Nieuws
Xbox Series X

Microsoft reageert op framerates op Xbox Series X

60fps toch geen standaard meer

Geschreven door Jolien Mauritsz op
Microsoft heeft een update gedeeld over framerates op de Xbox Series X. Vorige week zei het hoofd van marketing, Aaron Greenberg, nog dat 60fps de standaard op de nieuwe console moest worden.

Gisteren maakte Ubisoft bekend dat de huidige schatting voor de framerate van Assassin's Creed Valhalla 30 fps was voor de Xbox Series X. Dit komt niet overeen met de standaard die Microsoft eerst aangaf. Hoofd marketing Aaron Greenberg zei"60fps wordt de standaard output, maar de architectuur ondersteunt tot 120fps". In een tweet van journalist Tom Warren zegt dat hij van Microsoft te horen hebben gekregen dat 60fps niet de standaard output gaat worden op de Xbox Series X. Dit om “De keuze aan de ontwikkelaars te geven hoeveel kracht en snelheid ze van de Xbox Series X willen gebruiken.” De tweet is hieronder te bekijken.

In een antwoord bevestigt Greenberg dat de keuze van de framerates inderdaad bij de ontwikkelaars ligt. “Het is geen mandaat”, zegt Greenberg.

De Xbox Series X moet dit najaar uitkomen. Een exacte releasedatum is nog niet bekend.

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 15:00 Martin en Cody spelen Seizoen 5 van Apex Legends Valorant geeft ban aan meer dan 8.000 valsspelers
71

Reacties op: Microsoft reageert op framerates op Xbox Series X

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    niqomipa

    • 13 mei 2020 16:41
    @fonsrutte
    Cijfers van de reviews van de hardware. Die liegen niet.

    Dus ik ben klaar met je fanatisme, doei.
    😂😂 Wat een zwaktebod. Geen één steekhoudend argument en dan zo de discussie eindigen. Kleuter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 13 mei 2020 18:35
    @niqomipa Doe je roze bril af, lost veel op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 13 mei 2020 19:34
    @DarkraverX
    Ik ben juist de enige hier zonder roze bril. Kennelijk de enige die het marketing gelul van Microsoft en Sony ziet voor wat het is; marketing gelul.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 13 mei 2020 16:25
    @niqomipa Doe nou eens een keer vrolijk man ipv al dat zure geouwehoer. Je prediceert geen fanboy te zijn; prima, maar hoe je hier iedere keer te keer gaat is knap vervelend. Ook al heb je vast vaak gelijk; doe gewoon chill en reageer wat minder vijandig..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 13 mei 2020 16:44
    @kleinekoosjer
    Ìk reageer vijandig? Moet je kijken hoe die gozers tekeer gaat, en dat ben ik degene die vijandig is?

    Ik ben niet zuur, enkel sceptisch. Kennelijk trekken een aantal lui zich dat zo verschrikkelijk persoonlijk aan dat ze blind worden voor elk normaal argument. Zelfs een blinde kan zien dat, zoals iedere keer met een nieuwe console, er van alles wordt beloofd maar dat er uiteindelijk weinig van terecht zal komen. Ja, games worden sneller en mooier. Nee, 4k@60fps met raytracing wordt niét de standaard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 13 mei 2020 17:51
    @niqomipa

    Jij bent echt niet serieus te nemen de volgende 1st party games draaien in de volgende settings op de XSX.

    Gears 5
    4K
    60 FPS
    120 FPS
    Ray Tracing

    Halo Infinite
    4K
    60 FPS
    Ray Tracing

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 13 mei 2020 19:39
    @TommyVercetti
    Wow, 2 hele titels. Je hebt gelijk, dat is de standaard………..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 13 mei 2020 18:08
    @niqomipa Oke, ik heb gezegd hoe het mij overkomt, ik vond die discussie gisteren redelijk tergend om te lezen. Maar goed, wil ook zeker niet zeggen dat het vuur van 1 kant komt. Uiteraard mag je scepticisme tegenover grootspraak zetten, dat is je goed recht. En nogmaals je uiteindelijke boodschap is duidelijk (en ik deel de verwachting in je laatste zin). Maar vecht elkaar niet de tent uit. Dat is niet nodig. We weten allemaal dat de nieuwe generatie eraan komt en dat het vet gaat worden. Voor een relatief laag bedrag kunnen we straks allemaal te keer gaan op ons favoriete platform (of beide, who knows), maar laten we de kern van het subject niet uit het oog verliezen.. we gamen voor ons plezier. En excuses dat het nu naar jou gericht was; uiteraard zijn er in ieder debat 2 of meerdere kanten van het verhaal. Uiteraard een klein steekje onder water jegens de 'andere' mag heus wel eens maar daartegenover kan blij zijn voor een ander ook best verfrissend werken.. uiteindelijk spelen we allemaal een spelletje en niemand van ons wordt er een cent rijker van als de een bijv beter verkoopt dan de ander.. Maar goed.. ik ga mezelf maar van de grond afrapen, deze Xboxer viel net van zijn stoel na het zien van de EU5 beelden die op de de PS5 draaide :-) Game on!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 13 mei 2020 19:37
    @kleinekoosjer
    Mooi gezegd, je hebt gelijk.

    Kan een heel betoog houden waarom ik op deze manier reageer en hoe het me mateloos irriteert hoe sommigen kennelijk niet in staat zijn om dingen in perspectief te zien en alles wat Sony en MS uitschijten voor zoete koek slikken maar dat doet alleen maar af aan jouw verhaal.

    Je hebt gewoon gelijk ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 14 mei 2020 01:36
    @niqomipa Je klinkt zo zuur, kom je aandacht te kort of is de corona crisis je teveel geworden.

    Mijn advies, zoek een nieuwe hobby want gamen doet je niet veel goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 13 mei 2020 14:51
    "“De keuze aan de ontwikkelaars te geven hoeveel kracht en snelheid ze van de Xbox Series X willen gebruiken.”"

    Lees ik dit nu verkeerd of begrijp ik het zo slecht? Ik ga er vanuit dat elke dev het maximale uit de console trekt want dat is alleen maar goed voor het verkopen van het product ga ik vanuit.. Niet dus? Devs willen niet hun games voor maximale power gebruiken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 13 mei 2020 15:01
    @Markus88 Juist wel en dat is wat Ubisoft ook doet. Ze kiezen voor minder frames (althans iig niet een constante 60) waardoor ze mooie beelden kunnen neerzetten. Maw: de grafische configuratie wat hoger zetten. Wil je meer frames dan moet je die configuratie lager zetten of meer rekenkracht hebben, dat laatste is geen optie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 13 mei 2020 22:06
    @Markus88 Niet per se inderdaad, zo had ik begrepen. Want om dat te kunnen doen ben je veel meer tijd en geld kwijt. Hoe mooier de graphics of hoe sneller de performance, hoe hoger de ontwikkelingskosten.
    Niet elke developer heeft miljarden op de bank staan, of heeft grote, specialistische teams die elk aan een element van een game kunnen werken. Of wil zoveel investeren in een spel waarvan ze niet zeker weet of het wel voldoende winstgevend gaat worden.
    Als developer moet je dus keuzes maken in hoe je je games presenteert en ook welke games meer optimalisatie krijgen en welke minder. Vrijwel elk bedrijf heeft nu eenmaal zowel grote als kleine opdrachten of projecten lopen en in de gamesindustrie is dat niet anders.

    Daarbij is het ook soms een kwestie van niet (direct) kúnnen. Meestal komen consoles door de jaren heen pas echt tot bloei, omdat developers steeds meer de fijne kneepjes van de consoles leren kennen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
    Het hangt ook heel erg af van hoe eenvoudig of ingewikkeld het is om voor een console te programmeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 13 mei 2020 14:59
    als je een beetje verstand heb van hardware weet je natuurlijk dat dit ook niet mogelijk is met een doos van 500 euro of je moet de settings wat terugdraaien en kennelijk wil Ubisoft dat niet. Maar 4k met hoge settings en dan minimaal 60 frames willen hebben (zonder RT) is al een opgave.

    Blijft facinerend hoe dit soort gespreken nu worden gevoerd over consoles. Zei jaren geleden al dat de console steeds meer een pc ging worden, en zie hier. Komt de games die geport worden wel tengoede gelukkig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 13 mei 2020 15:16
    @Aquemini Je kunt die 500 Euro niet vergelijk met een PC van 500 Euro het produceren van een console die altijd hetzelfde is kun je veel goedkoper produceren

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 13 mei 2020 16:44
    @fonsrutte Die vergelijking maak ik ook niet, maar de doos heeft uiteindelijk een bepaalde investering die gelijk staat aan een bepaald level van componenten. Wat ik juist zeg, is dat je voor 4k60 bepaalde hardware nodig hebt en het ook te maken heeft welke game je op dat niveua wilt draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 13 mei 2020 15:06
    Ik game nog niet op 4K en zal dat nog een tijd niet doen, voor mezelf hoop ik op een performance optie (zoals Xbox one x) waarbij ik kan kiezen voor een hogere FPS (min 60FPS) met lagere graphics/resolutie (1080p/2k).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JustRaine

    • 13 mei 2020 16:10
    Zou het niet beter zijn als men gewoon kon kiezen tussen 1080p & 60 fps of 4k & 30 fps, of zeg ik nu iets heel doms? (ik heb er 0 verstand van)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 13 mei 2020 17:02
    @JustRaine zou heel goed kunnen dat dit vaker het geval zal zijn voor games op een console.

    Een voorbeeld hiervan is the witcher 3 op de switch. Zet je alle toeters en bellen aan dan ziet het er wat beter uit maar is het een draak van een game qua framerates. Ik speel het spel met alle toeters en bellen uit in handheld mode. Ziet er misschien iets minder blits uit maar het draait een stuk vloeiender.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wootism

    • 13 mei 2020 16:51
    Ik hunker soms nog wel eens terug naar de 90's waarbij we toeleefde naar bijvoorbeeld een nieuwe Tomb Raider game zonder het te hebben over resoluties en framerates.
    Waar hebben we het over…….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.