Nieuws
PlayStation 5

Meest unieke PlayStation 5-features moeten nog worden onthuld

Sony meent dat haptische feedback ook een groot verschil maakt

Geschreven door Michel Musters op
De meest unieke features van de PlayStation 5 moeten nog worden onthuld, aldus Sony Interactive Entertainment-CEO Jim Ryan.

Ryan meldt dat in een interview met Business Insider Japan. Hij claimt dat naast verbeterde graphics elke consolerelease ook andere unieke features moet bieden. "3D-audio en haptische feedback in de controller zijn elementen die een verrassend groot verschil maken. Gran Turismo Sport met een PlayStation 5-controller spelen is een compleet andere ervaring. Het werkt prima met de vorige controller, maar je kunt niet terug wanneer je de gedetailleerde structuur van de weg hebt gevoeld via haptische feedback en adaptieve triggers."

Ryan meldt echter dat we nog niet alles weten over de PlayStation 5: "Weet je, er zijn nog meer unieke elementen aan PlayStation 5 die de console laten verschillen van de voorgaande consoles. De grotere verschillen moeten zelfs nog aangekondigd worden." Het is niet duidelijk over wat voor nieuwe features Ryan het heeft.

Het Japanse interview met Ryan is hier te bekijken. Gematsu heeft enkele quotes uit het interview vertaald.

Dit artikel delen:

Lees meer

Een gids voor The Witcher-games en -boeken Productie van tweede seizoen The Witcher gaat van start
20

Reacties op: Meest unieke PlayStation 5-features moeten nog worden onthuld

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Robert-Frans

    • 9 januari 2020 09:19
    'Meest unieke PlayStation 5-features moeten nog worden onthuld'
    +
    'Sony's grootste nieuws is een elektrische auto?!'

    Conclusie: met de PS5 kun je straks autorijden. Het zal denk ik voornamelijk racegames zeer realistisch maken, met de meest haptische besturing die je maar kunt hebben.
    Krijgt het onderweg kunnen gamen toch een heel andere dimensie…

    PS5: de enige auto waarbij je níét handsfree moet gamen. Dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SamuraiPizzaCat

    • 9 januari 2020 09:26
    Wat voor mij een killer feature zou zijn? Fanless… Mijn PS4 lijkt wel een Dyson.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Djoemba

    • 9 januari 2020 09:44
    @SamuraiPizzaCat De PS4 Slim maakt anders vrijwel geen geluid hoor. Dus wie weet..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 9 januari 2020 10:29
    @SamuraiPizzaCat
    Pff nou idd heb het ook met xbox one x met red dead 2. Laat ze dan de console iets groter maken zodat er een grotere fan in past om de boel goed koel te houden ipv een lullig fannetje die op hoge toeren draait.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkRuleR

    • 9 januari 2020 13:31
    @marco300 Het nieuwe ontwerp van de Xbox lijkt dit te gaan doen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 januari 2020 12:56
    @SamuraiPizzaCat dat zou echt een verbetering zijn inderdaad, die van mij maakt best een herrie.
    Haptische feedback in de triggers is echt zo’n gimmick zoals die touchpad, uiteindelijk gaan maar een paar games er gebruik van maken
    Ik hoop dat je het uit kan zetten anders slurpt het alleen maar je batterij leeg

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 9 januari 2020 11:34
    Oftewel Sony gaat het vooral spelen op niche features omdat ze schijnbaar een minder sterk apparaat hebben gemaakt dan Microsoft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyNL

    • 9 januari 2020 11:52
    @geeMc

    Knap dat je dat al weet terwijl er nog niks officieel naar buiten is gebracht.
    En of de krachtigste nou het meeste oplevert? Exclusives is the keyword.
    En daar zit het voor mij persoonlijk zeer goed bij Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 9 januari 2020 11:55
    @TommyNL Don't feed the troll

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 11 januari 2020 20:37
    @TommyNL volgens mij zeg ik toch ook dat ze schijnbaar een minder sterk apparaat hebben. Ik baseer het alleen op de geruchten die tot nu toe heersen. Als die geruchten kloppen is het logisch dat ze marketing doen op minder sterke features. Net als dat MS dat deed bij de launch van de Xbox One. Niet gelijk op je pikkie getrapt zijn om iets wat een ander zegt, want ik doe niet aan fanboyism. Iedereen moet spelen op het apparaat dat zij fijn vinden.

    Overigens denk ik dat MS een grote inhaalslag gaat maken met exclusives de aankomende generatie. Maar dat mag ik vast ook niet zeggen omdat dat nog niet vast staat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 9 januari 2020 12:23
    @geeMc Je mening over Sony mag je houden, ga hier niet op in. Maar haptic feedback is echt geen niche feature.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkRuleR

    • 9 januari 2020 13:35
    @MelvinChowder Mee eens! Haptic feedback is geen niche!! Ik hoop alleen dat ontwikkelaars het geen niche laten worden. Een 'andere' console had dit deze generatie al, maar heel veel ontwikkelaars hebben dit niet gebruikt. En de laatst paar jaar ben ik het niet 1x meer tegengekomen in games helaas. Jammer hoor!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 9 januari 2020 14:28
    @MelvinChowder haptic feedback… Dat heeft een andere console al 5 jaar geleden geintroduceerd. Neemt niet weg dat dit erg tof is. Mits gebruik van wordt gemaakt door de ontwikkelaars….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 9 januari 2020 14:32
    @-it- Klopt! Het zit zelfs in mijn mobiel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 januari 2020 12:58
    @geeMc we weten nog helemaal niks over de performance van alle versies van de consoles, beetje vreemd dus dat je die conclusie nu al getrokken hebt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • TriggerHydrant

    • 9 januari 2020 22:46
    @geeMc Wat grappig is want Microsoft was / is helemaal de weg kwijt wat exclusives betreft. Een 'betere machine' wilt niet zeggen een betere library aan games. Ik ben wel hoopvol voor de toekomst van Microsoft maar dit slaat weer nergens op wat je hier zegt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 11 januari 2020 20:40
    @TriggerHydrant @fonsrutte jongens alsjeblieft, doe niet zo verschrikkelijk autistisch. MS deed hetzelfde bij de release van de Xbox One omdat de PS4 beter performde. Het is een conclusie op basis van de geruchten die nu gaan. Dit zou dus best kunnen betekenen dat de geruchten kloppen. Of dat zo is, gaan we vanzelf zien, maar de tactiek is opmerkelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 9 januari 2020 14:22
    Oef, dit klinkt een beetje als een zwaktebod. Wat kinderen roepen op het schoolplein: “Wacht maar, ik heb thuis nog iets veel mooiers, maar ik zeg niet wat!”

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • TriggerHydrant

    • 9 januari 2020 22:47
    @denver Naja zo werkt marketing tegenwoordig. Daarom krijgen we ook trailers die een trailer aankondigen, Microsoft die een plaatje laat zien van de Xbox Series X maar verder niet echt iets, zo gaat dat nu eenmaal in 2020 blijkbaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Xymie

    • 9 januari 2020 14:49
    Zowel de Switch als de Xbox One hebben al haptische feedback. Wordt op de xbox alleen gebruikt in sommige exclusives (Forza, Halo). Maar 3rd party eigenlijk nooit. Vind het nieuws hier vooral dat als elke console houder dit ondersteund het ook waarschijnlijker wordt dat de 3rd parties het gaan ondersteunen. Maar het is zeker geen 'nieuwe' feature. Heb nog nooit gehad dat als ik van Xbox One naar PS4 controller switchte zoiets had van WOW wat mis ik de feedback.