Nieuws
Project xCloud

Microsoft kondigt gamestreamingdienst Project xCloud aan

'Wat als iedereen in de wereld Halo kon spelen?'

Geschreven door Lucas May op
Microsoft heeft Project xCloud aangekondigd, een nieuwe streamingdienst die de ervaring van console-games naar andere apparaten moet brengen, waaronder smartphones.

De techgigant kondigde tijdens de E3 al aan te werken aan een streamingdienst voor games. Nu wordt het project verder uit de doeken gedaan via een introductievideo met onder andere Phil Spencer.

Project xCloud gaat gebruikmaken van de Azure-technologie van Microsoft, waardoor 54 regio's worden ondersteund in 140 landen. De video demonstreert hoe Xbox-hardware wordt gebruikt om servers te maken die de games afspelen in de datacentra. Tevens wordt het gebruik van touchscreen-besturing en van Xbox One-controllers getoond, die via Bluetooth verbinden met smartphones. Over de Xbox One wordt gezegd: "consoles blijven nog steeds de flagship experience voor hoge kwaliteit gamen".

De eerste publieke testperiode voor Project xCloud begint volgend jaar.

Dit artikel delen:

Lees meer

Metal Gear Solid-fan maakt Shadow Moses Island in Lego-vorm Rockstar Nederland laat zieke jongen eerder Red Dead Redemption 2 spelen
18

Reacties op: Microsoft kondigt gamestreamingdienst Project xCloud aan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • kleinekoosjer

    • 8 oktober 2018 17:36
    Next level dit! Naast de nadelen (batterij en data) zie ik alleen maar voordelen.
    Super chill

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 8 oktober 2018 18:19
    Het gamestreamen wat mogelijk is via de Xbox-applicatie op Windows 10 werkt ook erg prettig. Zelf over WiFi een prima game ervaring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 8 oktober 2018 18:54
    Hiermee gaat Microsoft Sony wegblazen. Het ecosysteem wordt straks zó ontzettend groot dat het niet meer uitmaakt hoeveel PlayStations er verkocht worden. De halve wereld gamed straks via Xbox Live, tientallen miljoenen mensen met Games of Gold en/of GamePass, overal Xbox, overal Microsoft. Dat worden zware tijden voor de Sony fanboys.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 8 oktober 2018 19:33
    @denver ligt er aan of mensen dit perse willen. Ik zeg dit is een goeie set van micro maar ik wil nog steeds me games fysiek

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 9 oktober 2018 09:12
    @hulstpower Dat kan toch ook? Maar waarom zou je voor PlayStation kiezen als de rest van de wereld, al je vrienden, kennissen, collega’s, in het Xbox ecosysteem zitten?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 8 oktober 2018 19:59
    @denver Roept de xbox fanboy

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 9 oktober 2018 09:16
    @armilo-theus Heb zowel een PS4 Pro als een Xbox One X (en een Switch, maar die gebruik ik nauwelijks). Gebruik de PS4 alleen af en toe voor VR en onlangs voor Detroit en Horizon, dus heb inderdaad voorkeur voor de Xbox, maar volgens mij is het kenmerk van fanboys dat ze niet alle consoles hebben en daarom hun eigen keuze verdedigen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 8 oktober 2018 20:14
    @denver ondertussen, in 2014, introduceerde Sony PSNow, playstation's streaming service met ps2 en ps3 games, en ondertussen ook ps4 games, die je ook direct kunt downloaden (ook ps2) en lokaal op je ps4 kunt spelen. zeg maar gamepass nu en cloudX in 1 pakket. en dat leverde ze vorig jaar nog zo'n 50 miljoen dollar op, voor die ene service.

    Maar dat terzijde, ik snap de obsessie met streaming games niet, het gaat nog jaren en jaren duren voordat inputlag (de allergrootste joykiller imho) niet meer bestaat, we geen datalimieten meer hebben en iedereen ter wereld op een glasvezelkabel zit.

    En dan nog. Een toekomst van digital only streaming games is er 1 waar alle publishers op zullen geilen, 100% controle over de games, geen retail, totaal monopoly, geen modding. Ik kan niet inzien hoe iemand dit ooit kan goedkeuren en goedpraten. Optioneel erbij? Prima. Maar simpelweg als consument moeten wij dit NOOIT uit handen geven.

    "consoles blijven nog steeds de flagship experience voor hoge kwaliteit gamen"
    Waarom zou je dan anything less willen hebben, naast de overduidelijke redenen als geen geld er voor (over) hebben om voor 3 systemen games te kopen ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 oktober 2018 20:59
    @casualkiller ik snap persoonlijk die weerstand niet. NVidea heeft ook een dergelijke service en dat werkt fantastisch. Je roept nu allemaal dingen over inputlag en datalimieten maar je hebt nog totaal geen idee of dat daadwerkelijk een probleem is. Je schiet het dus bij voorbaat af. Je lijkt mijn vader van 80 wel, alles wat nieuw is is eng.
    Zolang er meerdere publishers zijn kan er ook geen monopolie zijn. Er wordt simpelweg een schakel uw 't het geheel verwijderd, oftewel een extra partij die ook wil verdienen aan een game die je koopt.
    Dat jij iets niet kan inzien wil niet zeggen dat het daadwerkelijk nadelig is voor de gamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 8 oktober 2018 21:34
    @fonsrutte ik heb genoeg ervaring met game streaming services, van onlive, gakai, psnow, Geforce now en whatever , (zelfs steam-link bekabelt) ik heb ze allemaal geprobeert en geen 1 kan de ervaring van native gaming ervaren. Turnbased rpg? prima 3th person games? acceptabel. Fighting games? FPS ? Racing? Shooters ? no friggin way. Tenzij je genoegen neemt met minder.

    Zelfs als ik mijn ps4 of xbox hier momenteel naar mijn pc toe stream, direct door de kabel, op een paar meter afstand, merk ik de input delay al. (en ja sommige mensen kunnen bij een paar frames per seconde (55 ipv 60 bijvoorbeeld) al gek worden, ik heb dat met input lag bij split second games zoals bv fighting games

    Dat heeft niets met verzetten of niet begrijpen te maken. Logische simpele technische kennis welligt, een optelsom van lag, de druk op je knop van de controller, naar vertaling op je tv, door je console heen is gemiddeld ongeveer tussen de 6 en 10ms. Tel daarbij het signaal vanaf je computer/console naar een server toe en weer terug naar je console vertaald naar je tv heb je ongeveer in het allllllerbeste scenario 20 ms tot 40ms lag erbij. Ik voel het direct. instantly.

    Voor een purist: onacceptabel…. voor een casual (hihi) een ik game af en toe-type wellicht prachtig.

    en als jij voor een digital only streaming future bent waar publishers ineens 120 euro vragen voor hun games ipv 60 want ja , servers he ? en ineens de stekker uit een game trekken (wat nu ook al regelmatig gebeurd) en je niet meer lekker willen laten klooien met settings en extra's om games uit te breiden, mooier te maken of de community die dingen maakt: say goodbye to that too. En ligt je ziggo er weer eens een avondje uit? pak de boordspellen maar weer uit de kast!

    Natuurlijk overdrijf ik hier lichtelijk, maar jij weet net zo goed als ik dat dit best realistische scenario's zijn, en hoe de hedendaagse publishers als ubisoft en EA zich gedragen is het hun natte droom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 oktober 2018 10:37
    @casualkiller Dan heb je dus geconstateerd dat het niets voor jou is, dat betekent niet dat het meteen waardeloos is voor iedereen.
    Misschien zou je je kunnen bedenken dat mensen die wel van gaming houden, maar geen geld hebben voor een console of een gaming pc/laptop voor die mensen misschien wel wat toevoegt.

    Iemand die geen purist is is niet meteen een casual. Ik game behoorlijk vaak maar ga mezelf geen purist noemen. Komt eerlijk gezegd een beetje snobistisch over.

    "en als jij voor een digital only streaming future bent waar publishers ineens 120 euro vragen voor hun games ipv 60 want ja , servers he ?"
    Heb je daar een bron van? Ik heb nog helemaal nergens gehoord dat die prijzen verdubbeld gaan worden, jij blijkbaar wel.
    Je moet even iets meer je best doen niet mereen vanuit je onderbuik te reageren. Een bedrijf kondigt een streamingdienst en meteen gaan de prijzen van games met 100% omhoog. Een prijs die overigens de afgelopen jaren vrijwel niet gestegen is.

    "Natuurlijk overdrijf ik hier lichtelijk, maar jij weet net zo goed als ik dat dit best realistische scenario's zijn, en hoe de hedendaagse publishers als ubisoft en EA zich gedragen is het hun natte droom."
    Alles is realistisch, maar het punt is dat je nu nog helemaal niets weet. Dan kun je wel allerlei voorbarige conclusies gaan lopen trekken, maar dat heb je niets aan.
    Ik ben vooral benieuwd hoe dit gaat uitpakken en als die prijs daadwerkelijk zo extreem gaat stijgen dan neem ik het niet af. Zo simpel is het. Maar bij voorbaat afschieten slaat nergens op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 9 oktober 2018 09:12
    @casualkiller Zoek eens op Microsoft DeLorean? Weg input lag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paralize

    • 9 oktober 2018 00:25
    Top! Lijkt me tof om bv halo op Mn telefoon te spelen. Misschien wel zon klein projectortje mee voor onderweg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinS

    • 9 oktober 2018 07:26
    Aha, dus M$ heeft een nieuwe manier gevonden om Azure te pushen… Ze zouden beter hun geld besteden om de hoeveelheid content op de Xone te verbeteren ipv van het pushen van een onbetrouwbaar internet gedrocht (Sorry te veel negative ervaringen met Azure gehad) en het aangaan van juridische gevechten met Apple (xCloud vs iCloud)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 9 oktober 2018 12:49
    @EdwinS
    Onbetrouwbaar? Haha, dat ligt aan jullie denk ik. Verder zit een groot deel van de wereld op Azure en werkt het prima.
    Zoals ook de cijfers laten zien, de omzet uit alleen Azure is stuk meer dan geheel Sony bijvoorbeeld. Ons bedrijf (3500 man) zit ook volledig in Azure, zonder problemen. Azure is het beste wat Ms ooit heeft gemaakt. Voor jou: ze hoeven Azure niet te pushen, dat verkoopt zichzelf.

    Maar je typt m$ dus je bent bij voorbaat al uitgeschakeld om serieus genomen te worden, Apple fan? Of linux? Maar ook Linux draait moeiteloos in Azure ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 oktober 2018 13:02
    @EdwinS Ik werk nu al 5 jaar professioneel met Azure, ik vind het een zegen. Beter dan afhankelijk van systeembeheer die zelf hardware moet gaan aanschaffen. Bij Azure merk je niet een dat er iets stuk, wordt direct vervangen door iets anders en alles is instelbaar.
    Betaal je wel voor natuurlijk, maar mijn zou niet meer terugwillen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 9 oktober 2018 08:44
    Een prima ontwikkeling dit. Kan je straks overal xbox games spelen. Microsoft heeft een groot datacenter staan in noord holland. Dat is voor iedereen in NL dichtbij. Ze zeggen een oplossing te hebben voor input lag heb ik ergens gelezen. Wellicht dat de mensen in NL, UK, DE en BE naar nederland worden geroute, of naar de dichtbij zijnde datacenter die hier op ingesteld is.

    Anyhow, als jr het niet probeert valt er ook niets te verbeteren. Je bent niet verplicht dit te nemen, het is optioneel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 9 oktober 2018 08:51
    Slimme zet aangezien MS al de datacentra bezit en de streaming software zal op het huidige netwerk prima werken. In abonnementsvorm kan je dan zeker alle xbox games van toen en nu spelen, en zeker ook de day-1 releases.

    Nog 1 probleem wat ze moeten oplossen om hier dan ook een succes van te maken, wat ze op de E3 hebben lopen aankondigen, maar ik persoonlijk nie in geloof. Zeker als je kijkt naar de afgelopen jaren. Op dat vlak blijft MS een drama. Weetnie of dat Amerikaans is of wat het precies is. EA heeft daar ook last van. Maar we gaan het zien.