Microsoft komt dit jaar nog met DirectStorage 1.1 voor games
Microsoft brengt nog eind dit jaar DirectStorage 1.1 uit, waardoor ontwikkelaars deze techniek vervolgens in games kunnen toepassen.
Dat schrijft het bedrijf in een nieuwe blog. Kortgezegd houdt DirectStorage 1.1 in dat de gpu assets in games sneller kan decomprimeren. Games zitten vol met gecomprimeerde bestanden die uitgepakt moeten worden wanneer de situatie in een game daar om vraagt. Normaliter pakt de cpu die uit, maar met DirectStorage 1.1 kan de gpu dat dus ook doen.
De gpu kan gelijktijdig veel verschillende taken uitvoeren, waardoor het decomprimeren sneller moet verlopen. Daarnaast kan de cpu voor andere bezigheden gebuikt worden. Het gevolg van dit alles is dat laadtijden ingekort kunnen worden.
Aangezien de techniek eind dit jaar pas voor ontwikkelaars beschikbaar komt, zal het nog geruime tijd duren voordat de consument dit gaat merken in games. Ontwikkelaars moeten hun spellen hiervoor geschikt maken en gpu-fabrikanten AMD en Nvidia moeten de technologie implementeren in hun eigen drivers.
Hoe vond je dit artikel?
Altijd als eerste op de hoogte?
Join ons op Discord
Reacties
Riyakuya 15 oktober 2022 - 08:52
Als ik me niet vergis werkt dit op Xbox Series consoles iets anders toch? Die hebben een deticated chip die daarvoor zorgt. Wel nice om te zien dat dit op de pc door de GPU overgenomen kan worden.
Aanbevolen voor jou
Altijd als eerste op de hoogte?
Join ons op Discord