Nieuws
Xbox Series X

Microsoft betaalde mogelijk voor chipprioriteit

Dikke portemonnee gaf Series X-productie een boost

Geschreven door Jari Klapwijk op
Microsoft betaalde fabrikanten mogelijk om voorrang te krijgen op geproduceerde chips.

Dat meldt Nick Baker in een aflevering van de XboxEra-podcast. “Microsoft heeft chipfabrikanten betaald voor chipprioriteit om te verzekeren dat de fabrieken de chips eerder aan Microsoft verkopen dan aan andere bedrijven,” vertelt hij. Baker kreeg de informatie vorig jaar al via een DM en kreeg pas toestemming om het te delen met het podcastpubliek.

Officieel heeft Microsoft hier niets over bekendgemaakt. In het Verenigd Koninkrijk was de console van Microsoft de bestverkochte console in maart. De Xbox liet de PlayStation 5 en zelfs de Nintendo Switch achter zich. Dat meldde journalist Christopher Dring van GamesIndustry op Twitter. Dat zou erop kunnen wijzen dat Baker het bij het juiste eind heeft.

Sinds de lancering van de Xbox Series X en PlayStation 5 zijn beide consoles altijd schaars geweest. Dat komt met name door chiptekorten door de coronapandemie en de enorme vraag naar de apparaten.

Vanaf 1:15:24 is het moment terug te luisteren in onderstaande video.

Dit artikel delen:

Lees meer

Waarom hebben zo weinig Switch-games een fotomodus? - Bonuslevel 104 Ryzen 7 5800X3D uitgebreid getest voor verval embargo
36

Reacties op: Microsoft betaalde mogelijk voor chipprioriteit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Snowmanski

    • 7 april 2022 15:14
    Zie hier de nieuwswaarde niet zo van. Ik werk zelf in o.a. electronica assemblage, en is nooit anders geweest, als je bereid bent meer te betalen heb je eerder je componenten dan een ander.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 7 april 2022 15:17
    @Snowmanski Ik werk niet in de elektronica assemblage, dus voor mij was dit wel nieuws

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Donstil

    • 7 april 2022 22:28
    @woutzorz ik werk ook niet in de electronica assemblage maar met een beetje logisch nadenken is dit totaal niet verrassend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 8 april 2022 11:09
    @Donstil Er is wel een verschilt tussen verrassend en nieuwswaarde. Sommige dingen spreken voor zich, maar dat betekend nog niet dat het geen nieuwswaarde heeft. En als je zegt "Ik werk in die branche dus het heeft geen nieuwswaarde" dan vind ik dat wel een beetje kort door de bocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LordLuc

    • 7 april 2022 15:49
    @Snowmanski Ik werk helemaal niet, voor mij was dit totaal verrassend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 7 april 2022 15:14
    Slim van Xbox

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodmushin

    • 7 april 2022 15:36
    Tja money talks. Ik was hier ook niet van op de hoogte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 7 april 2022 16:04
    Wat een nieuws, Met geld krijg je dingen voor elkaar. Dat is toch hoe de wereld altijd gewerkt heeft?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodmushin

    • 7 april 2022 16:48
    @Messtranor

    Jawel, maar niet altijd zonder gevolgen :-)
    Intel schandaal is daar bijvoorbeeld een mooi voorbeeld van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mailbox

    • 7 april 2022 16:10
    Dit laat al zien dat Microsoft met geld moet smijten om maar dichtbij Sony te komen, goed van Sony dat ze meer playstations verkopen zonder dit soort deals

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 7 april 2022 16:13
    @Mailbox Ik weet niet wat je nou probeert te bereiken, ik zit ook in t Sony kamp, maar dit riekt toch naar trollen/fanboyism. Is niet nodig joh. Laat mensen gewoon genieten van wat ze hebben, of dat nou het systeem is wat jij ook hebt of niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mailbox

    • 7 april 2022 16:19
    @Messtranor Ik heb gewoon een voorkeur, dat ga ik niet ontkennen. Maar als ik dit zeg hoef ik niet meteen een fanboy te zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 7 april 2022 16:31
    @Mailbox
    Je gedraagt je wel als een fanboy. Daar hebben wij er al genoeg van.
    Je post (zie je wat ik daar doe?) was niet nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 7 april 2022 16:30
    @Mailbox hoe weet je dat Sony dit niet doet..?
    Iedereen investeert op een manier om er later aan te kunnen verdienen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodmushin

    • 7 april 2022 16:51
    @Mailbox

    Ik snap je reactie wel en zie ook dat het los staat van trollen of fanboy etc.

    Zoals alle overnames om meer exclusieve titels te krijgen.

    Goed het kan ook gezien worden als een strategie. Sony doet dat op zijn beurt ook :-)

    I like both consoles, maar dat is echt gebaseerd op de titels die worden uitgebracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 7 april 2022 17:29
    @Mailbox Nee he.. weer zo'n drol die zich graag laat naaien door plastic speelgoed.. Veel plezier jongen, je mailboxje zal nooit meer het zelfde zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    axolotsyl

    • 7 april 2022 18:31
    @Mailbox Ik houd van zowel Playstation als van Xbox. Zo kan het ook; verdubbel je genot en het aantal exclusives dat je kunt spelen. Als ik meer tijd en geld zou hebben, was er ook nog een Switch in huis geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MikkelE30

    • 8 april 2022 09:25
    @Mailbox tuurlijk, maar is dat geheel verrassend? Het kost altijd een flink zak geld om een gevestigde naam het vuur aan de schenen te kunnen leggen.

    Dat betekend niet dat Microsoft het mindere product heeft, of minder waarde aanbied.. Sterker nog, men is het er toch wel grotendeels over eens dat MS de betere console heeft op het moment.

    Dus zo heel goed is het niet van Sony. Playstation verkoopt zichzelf op basis van naam en niet op basis van kwaliteit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 7 april 2022 16:54
    Ik die zoals jullie weten ook neig naar PlayStation. Vind dit wel slim ze hebben aardig wat te overbruggen om maar ook in de buurt te komen van Sony. Alle kleine beetjes helpen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 7 april 2022 17:26
    @Roy36NL Komt goed: Starfield!