Microsoft gaat voor meer kwaliteit boven kwantiteit | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De nieuwe General Manager bij de gamesdivisie van Microsoft, Shane Kim, heeft gesneden in het personeelsbestand van de interne ontwikkelstudios. Men heeft de hoeveelheid werknemers namelijk ingekort van 1.200 naar 1.000 man. Er zijn een aantal belangrijke redenen opgegeven voor deze besli ing.

Om te beginnen had Microsoft de hoeveelheid personeel nodig rond de launch van de Xbox om de console te verzekeren van een grote en brede line-up, zodat men op die manier zich een stevige positie kon verwerven binnen de markt. Nu deze positie definitief vastgeketend lijkt te zijn, heeft dit als gevolg gehad dat nu aanzienlijk meer third party bedrijven, games ontwikkelen en uitgeven voor de spelcomputer van Microsoft. In dat opzicht is het daarom nu voor Microsoft niet langer nodig om zelf een groot aantal titels voort te blijven brengen.

Het credo is daarom nu kwaliteit boven kwantiteit geworden. Men weet nu uit het verleden wat wel en geen grote succe en zijn geweest. Minder titels zullen er nu geproduceerd worden, maar de projecten die overblijven zullen wel voorzien worden van meer mankracht en kapitaal, wat de kwaliteit alleen maar ten goede kan komen. Met deze strategie is men vervolgens van plan de Xbox boven zijn twee concurrenten uit te laten stijgen.Hank Howie, president van ontwikkelaar Blue Fang ziet het initiatief van Microsoft om meer ondersteuning te bieden aan grote projecten zeker als een goed punt, maar hoopt wel dat men op deze manier kleine ontwikkelaars die iets innovatiefs proberen, niet over het hoofd ziet. Tenslotte kan niet iedereen blijven teren op sequels van grote games.

Hoe het ook zei, het ziet er naar uit dat we van Microsoft in de toekomst minder games mogen verwachten, welke echter wel van een hogere kwaliteit zijn. Gezien verscheidene interne ontwikkelaars bij de amerikaanse softwaregigant, toch al wel de nodige kwalitatief hoogstaande titels hebben laten zien (Age of Empires, Project Gotham Racing en Halo bijvoorbeeld), stemt het wel positief dat diezelfde studios nu nog meer slagkracht tot hun beschikking lijken te krijgen.

Nu dient men het beschikbare kapitaal echter nog wel goed en effectief te besteden. Een grote hoeveelheid geld en voorraden zegt tenslotte nog zeker niet alles over de mogelijke kwaliteit van een nieuwe titel. En natuurlijk mag ook de nodige innovaniteit en vernieuwing zeker niet uit het oog verloren worden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou