Als toonaangevende voorbeelden van deze gokken noemt Spencer Project Natal – een op bewegingen gebaseerde manier van games besturen zonder controller – en de in 2005 aangekondigde game Alan Wake.

"Microsoft Game Studios gaat niet twintig games per jaar uitbrengen. Dat is niet waar Xbox 360-bezitters op zitten te wachten. Het gaat er niet om om een derde plank met redelijke games te vullen. We willen dat de bovenste plank acht tot tien van onze games bevat die een gouden standaard voor de Xbox hebben gezet", aldus Spencer.

Volgens Spencer moet een first-party uitgever als Microsoft Game Studios zijn eigen plaats definiëren. Ook al is het makkelijk om alleen naar de financiën te kijken en de concurrentie te imiteren.

Alan Wake

Alan Wake is volgens Spencer zo'n belangrijke unieke titel voor Microsoft Game Studios. "Als je de speler emotioneel betrekt op een manier die ze verbindt met het verhaal... dat is iets anders dat niet veel games doen tegenwoordig. Het was belangrijk voor ons om ermee aan de slag te gaan en het te ondersteunen."

Aan de andere kant heeft Spencer ook projecten geschrapt die wel leuk waren, maar niet pasten binnen Microsoft's strategie. "Dat betekende ook dat we moesten investeren in mensen en bedrijven die werken aan belangrijke projecten: Natal, Live en core-games.