacyverklaring aangepast om de gebruiker meer duidelijkheid te bieden en zegt dat het al lang bekend is dat audio verzamelt en onderzocht wordt, hoewel het privacybeleid pas na het bericht over Skype is aangepast om te melden dat dit ook met menselijke verwerkingsmethoden gedaan wordt.

Microsoft sluit af door te zeggen dat ze altijd de gebruikers toestemming vragen voor het verzamelen van audiodata en dat zij vereisen dat de verwerking van deze gegevens aan de hoogste privacynormen in de wet worden gehouden en dat zij actief werken om meer transparantie te bieden richting de gebruiker.

Dit artikel delen:

Lees meer

Dieselpunk-rts Iron Harvest krijgt releasedatum Nieuwe Need for Speed Heat gameplay-beelden in 4K
54

Reacties op: Microsoft luisterde mee met Xbox-gebruikers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 22 augustus 2019 14:29
    Wat een vieze vuile minne data hoarders zijn het toch ook. Nou hing mijn xbox al niet aan het net (is mijn veredelde killer instinct arcade machine) , maar dit is echt te erg, eens kijken wie dit goed gaat praten.




    En ja ik ben mij er vol van bewust dat alles gelogged en bij elkaar geharkt wordt door google, facebook, sony, nintendo en whatever, maar dit soort dingen vind ik gewoon heel erg en schending van je recht als consument.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 22 augustus 2019 15:16
    @casualkiller Ik praat dit goed. Als je Xbox aan het internet hangt en je hebt SPRAAK commando's geactiveerd dan kun je dit verwachten. Wil je dit niet dan moet je zo'n functie (zeker Cortana, wat een cloud-dienst is) uitzetten. Het staat in de voorwaarden, ook al is het niet super expliciet. Je bent wel erg dom als je dit niet verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 22 augustus 2019 16:14
    @MikkelR1 dus als het in de voorwaarden staat is het ok ? Nou das dan ook geregeld. In de algemene voorwaarden die ik heb opgemaakt net bij de notaris, staat, als je met mij een discussie begint, je 5 euro moet overmaken naar mijn bankrekeningnummer, en als je iets zeg wat mij niet bevalt, je een eindeloze tirade moet aanhoren waar je niet op mag reageren want anders kost je dat weer 5 euro. :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 22 augustus 2019 17:33
    @casualkiller Daar ben ik het NIET mee eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 22 augustus 2019 19:21
    @Martijn_M 5 EURO!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 22 augustus 2019 20:18
    @casualkiller doe die tirade maar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 22 augustus 2019 23:50
    @MikkelR1 Bedrijven kunnen wel van alles in hun voorwaarden zetten, als een rechter bepaald dat dat niet gepast is of volgens de wet, dan mag t nog steeds gewoon niet hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 22 augustus 2019 15:24
    @casualkiller Jij moet toch een zielig leven hebben zeg op ieder xbox artikel de eerste haat comment plaatsen Get a life bro!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 22 augustus 2019 15:28
    @lavadragonista Dat is geen haat, dat is gezond verstand.

    En als je dat zielig vind, doe dan eens een beetje lief tegen hem. Hij heeft het volgens jou al zo moeilijk. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 22 augustus 2019 16:06
    @Martijn_M mensen als Lavadragonista zijn de reden dat Microsoft hiermee weg komt. Die gaan zeuren als je iets benoemd (hater, fanboy etc etc) in plaats over het probleem te discusieren.

    Hij vind vast ook dat diegene die dit bericht geplaatst heeft ook een hater is en een zielig leven heeft. boehoeoe

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 22 augustus 2019 16:59
    @casualkiller Boehoee hoe oud ben je kerel? Ik ben anders niet degene die paraat staat om Microsoft en Xbox af te kraken jij kunt alleen maar klagen alsof je iets te kort komt in het leven en hier je frustratie komt uiten.

    Ik vind het sneu hoe jij mensen weg zet als fanboy wat mensen mogen xbox niet beter vinden dan ps4? En kom niet aan met Exclusives op God of War na boeit geen enkele Xbox gebruiker die zogenaamde geweldige exclusives !!!

    Zodra hier iets over Microsoft of Xbox word geplaatst weet je al dat je na het lezen van het topic weer golf haat kunt verwachten sneu mensen echt sneu

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 22 augustus 2019 23:54
    @lavadragonista Toen ik wat zei over de xbox UI stond jij ook als eerste klaar om me tegen te spreken en me een fanboy te noemen. Feit is dat jij onmiddelijk tegen iedereen in gaat die ook maar enige kritiek heeft op xbox (ik heb in je geschiedenis zitten lezen, dit is gewoon echt zo) je er meteen tegenin gaat en ze onmiddelijk een sony fanboy noemt. Niet iedereen die ergens kritiek op heeft is gelijk een fan van de tegenpartij jongen, de wereld is niet zwart wit. Het is niet xbox of playstation. Het kan ook xbox EN playstation zijn, of geen van beiden.
    Of nog veel vreemder, je kan erg blij zijn met je xbox en er TOCH kritiek op hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 23 augustus 2019 19:08
    @darkmanwls Daar gaat het mij niet om ik denk dat niemand zit te wachten op altijd weer dezelfde comments van dezelfde personen met dezelfde haat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 22 augustus 2019 16:54
    @Martijn_M Ach jonge het is ondertussen niet meer leuk om onder IEDER xbox artikel haat haat en haat te zien maar oweee als je over de heilige playstation wat zegt.

    Gezond verstand? Jaa dat is ver te zoeken heb je helemaal gelijk in !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 22 augustus 2019 17:37
    @lavadragonista Misschien tijd dat de mods dit draadje even ontdoen van dit hele Off-Topic geneuzel?

    Kritiek is GEEN haat. Jezelf continu slachtoffer voelen is ook niet de manier om het wel "haat" te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 22 augustus 2019 19:31
    @Martijn_M Wat moeten de mods doen? Die worden vast en zeker ook schijtziek van iedere keer weer dezelfde onzin onder xbox topic's

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 22 augustus 2019 19:48
    @lavadragonista In tegenstelling tot jou kunnen de mods wel onderscheid maken wat kritiek is en wat haat is.

    En er is ondertussen na dit nieuws ook al het een en ander aan audio gelekt van verschillende niets vermoedende xbox'ers achter hun favoriete console. dit gesprek is echt verontrustend

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DMons

    • 22 augustus 2019 20:06
    @casualkiller Zit dit draadje te volgen, en zie vooral gemekker over en weer. Gaat niemand wakker van liggen. Keep your gloves up gentlemen, or let it slide and live to see another day. Oh en wat was die nietszeggende maar goed bedoelde hashtag ook alweer? #doelief of zo? Anyway. Dat dus. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 23 augustus 2019 10:00
    @DMons '#doelief of zo?' ?? .. #doeerietsaanofzo->wewordenallemaalmegamoevandiegastenpersoonlijkkrijgikdoorditsoortfigurensteedsminderzinomnaargamer.nltegaan …

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 23 augustus 2019 10:54
    @kleinekoosjer ok doei.