Nieuws
xbox

Microsoft gaat Xbox Live naar Switch en smartphones brengen

Achievements en vriendenlijst naar andere platformen

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Microsoft gaat Xbox Live ondersteuning brengen naar de Nintendo Switch, iOS en Android smartphones. Dit werd bekend uit een schema van het bedrijf in aanloop naar de Game Developers Conference 2019.

Met de integratie van Xbox Live moeten de Switch en smartphones gaan beschikken over prestaties, vrienden, clubs en de spelgeschiedenis van de dienst.

Microsoft is zelf enthousiast over de uitbreiding en zegt dat Xbox Live op het punt staat om een heel stuk groter te worden. "Xbox Live breidt zich uit van 400 miljoen gaming-apparaten en 68 miljoen actieve spelers naar meer dan 2 miljard apparaten".

Op de GDC 2019, die 18 maart van start gaat, zal de nieuwe cross-platform XDK (Xbox Software Development Kit) aangekondigd worden door Microsoft. Het doel van deze tool is om alle platformen samen te brengen. Dit zijn voor Microsoft kennelijk Xbox One, Nintendo Switch, pc, iOS en Android. De voornaamste concurrent, de PlayStation 4, wordt logischerwijs niet genoemd. De omschrijvende tekst waar dit in vermeld staat, is inmiddels verdwenen van de site.

Microsoft is al langer een voorstander van cross-play over meerdere platformen. Zo zijn de Forza-games samen te spelen op Xbox One en Windows 10, en beschikken Rocket League en Fortnite over gedeelde online servers tussen Xbox One, Nintendo Switch en PlayStation 4.

Vorige week maakte Microsoft de jaarcijfers voor het tweede fiscale jaar van 2019 bekend. Hieruit bleek dat het bedrijf meer omzet haalde uit games en diensten, maar minder consoles verkocht.

Dit artikel delen:

Lees meer

Introductie Corrupted Monk getoond in trailer Sekiro: Shadows Die Twice Zo ziet dynamisch weer in Anthem eruit
24

Reacties op: Microsoft gaat Xbox Live naar Switch en smartphones brengen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Derper

    • 5 februari 2019 11:18
    en vergeet Sea of Thieves niet, ook xbox-pc samen. Heerlijk om zo met meer dan alleen pc-vrienden te kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    spreadthehate

    • 5 februari 2019 12:40
    @Derper

    Niet voor lang meer, de 7e komt er een update waardoor xbox spelers de keuze hebben om geen cross play meer te doen met pc spelers.

    Wilde de zeurpieten graag, omdat ze vinden dat pc spelers een voordeel hebben met muis en toetsenbord. Dus de pc versie van SOT zal redelijk dood worden op de servers ben ik bang.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Derper

    • 5 februari 2019 15:21
    @spreadthehate ow….nou ja ik geef ze gelijk. Het enige wat ik hoef te doen is om een xbox speler heen te draaien en te slaan. De controller is niet snel genoeg….soms wel jammer. Maar dan aan de andere kant….mijn broertje speelt op zijn pc uitsluitend met een controller, werkt voor hem prima.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 5 februari 2019 23:34
    @spreadthehate
    Maakt MS geen k/m mogelijk voor deze game op xbox?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 5 februari 2019 11:25
    Hulde. Eindelijk een grote speler die het begint te snappen. Ik denk dat Microsoft hier ook een grote stap in maakt om een imago van geld om aan het zetten is naar een imago van gamer. Of het succesvol wordt is een ander punt, al hoop ik het wel. Mogelijk krijgen ze hierdoor ook meer voet aan de grond in Japan door de goede samenwerking met de switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 5 februari 2019 11:43
    Wow. Achievement unlocked. In één klap niet alleen de grootste, maar ook nooit meer te achterhalen. Bizar dat Nintendo hiermee hun Japanse collega’s van Sony de das omdoen.

    Xbox Live op meer dan twee miljard apparaten. De volgende stap: Xbox Game Pass op meer dan twee miljard apparaten. Wat een powermove.

    Ben benieuwd hoe ijzingwekkend stil het nu is bij Playstation…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 februari 2019 15:59
    @denver "Met de integratie van Xbox Live moeten de Switch en smartphones gaan beschikken over prestaties, vrienden, clubs en de spelgeschiedenis van de dienst."

    Sony ondersteund dit al op android / ios sinds 1870 op 2 miljardmiljoen devices.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 5 februari 2019 16:25
    @casualkiller
    Je weet dat de xbox app ook al jaren op ios/android beschikbaar is?
    Dit is iets heel anders dan wat lijstjes met prestaties tonen zoals de sony app doet. Dit gaat over cross-platform gamen. bv minecraften of fortnite. Of kan de sony app dat ook?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 februari 2019 17:20
    @-it- ja. fortnite al sinds launch, minecraft niet (want die titel is van .. ms!! )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 6 februari 2019 02:30
    @-it- je kan zonder een app ook al cross platform minecraften op de switch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 februari 2019 10:19
    @casualkiller En Xbox heeft zo'n app dus ook al heel lang op Android en iOS. Het is dus iets anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 5 februari 2019 23:40
    @denver
    Correctie: Hun Japanse concurent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 5 februari 2019 12:24
    De das omdoen vind ik een groot woord. Als Microsoft ipv Sony de grootste speler was dan had ik dit nog wel eens willen zien gebeuren. Het is natuurlijk ook vooral uit eigenbelang dat ze dit doen. Het draait alleen om geld bij die jongens. Neemt niet weg dat het een goede ontwikkeling is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 5 februari 2019 12:41
    @BertThaBest Ik vrees dat je de impact niet helemaal overziet. Ooit gehoord van Blockbuster en Netflix? De gamedivisie van Sony is in dit geval de Blockbuster en Microsoft (Game Pass) de Netflix voor games. Meer dan twee miljard apparaten. Heb je enig idee hoe absurd veel dat is? En dat worden er alleen maar meer… niet minder!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Kuroi

    • 5 februari 2019 12:57
    @denver Da's leuk als je genoeg exclusieve games in je pakket hebt…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KoningDriessen

    • 5 februari 2019 13:20
    @denver Nergens wordt een woord gerept dat Microsoft ook de gamepass naar de apparaten gaat brengen. Vooralsnog gaat het hier om een xboxlive app voor vriendenlijsten en (misschien? ga er van uit maar staat niet in het artikel) communicatie tussen apparaten bij bijvoorbeeld een game als fortnite.

    Als je geen abonnementskosten hoeft te betalen kunnen redelijk wat mensen dit gaan gebruiken, aangezien met elkaar communiceren op de switch notoir slecht is met een smartphone app.

    Ik ontken niet dat het een aardige move is om zo veel mogelijk mensen in het micosoft ecosysteem te integreren, maar niet zo groot als je hier voordoet. Het is voor mij ook nog de vraag hoever de integratie gaat: kan je op de switch een party maken met mensen op mobiel, xbox en pc en dan een game launchen? en visa versa? Wordt je xbox vriendenlijst samengenomen met die van je switch?

    Als ooit ook de gamepass naar de switch en mobiel komt en je alle microsoft spellen op de switch kan spelen, eventueel met de micorosfts cloud server, vraag ik me wel af hoeveel animo er nog is voor de xbox. En zou dat dan de eerste move zijn van microsoft om zich uit de hardware markt terug te trekken? Dat zijn op zich aardige vragen om over na te denken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 5 februari 2019 16:35
    @KoningDriessen volgens mij moet je voor chat xbox live gold hebben. Mijne was een keer verlopen en kon toen geen party chat doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 6 februari 2019 15:37
    @denver Mja, ik snap je punt maar ik weet niet of het een goede vergelijking is. Ik denk toch steeds dat ik een systeem koop op basis van welke games ik erop kan spelen. Online functionaliteiten boeit me niet zo, ik speel vooral singleplayer. Al tel ik Microsoft en Nintendo bij elkaar op, dan zou ik nog steeds Sony prefereren. Al heb ik ook een Switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CerandoX.nl

    • 6 februari 2019 17:39
    @denver
    Ja, want PlayStation Now bestaat natuurlijk niet… Het gaat hier alleen om een SDK voor Xbox Live… Zodat je achievements op games kunt zetten die niet op de Xbox uitkomen en Friends kunt beheren. Slimme zet verder van Microsoft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mrakd

    • 5 februari 2019 15:20
    Vergeef me mijn domheid, maar kan iemand mij uitleggen wat ik kan met Xbox Live om m'n Switch? Al die dingen zoals prestaties, vrienden, chat, etc zijn toch alleen bedoeld voor Xbox/PC games? Neem aan dat Xbox Live niet het gemis van vrienden en communicatie op de switch op mag lossen van Nintendo? Kan me niet voorstellen dat Nintendo dat uit handen geeft. Iemand een idee?