Nieuws
Microsoft

Microsoft koopt Activision Blizzard op

Het is officieel aangekondigd

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft gaat Activision Blizzard overnemen.

Dat heeft Microsoft aangekondigd. Er zou 68,7 miljard dollar met de deal gemoeid gaan, de duurste aankoop binnen de game-industrie ooit. Duidelijk is dat de deal op dit moment nog niet volledig rond is - dat zou in 2023 pas gebeuren. Tot die tijd blijven beide bedrijven afzonderlijk van elkaar opereren. Het plan is om wanneer de deal rond is zoveel mogelijk Activision Blizzard-games aan te bieden via Xbox Game Pass.

Activision Blizzard ligt sinds vorig jaar onder vuur vanwege aanhoudend giftig en seksueel intimiderend gedrag op de werkvloer. Activision Blizzard-CEO Bobby Kotick zou volgens reportages jarenlang hebben geweten van de situatie en onvoldoende hebben gedaan om de situatie te veranderen. Kotick blijft tot de overname aangesteld als CEO - wat daarna gebeurt is minder duidelijk. The Wall Street Journal zegt te hebben vernomen dat hij na de overname vertrekt.

Xbox-hoofd Phil Spencer gaf eind vorig jaar aan de werkrelatie met Activision Blizzard te evalueren. Mogelijk hintte de topman toen al naar de aankoop.

Activision Blizzard is de eigenaar van enkele van de grootste franchises in de game-industrie, waaronder Call of Duty, Candy Crush, Tony Hawk's Pro Skater, Diablo, Overwatch, Warcraft, Spyro en Crash Bandicoot. Onder het bedrijf vallen studio's als Activision, Blizzard, High Moon Studios, Infinity Ward, Sledgehammer Games, Toys for Bob, Treyarch en King.

Microsoft heeft de afgelopen jaren diverse andere gamebedrijven opgekocht, waaronder Minecraft-maker Mojang, Obsidian en het moederbedrijf van Bethesda.

Dit artikel delen:

Lees meer

Xbox Game Pass heeft inmiddels meer dan 25 miljoen abonnees Sunset Overdrive-ontwikkeling was belangrijk voor de Spider-Man-games
110

Reacties op: Microsoft koopt Activision Blizzard op

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    tmvde

    • 18 januari 2022 14:43
    World domination

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 18 januari 2022 14:45
    HO-LY SHIIIIIIIIT. Weet niet zo goed wat ik hier van moet denken. Het kan niet veel slechter dan het was natuurlijk, maar het is ook wel een beetje triest ofzo om te zien dat al die grote zelfstandige bedrijven worden opgekocht. Zolang het in het belang van de gamer is ben ik helemaal voor, en daar lijkt het gelukkig wel op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 18 januari 2022 14:46
    @The_Stifmeister Precies! HOLY SHIT. Call of Duty op GamePass?? Weer een megaklap voor Sony na Bethesda.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 18 januari 2022 15:01
    @mhnl1979 Bethesda is een kinderspel vergeleken met dit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 18 januari 2022 15:35
    @The_Stifmeister Activision Blizzard was allang niet echt meer een zelfstandig bedrijf te noemen denk ik

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 18 januari 2022 15:38
    @Ziminar
    Nee precies, dat bedoel ik ook. Denk voor Activision Blizzard alleen maar goed deze move.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kloakaTV

    • 18 januari 2022 16:22
    @The_Stifmeister nou belang is er zeker. Game Pass word alleen maar beter en beter zo. Dus als Xbox of PC gamer met het abonnement is het geweldig. Ben zelf wat ouder en ik koop geen games van 60 a 70 euro meer. Ik ben wel content met wat er op gamepass staat en komt. En als er een keer een aanbieding is van game die ik graag wil spelen koop ik hem. Zelf heel erg blij met Xbox al jaren sinds ik ben overgestapt van PS3.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SoonTiel

    • 18 januari 2022 14:48
    70 miljard. De tering!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Noble7

    • 18 januari 2022 14:49
    Wat gaat Sony hier, behoudens hun exclusives, in godsnaam tegenover zetten?

    Tegen dat overname geweld van MS valt gewoon (bijna) niets te doen. Alleen een Apple, Amazon en Google kunnen mee in deze waanzinnige bedragen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • burningcactus

    • 18 januari 2022 15:50
    @Noble7 Volgens mij is de end game voor microsoft dat ze gamepass ook op playstation willen krijgen. Als je kijkt naar hun xbox/PC strategie is de verkoop van consoles voor hun irrelevant en willen ze vooral mensen voor gamepass strikken.
    Door mega franchses als Call of Duty nu potentieel van Sony platformen weg te houden verhogen ze de druk wel enorm op Sony om gamepass ook toe te laten op hun platform.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 18 januari 2022 16:19
    @burningcactus alleen als de volledige ervaring er te spelen is dus inclusief vriendenlijst, achievements en voice chat, werkende store en alles. Dat is de eis volgens phil. Dus dat zal sony niet gauw toestaan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kloakaTV

    • 18 januari 2022 16:24
    @burningcactus als ze dan een mooie deal kunnen maken met de exclusives ook op gamepass is het win win voor de Xbox gamers dan. Want eerlijk is eerlijk. PlayStation heeft wel epic exclusive games gehad afgelopen jaren die ik graag had willen spelen. Maar nog een console gaat mij weer te ver.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 18 januari 2022 15:02
    Deze zag ik niet aankomen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 18 januari 2022 15:05
    Ik verslik me ff in de cola :-) mooi nieuws hoef ik call of duty niet meer te kopen voor alleen de singleplayer. Dit is zeker een mooie move van Microsoft zeker ook voor de pc gamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 18 januari 2022 15:16
    @Roy36NL welk lichaamsdeel van cola had je dan in je mond?



    :D

    sry.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 18 januari 2022 15:24
    @ali3n8tor hahaha delete image

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 18 januari 2022 15:31
    @ali3n8tor
    Ik word onpasselijk……

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 18 januari 2022 15:22
    @Roy36NL micro bezit even alle grote shooters ip nu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavandou

    • 18 januari 2022 15:40
    @hulstpower Nu alleen nog DICE redden uit de klauwen van EA.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 18 januari 2022 16:25
    @Lavandou laat sony die maar kopen, want een goeie shooter missen ze op ps van hun zelf